Салих Буковян е човек, който с право можем да бъде определен като "събирач на памет". Родом е от Гоцеделчевското село Брезница и е приел за своя лична мисия опазването и популяризирането на старинното песенно наследство на родното си място.
Издирва и събира песенни образци и различни свидетелства за културата в региона повече от 20 години. Създател и ръководител е на фолклорна формация "Брезничанки", която представя на различни сцени характерното песенно и танцово наследство на региона.
Той е счетоводител по професия, любовта му към фолклора го провокира да запише специалност „народно пеене“ в Югозападния университет в Благоевград, за да обогати личните си изследователски интереси с научни познания.
Първото му излизане на сцена е едва през 2015 година, но само година по-късно вече има своя фолклорна формация. А след още две години, благодарение на неуморния му дух, „Брезничанки“ печелят „Златна брадва“ от фестивала за планински фолклор в Закопане, Полша, както и приз за съхранение на старите фолклорни традиции от Узбекистан.
В ефира на предаването „Нашият ден“ ръководителят на „Брезничанки“ споделя защо фолклорните корени на родния му край са толкова важни за него:
„Брезница е моят дом, моето място. Това, което правя, го приемам като мисия – да могат хората чрез фолклора ни, чрез песните ни да знаят къде е и какво е Брезница“.
Израснал под грижите на своята баба, известна песнопойка в селото, Салих започва да събира текстове на песни от съвсем млада възраст. Впоследствие осъзнава, че само думите не са достатъчни за опазване на фолклора, защото, ако няма записан звук, паметта за музикалното наследство изчезва. Това е и една от причините да пожелае да се научи да свири на „дрънка“ (типичен за Брезница инструмент), на който имат право да свирят само мъже и който на практика представлява старинна двуструнна тамбура.
„На първата струна свириш мелодия, а втората свободно вибрира и бордонира. Тоест тя поддържа тон, който е основа на мелодията. Така се получава нещо като двугласно пеене, само че вторият глас го изпълнява дрънката“.
Допълва още, че една от характерните черти на брезнишкия фолклор е неговата полова сегрегация: има песни, които се изпълняват само от жени, и други, които се пеят само от мъже.
Обикновено женските песни са свързани с различни обреди или празници, докато мъжките имат по-епично, юнашко звучене. Любовта е темата, която присъства най-често, особено в моминските песни, защото „някога, когато хората са живели във фолклора и фолклорът е живял в хората, пеенето е било привилегия на момите“, а любовната тематика отива на моминската душевност.
Фолклорът на българите мюсюлмани (помаци) от Брезница изненадва не само с начина, по който звучи, но и от чисто визуална гледна точка, заради традиционните носии, характерни за региона. „Появяването ни на сцена винаги предизвиква емоция у публиката, първо, заради визията. Жените са облечени в традиционни носии, които са характерни за Брезница.
Първоначално, хората може би леко се стряскат от носиите. Но като запеят жените, нещата си идват на място, защото те носят едно такова звучене, мелодия, която вече рядко може да се срещне, а пък ние в Брезница я пазим, и то – във фолклорна формация „Брезничанки“, разказва той в интервю за БНР.
Според Салих сценичното представяне на фолклор трябва да бъде максимално близко до контекста, в който са родени съответните песни, танци или обреди. „Това е така, защото основната функция на фолклора в миналото е била да обслужва живота. А основната функция на фолклора сега е да забавлява...“.
В интервюто, излъчено в предаването „Нашият ден“, са използвани фрагменти от изпълнения на ФФ „Брезничанки“, заснети за документалната поредица „Фолклорът“ с автор Илияна Найденова и предоставени за използване в радиоинтервюто от авторка на поредицата.
"Комикс Манифактура" е гражданско сдружение с общественополезна дейност, което си поставя за цел да запазва, развива и разраства комикс културата у нас и на Балканите. Първата изява на техния труд е възкръсването на списание "Дъга", което беше една от добрите запазени марки за комикси през късния социализъм. "Малко се изненадахме от цялото внимание –..
Галерия "Милениум" представя изложбата Homo Ludens с произведения на Ставри Калинов и Венко Мадолев. Експозицията включва 15 скулптури и 54 картини на Ставри Калинов, в т.ч. графика, акварел, студена керамика с маслени бои, живописни платна – маслени бои и смесена техника, както и 10 графики на Венко Мадолев. За пореден път Ставри Калинов..
Галерия "Арте" представя юбилейната изложба на художника Иван Кънчев, озаглавена "С почит към тракийската керамика". Има и голяма новина за този художник – съвсем наскоро той се завърна от Флоренция, където му бе връчена една Международна награда, назована "Донатело", като една от най-престижните награди за изкуство във Флоренция, за творци, откроили се..
Пиесата "Верижна катастрофа" е експериментален текст за театър на младата режисьорка Дина Маркова. Той се срещна с публиката за първи път на 31 януари в новото пространство за независим театър Yalta Art Room. Текстът е създаден в рамките на второто издание на творческа работилница "Зонг текст", реализирана с подкрепата на Национален фонд "Култура"..
В пространството на списание "Еуропео" (L'Europeo) са разположени най-новите произведения (с малки изключения) на художничката Мара - Мариела Димитрова, която има по-различен подход и изява на нашата художествена сцена. Изложбата се нарича "Корабът на глупците", аналогия с прочутото класическо произведение, и включва около 30 изключително интересни..
Той е аниматор номер 1 в света, известен в цял свят с майсторските си анимационни проекти. Има над 200 отличия през годините, включително номинация за..
Всеки, който посети Съкровищницата на Хабсбургите във Виена , ще види короната на Ищван (Стефан) Бочкай, за която някои учени подозират, че е принадлежала..
Наследството на Майстора е намерило своето място във вечността със светлия пример за един достойно изживян живот, озарил и оставил светла диря,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg