На 23 ноември Национален фонд "Култура" обяви избраните за финансиране с "Едногодишен грант" институции. Според фонда "програмата цели да подпомогне бенефициентите в постигането на по-висок организационен капацитет, повишаването на качеството и обхвата на събитията и продуктите, които създават, за да развият устойчивост и независимост в дейността си". Според представители на сектора има място за много подобрения, а някои важни за културния ни живот организации са били пропуснати, въпреки сериозните си заслуги и мащабните си бъдещи проекти.
Темата няма как да остане без отзвук – тя засяга съществуването и функционирането на стотици независими културни организации и прехраната на хиляди артисти, куратори, мениджъри и други професионалисти в сектора, които работят за, чрез или във тези организации. При това по думите на куратора Владия Михайлова Covid пандемията променя силно отношенията между независимото изкуство и държавата. Преди избухването ѝ културният сектор е оставен да се бори без никаква подкрепа, съгласно неолибералното мислене. Кризата обаче показва, че творците и културните оператори се нуждаят от държавна подкрепа, финансирането бързо развива и оживява сектора, а публиката, която очевидно се е нуждаела от по-добър достъп до култура, веднага скача на борда. Резултатът от две години пандемично финансиране, отвъд многократно увеличената продукция, са десетки нови независими организации, повечето от които имат нужда от програмите на НФК, за да имат устойчива дейност. Създадени са работни места, които сега са застрашени, а някои от най-интересните проекти в областта може да не се осъществят.
В "Какво се случва" с мислите и предложенията си гостуват четирима представители на културния сектор: Ралица Герасимова, артистичен директор на пространството за съвременна култура РеБонкърс във Варна;
Ясен Василев, който работи в сферата на съвременния танц и пърформанс като режисьор, драматург и критик и съуправлява “Drama Pact“, колектив от писатели и изпълнители, които споделят ресурси, вместо да се конкурират за тях; Виктория Драганова – основател на пространството за изкуство “Swimming Pool” и Владия Михайлова – куратор на галерия "Бял куб“ в Центъра за съвременно изкуство “Топлоцентрала”. Четиримата имат дългогодишен поглед върху отношенията между държавните институции и независимите културни организации.
Създаването и дейността на варненското пространство за съвременно изкуство РеБонкърс е добър пример за положителните ефекти от структурните грантове за културни организации. За кратко време и с не особено висок бюджет, но с добро познаване на сектора и много ентусиазъм, РеБонкърс успяват да съберат адекватен екип, който да състави разнообразна програма от събития, да привлече артисти от страната и чужбина, да привлече публика и да си създаде име. Тази година те не получават грант. Екипът на пространството ще трябва да измисли нов начин да го развива, а вече планираните събития вероятно ще трябва да се проведат “на мускули” в добрите традиции на българската независима културна сцена.
Повече за историята и бъдещето на РеБонкърс чуйте от звуковия файл.
Във фокуса на рубриката "Моментна снимка" са сценичните събития на януарския нюйоркски афиш. Разговорът се съсредоточава върху "Кабаре" – мюзикъл на Джо Мастъроф, Джон Кандър и Фред Еб. Постановката на Ребека Фрекнал в нюйоркския The August Wilson Theatre , трансформиран до неузнаваемост, върви под заглавието "Кабаре в клуба Кит Кат"...
"И все пак, въпреки цялата многотия от възможни модуси на превода, отвъд препирните за чуждото и родното, предаването на стила на писателя, неизбежния отпечатък, който преводачът оставя в текста, и останалите добре познати ни ябълки на раздора в караниците около превода, като че ли все по-често се налага да си задаваме въпроса не дали един превод е..
"Ретроспекции към публичната комуникация" – проф. Минка Златева гостува в "Артефир", за да представи своята книга, посветена на приноса на Факултета по журналистика и масова комуникация в българското висше образование. "След 1989 година промяната в обществения живот наложи промяна и в образованието, и в дисциплините, които преподаваме във..
Как Еверест – връх първоначално обявен за невъзможен за изкачване, след това принизен до просто самоубийствен, се превръща във възможност, от която хиляди хора могат да се възползват? Отговорът на този въпрос търси американският журналист и писател Уил Кокръл в своята книга " Еверест ООД". Авторът прави над 120 интервюта с професионални..
Продуцентката и актриса Деси Тенекеджиева , режисьорът и съсценарист Бен Чарлз Едуардс , изпълнителният продуцент и актьор Гари Стреч и операторът Денис Мадeн – създателите на новия българо-британски филм "Дяволски игри" – са в студиото на "Артефир". Става ясно, че драматичният трилър, който днес тръгва по кината у нас, е вдъхновен от..
Какви опасности за свободата на изразяване и демокрацията крият предложените за гласуване в НС през тази седмица проектозакон за "чуждестранните агенти"..
Какво е "соросоид" и наистина ли е застрашена демокрацията у нас и в Европа, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" доц. Георги Лозанов ,..
Продуцентката и актриса Деси Тенекеджиева , режисьорът и съсценарист Бен Чарлз Едуардс , изпълнителният продуцент и актьор Гари Стреч и операторът..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg