Защо проект в Пловдив има белези на корупционна схема и предизвиква вълна от недоволство?
Спорният проект е “Пробив на водна палата – Транспортен възел на две нива за връзка на бул. Цар Борис ІІІ Обединител и бул. Марица – юг и основен ремонт на бул. „Руски” – в участъка от кръстовище на Централна гара до бул. ”Шести септември”.
“Зелено движение“ изрази остра позиция срещу него. Според движението и гражданите на града той е концептуално сбъркан, вреден за качеството на въздуха, зелената система и градската среда. Пробивът ще има негативно въздействие върху качеството на въздуха, което ще вкара още повече автомобили в централната градска част“, смятат от движението.
Нещо повече тази градска магистрала минава буквално под прозорците на едно от най-големите пловдивски училища и игрища, където спортуват над 2000 деца. В проекта е заложено и премахването на дълготрайна дървесна растителност, зелена зона по действащия общ устройствен план на града.
“Кметът и администрацията в Пловдив заявиха желание да изтеглят 130 млн. лева заем за важни инфраструктурни проекти. Тогава се проведе едно обществено обсъждане проформа, на което бяха представени набързо за около две-три минути някакви визуализации, които хората не разбраха“, казва в ефира на “Нашият ден“ Добромира Костова, съпредседател на “Зелено движение“, общински съветник в Пловдив, както и председател на Постоянната комисия устройство на територията и жилищна политика към общински съвет и допълва:
На базата на това обществено обсъждане Общинският съвет гласува четири или пет инфраструктурни проекта за Пловдив. Да бъде взет заем, за да се осъществят. Още тогава казахме, че информацията не е достатъчна, че не може да се вземе такова решение, особено, когато става въпрос за взимане на заем. Но така се случи, че мнозинството в Общинския съвет гласува този заем. По време на тази една година община Пловдив започна да осъществява един от проектите, въпросният пробив при водната палата, което е на едно от най-големите кръстовища в града. Той прави подземен пробив, това е буквално до самата река Марица.
Този проект се осъществява на тъмно, без тази информацията да достига нито до гражданите на Пловдив, нито до нас общинските съветници.
Имаше и съвет, който трябваше да следи как се изразходват средствата по заема, но Община Пловдив отказваше и не даваше информация за това какво ще представлява самият проект. В един момент всички бяхме изненадани, включително и ние общинските съветници с т.нар. първа копка.
Тогава изведнъж хората реагираха, става въпрос за нещо, което беше крито от обществото в продължение на една година, че вече се копае. Изсичат се дървета, цялата зона покрай река Марица буквално се унищожава. Така се стигна и до общественото недоволство.
Този проект категорично няма да доведе до подобрения на трафика, Пловдив има огромен проблем с трафика, но съвременните градоустройствени практики, неща, които вече са доказани от редица световни урбанисти, е, че проблеми с трафик не се борят чрез създаване на условия за още повече трафик, а чрез създаване на алтернативен начин за придвижване на гражданите.
Трябва да работим в посока на това да предлагаме алтернатива на хората доброволно да слязат от колите, а не като им създаваме още повече условия да се качват на тях. Този проект се прави уж, за да облекчи трафика, но фактически това, което ще се получи, е, че просто ще се концентрира още повече трафик в центъра на града, и ще има още по-замъръсен въздух, тъй като трафикът е половината от проблема на Пловдив за въздуха. Няма никаква градоустройствена мисъл в целия план“.
Защо проектът има белези на корупционна схема?
“На първо място, защото беше крит. От самото начало не можем да разберем защо толкова се крие това, което се прави по този проект. На второ място е това, че се извършва на инженеринг – нещо, което изключва конкуренцията и взимането на решения на светло. На трето място, защото аз лично бях член на обществения съвет, който с решение на Общински съвет трябваше да следи как се изразходват средствата по проекта. На нас информация как се изразходват средствата по проекта не ни беше дадена“, посочва още тя в интервю за БНР.
Чуйте пълния разговор в звуковия файл.
Тази година на 30 април беше обнародван един нов Регламент 1183 на ЕП и на Съвета, който влезе в сила и с него се измени регламентът относно електронната идентификация и удостоверителните услуги при електронни трансакции на вътрешния пазар . Именно с този нов регламент беше въведена правната рамка на т.нар. "европейски дигитален портфейл за цифрова..
Днешният гост в рубриката „Мигранти с таланти“ е Анна Кузнецова от Москва, Русия, която успешно развива иновативен сладкарски бизнес в София. За първи път Анна посещава България на 5-годишна възраст, след като е диагностицирана с астма. Майка ѝ научава за благоприятния климат в Сандански и решават да прекарват по няколко месеца годишно там. Именно..
Рубриката "Съдебната практика на Съда на Европейския съюз" на предаването "Законът и Темида" се излъчва със съдействието на Съда на Европейския съюз . Можете да я слушате веднъж месечно, всеки последен петък на месеца от 10.00 часа по програма "Христо Ботев". Шестата рубрика ще посветим основно на личните данни в правото на Европейския съюз..
През декември 2015 г. бе основано Сдружението на българите на остров Крит с амбициозната цел да защитава правата на българските граждани на острова и да съхранява родните традиции и култура. Под ръководството на Петър Анастасов, който живее в Гърция повече от две десетилетия, организацията изиграва ключова роля за укрепването на българската общност в..
В Мелитополския държавен педагогически университет "Богдан Хмелницки" в Украйна се проведе деветата поредна Международна научна конференция за млади българисти. Събитието бе организирано от Центъра по българистика и лектората по български език, литература и култура в университета, като акцентът тази година бе поставен върху темата " Младите в..
От 10 до 15 декември ще се проведе Софийския международен литературен фестивал в НДК. Дария Карапеткова , координатор на събитието, запознава..
В рубриката "Темите на деня" екипът ни имаше удоволствието да разговаря с Теодора Нишков, известна още като Принц Датски, и доц. д-р Александър Нишков,..
Нобеловият лауреат за литература Юн Фосе пише първата си пиеса "Някой ще дойде" през 1992 година. В края на 90-те пиесите на норвежкия писател започват да..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg