Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Иван Пейчев: Проблемното поведение в училище е вик на всяко дете за внимание и грижа

Иван Пейчев
Снимка: Личен архив - ФБ

Новият "Наръчник на училищния психолог. Казуси, дейности, упражнения" е издание в помощ на училищния психолог с всичко необходимо за справяне с всекидневните предизвикателства. Наръчникът предлага методически насоки за извършване на оценка на индивидуалните потребности на ученици в риск, с хронични заболявания, със специални образователни потребности и с изявени дарби и очертава спецификите на оказване на допълнителна подкрепа за личностно развитие на тези групи ученици.

Наръчник на училищния психолог

"Това е първият наръчник, който се издава и включва всички задължения и отговорности на училищния психолог. Реално погледнато, той ще е много полезен да се структурира практиката. Въпреки че длъжността е две десетилетия в нашата система, не бих казал, че се разбира достатъчно добре от директорите на училища и от останалите педагогически специалисти."

Това казва в интервю за БНР Иван Пейчев, експерт в сферата на социалната и педагогическата психология в България.

Допълва, че е обединил усилия с още двама колеги, за да напишат наръчник, който да дава насоки как да се оценяват потребностите на децата и учениците. Както и какви са задълженията и отговорностите на училищните психолози през призмата на нормативната уредба, и начините за осъществяване на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие и социални умения на учениците в образователната институция. Важно е как да да се работи и с родителите и каква е необходимата документация, която трябва да води училищният психолог.

Училищният психолог

"Мястото на психолога е да промотира психичното здраве на децата в училище. Неговото място, що се отнася до неговото взаимодействие с учителите, за да ги насочи кои специфики на детското развитие се отразяват на стиловете на учене. Да направи оценка на потребностите на детето, да види какви са неговите бариери и в това то да успява. Какви са неговите силни страни и да види как може да се използват“, посочва Иван Пейчев. 

В наръчника е отделено място на множество казуси, дейности, упражнения и тренинги за групова работа с ученици, свързани с превенция на насилието и преодоляване на проблемното поведение, кариерно развитие, развиване на социална и емоционална интелигентност и превенция на зависимостите.

Проблемно поведение

"Детето е проблемно, тогава когато то не е изградило връзка с никого. В момента се намираме в такава ситуация, в която родителите са твърде ангажирани с това да осигуряват препитание на семейството. Учителите в своята безпомощност не реагират на проблемното поведение с наказание“, посочва Пейчев.

И допълва, че проблемното поведение в училище е един вик на всяко дете за внимание и грижа. Детето има нужда да почувства, че е свързано с някого.

Агресията в училище 

"Няма ангажиране на цялото общество да се прави превенция, защото няма споделена отговорност и тази отговорност се прехвърля“, твърди училищният психолог.

В много училища липсват ясно разписани правила, които да се спазват. При липсата на единна система от правила, която да е общоучилищна, няма как после учениците да бъдат наказвани, защото не са били поставени необходимите граници.

Алтернатива на наказанието – връзката и доверието?

Според Пейчев, човешката връзка е много базисна. И реално погледнато, детето се учи от тези, на които има доверие. Учителският авторитет в днешна време не е нещо, което в днешно време се полога по принцип, а нещо, което трябва да се извоюва. За съжаление все още има липса на кадри в сферата на приобщаващото образование.

Чуйте повече в звуковия файл.


По публикацията работи: Наталия Маева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Стефан Георгиев: Политиката е цялостен процес на общуване

Събитието "Гласувам, следователно съм!" се проведе наскоро, с цел да насърчи гражданското участие и пряката демокрация, предвид предстоящите избори за Европейски парламент. Участниците имаха възможност да споделят успешни практики и стратегии за активно участие в изборния процес, като един от подходите, които бяха разгледани, беше..

обновено на 25.04.24 в 11:54
Щети от ракета, изстреляна от ивицата Газа в Тел Авив, Израел, 7 октомври 2023 г.

Конфликтът в Близкия изток: Как се създава обществен консенсус за насилието?

Кои са мислимите рамки на разказа за войната днес и как се създава обществен консенсус за насилието – разговор в "Нашият ден" с Филип Буров , журналист, и с Мая Ценова , преподавател и преводач. Буров започва разговора с думите: "И по света, и у нас се случват лоши неща, които са съществени и които по ескалиращ начин показват какво не е наред..

публикувано на 25.04.24 в 11:25
Благослав Михайлов

Благослав Михайлов: Да се фокусираме върху качеството на населението, а не върху количеството

Политиката и демографията изглеждат като две противоречиви области. Един политик, ако се задържи на власт за 2 или 3 мандата,  може да управлява около 12 години. Същевременно насърчителната демографска политика би дала своите плодове след 40, дори след 60 години. Политиците нямат стимул да провеждат подобна политика, тъй като няма да са на власт, за..

публикувано на 25.04.24 в 11:17

"Крайни разкази" и реидеологизация – редуцира ли се политическият процес?

Социологът Стефан Георгиев е гост в рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден". Той участва с коментар по темата, свързана с мобилизационния потенциал на крайните десници в Европа и България преди изборите за Европейски парламент. Според него факторите, които създават предпоставки за развитието на различни крайни разкази срещу..

обновено на 25.04.24 в 11:10

Споделено родителство – кое е идеалното решение?

Катина Клявкова е медиатор с богат опит от над 20 години. Тя не само упражнява професията си като медиатор, но също така споделя своите знания като обучител и ментор на медиатори от цялата страна. Нейното образованието в областта на психологията и правото е съществен фактор, който я подготвя да работи като посредник между страни с различни..

обновено на 25.04.24 в 08:53