Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Иван Пейчев: Проблемното поведение в училище е вик на всяко дете за внимание и грижа

Иван Пейчев
Снимка: Личен архив - ФБ

Новият "Наръчник на училищния психолог. Казуси, дейности, упражнения" е издание в помощ на училищния психолог с всичко необходимо за справяне с всекидневните предизвикателства. Наръчникът предлага методически насоки за извършване на оценка на индивидуалните потребности на ученици в риск, с хронични заболявания, със специални образователни потребности и с изявени дарби и очертава спецификите на оказване на допълнителна подкрепа за личностно развитие на тези групи ученици.

Наръчник на училищния психолог

"Това е първият наръчник, който се издава и включва всички задължения и отговорности на училищния психолог. Реално погледнато, той ще е много полезен да се структурира практиката. Въпреки че длъжността е две десетилетия в нашата система, не бих казал, че се разбира достатъчно добре от директорите на училища и от останалите педагогически специалисти."

Това казва в интервю за БНР Иван Пейчев, експерт в сферата на социалната и педагогическата психология в България.

Допълва, че е обединил усилия с още двама колеги, за да напишат наръчник, който да дава насоки как да се оценяват потребностите на децата и учениците. Както и какви са задълженията и отговорностите на училищните психолози през призмата на нормативната уредба, и начините за осъществяване на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие и социални умения на учениците в образователната институция. Важно е как да да се работи и с родителите и каква е необходимата документация, която трябва да води училищният психолог.

Училищният психолог

"Мястото на психолога е да промотира психичното здраве на децата в училище. Неговото място, що се отнася до неговото взаимодействие с учителите, за да ги насочи кои специфики на детското развитие се отразяват на стиловете на учене. Да направи оценка на потребностите на детето, да види какви са неговите бариери и в това то да успява. Какви са неговите силни страни и да види как може да се използват“, посочва Иван Пейчев. 

В наръчника е отделено място на множество казуси, дейности, упражнения и тренинги за групова работа с ученици, свързани с превенция на насилието и преодоляване на проблемното поведение, кариерно развитие, развиване на социална и емоционална интелигентност и превенция на зависимостите.

Проблемно поведение

"Детето е проблемно, тогава когато то не е изградило връзка с никого. В момента се намираме в такава ситуация, в която родителите са твърде ангажирани с това да осигуряват препитание на семейството. Учителите в своята безпомощност не реагират на проблемното поведение с наказание“, посочва Пейчев.

И допълва, че проблемното поведение в училище е един вик на всяко дете за внимание и грижа. Детето има нужда да почувства, че е свързано с някого.

Агресията в училище 

"Няма ангажиране на цялото общество да се прави превенция, защото няма споделена отговорност и тази отговорност се прехвърля“, твърди училищният психолог.

В много училища липсват ясно разписани правила, които да се спазват. При липсата на единна система от правила, която да е общоучилищна, няма как после учениците да бъдат наказвани, защото не са били поставени необходимите граници.

Алтернатива на наказанието – връзката и доверието?

Според Пейчев, човешката връзка е много базисна. И реално погледнато, детето се учи от тези, на които има доверие. Учителският авторитет в днешна време не е нещо, което в днешно време се полога по принцип, а нещо, което трябва да се извоюва. За съжаление все още има липса на кадри в сферата на приобщаващото образование.

Чуйте повече в звуковия файл.


По публикацията работи: Наталия Маева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Импулсът в мен: Гняв

Тийнейджърският гняв – същинска електроцентрала. Това е темата на тийнейджърския подкаст "Импулсът в мен". Споделяме какво мислим и разглеждаме съветите на психолозите: Сещайте се, че никой не е съвършен, дори и вие. Понякога намалявайте малко претенциите и признавайте грешките си. Опознайте чувствата си. Когато се ядосате,..

публикувано на 17.01.25 в 16:13
адв. Елка Пороминска (вдясно) и Анелия Торошанова

Кога се поставя въпросът за личните отношения на родителите с детето?

Въпроси, свързани с личните контакти с детето, дискутираме в предаването "Законът и Темида" с адв. Елка Пороминска, председател на Асоциацията за жените адвокати и основен консултант на предаването.  Съгласно действащия Семеен кодекс, член 124, ал. 2, детето има право на лични отношения и с двамата си родители, освен ако съдът не е постановил друго...

публикувано на 17.01.25 в 15:30
 Оля Ал Ахмед

Жестокостта спрямо животните – престъпление по Наказателния кодекс

Жестокостта спрямо животните и причиняването на смърт на домашен любимец са престъпления по Наказателния кодекс. Каква е правната уредба на защитата на животни от различни прояви на нечовешко отношение към тях, опазването на техния живот и здраве и в кои нормативни актове са уредени?  Това е частният случай на колегата журналист  Оля Ал Ахмед , която..

публикувано на 17.01.25 в 12:45

"24 часа" награждава лидерите в образованието с "Академични оскари"

Днес, 17 януари, в NV Tower в София, ще се проведе деветата церемония по връчване на "Академичните оскари" – отличия, които вестник "24 часа" връчва на университетите, заемащи първите места в рейтинга на висшите училища по професионални направления. Началото на събитието е насрочено за 14:00 часа, като домакините канят широк кръг от гости, включващ..

обновено на 17.01.25 в 12:24
Стамен Карамфилов

Стамен Карамфилов: Родопският художник, който преоткри красотата през допира

Тридесетата годишнина от създаването на селската художествена галерия в родопското село Павелско стана повод за поглед назад към творческия път на Стамен Карамфилов – единственият незрящ художник в България. Неговата история е не само вдъхновяваща, но и силно символична, показвайки как загубата на зрение може да отвори нови врати към изкуството и..

публикувано на 17.01.25 в 11:22