Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Дали "френското" е равно на модерно в съвременния живот?

Френската култура на Балканите през XIX и XX век

Френски институт в България
Снимка: Ани Петрова

София бе домакин на международната конференция “Френската култура на Балканите (ХІХ – ХХ в.) – взаимовръзки и рецепция”. Институтът за балканистика с Център по тракология при Българската академия на науките със съдействието на Френския институт събраха учени от Гърция, Румъния, Франция и Сърбия, за да обсъдят влиянието на френската дипломация на Балканите, различни въпроси от дипломатическата и културна история, както и франкофонско образование, но и влиянието на френската литература в Балканския регион.

"Поводът да провеждането на конференцията е 100-годишнината от откриването на Френския институт в София. Една културна институция, която има своето присъствие в онези следвоенни години след Първата световна война", посочва в "Артефир" проф. д-р Рая Заимова от Института за балканистика с Център по тракология към Българската академия на науките.

И допълва, че още през първите години на установяване на дипломатически връзки през 16 век и прекият контакт на султан Сюлейман Великолепни с френския крал Франсоа I водят до процеси, които се развиват като обменна търговия и мореплаване, но и покрай тях – до развитие на културни процеси. Преподаване на езици, запознаване на върхушката в Османската империя с френския език и дипломация. Появява се нуждата от преводачи от френски и от османотурски. Това върви с католическите мисии, които се настаняват в Империята и които през 19 век имат своя разцвет, защото отварят и образователни заведения – училища, колежи. Имат свои мисии. И от тук се развива едно модерно образование, което е полезно за интелигенцията, която израства навсякъде по Балканите. В България акцентът е в Пловдив, в Русе, в София и в други големи градове.

"Френското" винаги е било равно на модерно в съвременния живот. Френското образование, продължава да защитава ореола си и днес.

"През XIX век Франция е била водеща страна в много отношения. По отношение на образованието специално – приносът на френските училища на Балканите и в частност в България е действително значителен в полза на прогреса. Оттук и интересът към това образование и статутът му на образование за формиране на елити. На хора, които са призвани благодарение на знанията, които получават, и уменията, които придобиват, да бъдат лидери на различните обществени системи, съществуващи на Балканите“, споделя д-р Жулиета Величкова - Борин от СУ “Св. Климент Охридски“.

В дипломатическия архив на Министерство на външните работи на Франция се съхраняват архивни материали за Френския институт в София. Все още има хора, които си спомнят дейността, неговото функциониране и разбира се, ключови фигури, свързани с дейността на института, припомня експертът.

"Този институт, както повечето френски културни институти от тази мрежа през първата половина на XX век, се характеризира основно с културно взаимодействие между въпросните културни институти, които осигуряват връзката с университетите в страната, в която са създадени и френските университети. Контактите, обменът на Софийския университет с университета в Гренобъл, в Нанси, в Париж, които и днес са водещи университети, датират от този период с активното участие на Френския институт. Ангажиран с обмена на преподаватели, лектори и пряко съдействащ за подготовката на българските студенти“, споделя д-р Жулиета Величкова - Борин.

Целия разговор с проф. Рая Заимова и д-р Жулиета Величкова-Борин можете да чуете в звуковия файл.


По публикацията работи: Наталия Маева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Между абсурда и истината – за ролята на хумора в съвременното изкуство

Безспорно – една от основните задачи на съвременното изкуство е да реагира на актуалните социални и политически проблеми на деня. Но задълбоченото занимаване с тези теми неминуемо води до засилено чувство на тревожност, несигурност и безнадеждност. Именно тези усещания сякаш доминират световната арт сцена през последните години. В предаването се..

публикувано на 21.12.24 в 12:35

Спектакъл за невъзможния герой – от Омир до ден-днешен

"Мисия Филоктет. Последният оцелял" по мотиви от Мюлер, Софокъл, Омир и авторски текстове е новият спектакъл на Театър ЗОНГ . Неговата премиера предстои на 23 декември от 19 ч. в кино-театър "Освобождение"  (до Централна гара). Това е третото представление на театралния екип след "Животът е сън" (две награди ИКАР и три международни..

публикувано на 20.12.24 в 16:28

Оркестровият живот в столицата от края на XIX век до 1946 година в три тома

Тритомникът "Летопис на Софийската филхармония" ще бъде представен утре от 17 ч. в Камерна зала "България". В "Артефир" разговаряме с д-р Андрей Андреев , изкуствовед и съставител на летописа, посветен на оркестровия живот в столицата от края на XIX век до 1946 година. В продължение на три години д-р Андреев проучва архивите из цялата..

публикувано на 20.12.24 в 15:46

Премиерният спектакъл "Обадете се по-късно – в кома съм" под режисурата на Теди Москов

"Обадете се по-късно – в кома съм" е премиерен спектакъл в Сатиричния театър "Алеко Константинов" по пиесата на Жан Пиер Мартинез "Критично положение (Кома)".   Комедията, режисирана от Теди Москов, ще се играе тази вечер от 19:30 ч. Преводът на пиесата е дело на Михаела Кацарова. Сценограф е Свила Величкова. Ролите изпълняват..

публикувано на 20.12.24 в 15:03
Сцена от спектакъла

"Крадецът на праскови" оживява на оперна сцена

"Крадецът на праскови" е нова българска опера по едноименната повест на Емилиян Станев, чиято втора премиера предстои утре (21 декември) от 19 ч. в Камерна зала на Софийската опера и балет. Музиката е на проф. Благовеста Константинова , за която това е оперен дебют, а либретото е на Цонка Великова. Хрисимир Дамянов и Силвия Тенева..

публикувано на 20.12.24 в 14:47