Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Пиршество на звуци, багри и танци – "Лакме" на Делиб в Лиеж

9
Снимка: Berger / ORW-Liège

Лятната ваканция не премина съвсем безоблачно за Кралската опера на Валония. На 7 юли в електрическото отделение избухва пожар, който веднага е сигнализиран от дежурния портиер. Пожарникарите бързо потушават пламъците и за щастие сцената и залата не са засегнати от огнената стихия - в тях проникват само пушек и сажди. Специализирана фирма чисти аудиторията в продължение на месец. Това наложи второто издание на конкурса за млади оперни диригенти в края на август да бъде преместено във Филхармоничната зала на Лиеж. Първа награда тази година спечели перуанецът Дайнер Тафур-Диас. Той ще бъде поканен да ръководи оперна постановка през сезона 2023/2024 г.


За щастие началото на новия сезон не беше застрашено и първото заглавие в афиша бе "Лакме" на Лео Делиб. Творбата се завърна на сцената в Лиеж след 28-годишно отсъствие. Операта не се поставя много често днес, тя споделя трудната съдба на заглавия, които се свързват само с един безспорен хит - брилянтната ария на звънчетата. След като изгледах премиерния спектакъл на 20 септември, не бих се съгласил, че стойността на творбата се изчерпва само с една ария.


Постановъчният екип включва италианския режисьор Давиде Гаратини Раймонди, сценографията е дело на Паоло Витале, а костюмите - на Джада Мази. В своята концепция Раймонди респектира автентичната атмосфера на операта и остава верен на оригиналната епоха - колониална Индия от XIX век. Първата картина на скрития дълбоко в гората индуистки храм е решена в жълто и оранжево - в тези багри рефлектира шафранът, един от символите на Индия. Във второ действие сме потопени в колоритната атмосфера на оживен градски площад с шумния ориенталски базар, последван от тържествения религиозен фестивал. На сцената оживяват различни багри, аромати, танци. Режисьорът пренася интригата в последното действие от изолирана горска колиба в оригинален английски бар – място, където двамата бегълци най-трудно ще бъдат намерени. Определящият цвят тук е зеленият, цветът на природата. Действието е много раздвижено според тенденциите на днешния оперен театър. Цялостно бе изпълнен и балетът от второ действие, поставен от хореографката Барбара Палумбо. В постановката на преден план е включен и образът на Ганди, който внимателно следи действието. Интересно е да се видят неговите реакции към събитията в колониална Индия. Над сцената често се изписват известни мисли на духовния водач на движението за независимост.


"Лакме" се счита за певческа опера, като успехът ѝ зависи най-вече от вокалните постижения на солистите. Според мен в Лиеж тези очаквания бяха само отчасти оправдани. В трудната, виртуозна партия на жрицата Лакме се изяви талантливата белгийка Жоди Девос. Сопраното притежава колоратурен глас, оцветен от топъл, красив, ясен тембър. Вокалната ѝ емисия е много лека и спонтанна. Бях най-силно впечатлен от меките, лирични кантилени, които Девос извая в последното действие – изящната приспивна песен и тъжната прощална ария. Бравурната техника на сопраното е солидна и тя се справи добре с прочутата Ария на звънчетата, с изключение на лекото колебание при финалния висок тон. В рамките на цялостен спектакъл този номер не е само възможност за демонстрация на  вокални фойерверки. Вълнуващият разказ за дъщерята на пария, която със своите звънчета спасява от дивите зверове бога Вишну, е тясно свързан и със съдбата на Лакме.


В другата главна роля – на британския офицер Джералд, се представи Филип Талбо. Французинът започна убедително с красиво поднесената ария от първо действие – това е един от бисерите на френския романтичен теноров репертоар. Във второ действие в гласа на певеца се усети видима умора и в края на спектакъла тонът на Талбо загуби своя блясък и красота. Стабилен вокално и авторитетен сценично бе баритонът Лионел Лоте като религиозния фанатик Нилаканта. При все, че партията има предимно суров характер, във втора картина героят изпълнява нежно лирично откровение към своята любима дъщеря Лакме. Лоте изпълни тази ария с много чувство. Баритонът Пиер Дойен бе тембрист и стилен Фредерик. С ярко сценично присъствие се запомни Сара Лаулан в ролята на гувернантката Мисис Бентсън.
Гласът на Марион Лебег, изпълняваща Малика, се сля чудесно с този на Девос в известния Дует на цветята.


Начело на оркестъра бе опитният диригент Фредерик Шаслен, който от дълги години се изявява по най-престижните световни сцени. Само във Виенската държавна опера французинът е ръководил повече от 250 представления. В Лиеж Шаслен осигури безупречен звуков и ритмичен баланс между певците и оркестъра. Наситената с източен колорит партитура прозвуча свежо и релефно.
Хорът на Операта в Лиеж също бе в отлична форма – от встъпителния, лиричен религиозен химн до раздвижената, масова сцена на индийския базар.



Снимки: J. Berger / Opéra Royal de Wallonie - Liège
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Пианофорте: зад кулисите на Международния конкурс за пианисти "Шопен"

Документалният филм "Пианофорте" е интимен портрет на пианистите, участващи в легендарния Международен конкурс "Шопен". Лентата е едновременно свидетелство за силата на забележителната музика и съзряването на младите изпълнители, които се ориентират в трудностите на съревнованието, интензивните репетиции, новите приятелства, многото драма и още..

публикувано на 19.04.24 в 08:20

Музикалният театър пита "Здравей! Как си, приятелю?"

Дългоочаквана и вълнуваща приятелска среща в една морска лятна вечер събира вечните архетипни герои, за да разкажат чрез музика, танц и много игра за сладко-горчивото в живота. За първата, но и за старата любов, за възходите, но и за паденията, за прошката, но и за обидата, за разделите и за събиранията, но най- вече за едно вечно и искрено..

публикувано на 17.04.24 в 12:25
Peela

Не е зле!

"Notbad"  ("Не е лошо", "Не е зле") е новият албум на изгряващата финландска фюжън група "Peela" , издаден на 8 март 2024 година. Това е техният трети пореден албум и съдържа четиринайсет авторски пиеси на шестчленния състав от музикантите Йоханес Гранрот (китара, вокали, композиции), Мая Манила (вокали и кийборди), Севери Сорйонен (барабани),..

публикувано на 17.04.24 в 10:30

"Севилският бръснар" с нова постановка в музикалния театър на Линц

Басът Михаел Вагнер отново блесна в Музикалния театър на Линц с дебютна роля. В премиерата на "Севилският бръснар" на Росини на 20 януари тази година той изигра д-р Бартоло. Роденият в Долна Австрия Михаел Вагнер умее да убеждава не само музикално, но и театрално. В това отношение ролята му в "Севилският бръснар" му предостави най-добри условия и..

публикувано на 17.04.24 в 08:45

Лия Петрова представя Корнголд под палката на Йоханес Калицке

Родена преди 34 години в София, Лия Петрова се превърна в откритие на международната музикална сцена през 2016-а, когато спечели първата награда на конкурса"Карл Нилсен" в Дания, ръководен от майстора на пианото Николай Шепс-Знайдер. Следващите години са белязани с поредица от постижения и артистични успехи. Нейните изразителност и талант се..

публикувано на 16.04.24 в 09:30