Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Иван Пейчев: Проблемното поведение в училище е вик на всяко дете за внимание и грижа

Иван Пейчев
Снимка: Личен архив - ФБ

Новият "Наръчник на училищния психолог. Казуси, дейности, упражнения" е издание в помощ на училищния психолог с всичко необходимо за справяне с всекидневните предизвикателства. Наръчникът предлага методически насоки за извършване на оценка на индивидуалните потребности на ученици в риск, с хронични заболявания, със специални образователни потребности и с изявени дарби и очертава спецификите на оказване на допълнителна подкрепа за личностно развитие на тези групи ученици.

Наръчник на училищния психолог

"Това е първият наръчник, който се издава и включва всички задължения и отговорности на училищния психолог. Реално погледнато, той ще е много полезен да се структурира практиката. Въпреки че длъжността е две десетилетия в нашата система, не бих казал, че се разбира достатъчно добре от директорите на училища и от останалите педагогически специалисти."

Това казва в интервю за БНР Иван Пейчев, експерт в сферата на социалната и педагогическата психология в България.

Допълва, че е обединил усилия с още двама колеги, за да напишат наръчник, който да дава насоки как да се оценяват потребностите на децата и учениците. Както и какви са задълженията и отговорностите на училищните психолози през призмата на нормативната уредба, и начините за осъществяване на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие и социални умения на учениците в образователната институция. Важно е как да да се работи и с родителите и каква е необходимата документация, която трябва да води училищният психолог.

Училищният психолог

"Мястото на психолога е да промотира психичното здраве на децата в училище. Неговото място, що се отнася до неговото взаимодействие с учителите, за да ги насочи кои специфики на детското развитие се отразяват на стиловете на учене. Да направи оценка на потребностите на детето, да види какви са неговите бариери и в това то да успява. Какви са неговите силни страни и да види как може да се използват“, посочва Иван Пейчев. 

В наръчника е отделено място на множество казуси, дейности, упражнения и тренинги за групова работа с ученици, свързани с превенция на насилието и преодоляване на проблемното поведение, кариерно развитие, развиване на социална и емоционална интелигентност и превенция на зависимостите.

Проблемно поведение

"Детето е проблемно, тогава когато то не е изградило връзка с никого. В момента се намираме в такава ситуация, в която родителите са твърде ангажирани с това да осигуряват препитание на семейството. Учителите в своята безпомощност не реагират на проблемното поведение с наказание“, посочва Пейчев.

И допълва, че проблемното поведение в училище е един вик на всяко дете за внимание и грижа. Детето има нужда да почувства, че е свързано с някого.

Агресията в училище 

"Няма ангажиране на цялото общество да се прави превенция, защото няма споделена отговорност и тази отговорност се прехвърля“, твърди училищният психолог.

В много училища липсват ясно разписани правила, които да се спазват. При липсата на единна система от правила, която да е общоучилищна, няма как после учениците да бъдат наказвани, защото не са били поставени необходимите граници.

Алтернатива на наказанието – връзката и доверието?

Според Пейчев, човешката връзка е много базисна. И реално погледнато, детето се учи от тези, на които има доверие. Учителският авторитет в днешна време не е нещо, което в днешно време се полога по принцип, а нещо, което трябва да се извоюва. За съжаление все още има липса на кадри в сферата на приобщаващото образование.

Чуйте повече в звуковия файл.


По публикацията работи: Наталия Маева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

В "златното" село Дъбене

Село Дъбене се намира в община Карлово, област Пловдив и в него живеят 1454 човека. То се споменава в началото на турското владичество и през 1576 г. под името Салих. Има данни, че в района на Дъбене е имало древни селища, което се потвърждава от направените археологически разкопки, намерените ценни накити и предмети на бита. През 2004-2012 г. при..

публикувано на 27.07.24 в 09:15

Медиацията – предимства и въпроси

В рубриката на "Законът и Темида" "Съвети на адвоката" адв. Елиза Николова, председател на Професионалната асоциация на медиаторите в България, консултант на "Законът и Темида", отговаря на слушателски въпрос. Георги Коларов от София. В какви случаи не е подходяща медиация? Стефка Сребрева от Варна. Какво трябва да направя, за да започна процедура по..

публикувано на 26.07.24 в 15:15
Лилия Старева и водещият на предаването - Божидар Александров.

"Морски приказки" за мечтатели и откриватели. И как водата може да е суха?

Лилия Старева, известен писател и фолклорист, представя своята нова книга "Морски приказки". Тази книга, насочена към малките читатели и техните родители, ни потапя в един магичен свят, където морето и неговите обитатели оживяват в приказки, изпълнени с фантазия и мъдрост. "Морски приказки" е първата книга на Старева, съставена от авторски..

обновено на 26.07.24 в 13:46
Проф. Таня Йосифова (вдясно) и Анелия Торошанова

Медиацията като извънсъдебно решаване на спорове – след решението на Конституционния съд

За медиацията като способ за извънсъдебно решаване на спорове.  Проф. Таня Йосифова – председател на Арбитражния съд при Българска стопанска камара, експерт по гражданско и търговско право, дългогодишен консултант на предаването, коментира темата в "Законът и Темида": "Медиацията е един от способите, чрез които може по доброволен път да се реше един..

публикувано на 26.07.24 в 12:35

Академия за учители в български неделни училища. Какво ще научат преподавателите?

Академия за учители в български неделни училища се провежда в София. Домакин на инициативата е Френската езикова гимназия "Алфонс дьо Ламартин" в София, разположена на бул. "Патриарх Евтимий" No 35. За първи път учителите ще имат възможност в рамките на една цяла учебна година да получат интензивна и продължителна експертна подкрепа, съобразена..

обновено на 26.07.24 в 12:13