Ифра Нийман – големият английски цигулар, педагог и общественик е музикант, който повече от половин столетие запленява слушатели, колеги, приятели и студенти с харизматичното си присъствие в музикално-културния живот на Европа. Той е творец с изключителни познания в дълбините на музикалните пластове – исторически и стилистически, намерили ярко отражение в неповторимите му интерпретации.
Роден на 13 февруари 1923 г. в Сидон, Ливан, до 1932 г. живее в Тел Авив, след което се премества в Париж, за да учи в Парижката консерватория. Само на 14 години, през 1937 г., той става най-младият изпълнител, носител на "Premier Prix". След обучението си в Париж, Нийман заминава за Лондон, за да учи при Карл Флеш, а през 1939 г. се връща в Париж, където негов учител е Жак Тибо. Нацистката окупация на Франция го принуждава отново да емигрира в Лондон, където остава за постоянно. Там той се запознава с Майра Хес и Хауърд Фъргюсън, които полагат началото на кариерата му като концертиращ артист. Те го канят да стане част от тяхната поредица обедни концерти в Националната галерия, където Нийман изнася 15 концерта под тяхната егида.
В следващите години той музицира с някои от най-реномираните британски и европейски оркестри, а репертоарът му обхваща музикалните образци от барока до съвременността, като акцент представляват френските и немските композитори от XIX и XX век. Нийман се утвърждава и като активен популяризатор на творчеството на съвременните британски композитори, реализирайки редица премиери на техни творби. Като музикален общественик той е член на журито на някои от най-авторитетните конкурси за изпълнители, най-известен от които е конкурсът на името на Карл Флеш. Носител е на множество международни и британски награди, сред които е и Офицер на Ордена на Британската империя от 1983 г.
Повече от 45 години Ифра Нийман отдава всичките си сили на благородната мисия да предаде своите познания и опит на следващите генерации, не само като професор във The Guildhall School of Music and Drama в Лондон, но и като ръководител на многобройни майсторски класове по целия свят. Но най-важното за нас като българи е това, че от 1978 г., когато започва постоянното му творческо сътрудничество с Международния музикален фестивал "Варненско лято", Ифра Нийман става един от ревностните приятели на нашата страна и почитател на българската култура и изкуство, който в продължение на близо три десетилетия оставя ярък отпечатък в професионалното изграждане на поколения български музиканти, голяма част от които днес са изявени интерпретатори и педагози у нас и в Европа.
Всичко това е само част от личностния и творчески портрет на големия цигулар проф. Ифра Нийман, чиито 100 години от рождението и 20 години от края на земния път музикалният свят и българските му почитатели и последователи отбелязват през 2023 г. Ще го направим и ние в предаването "Студио музика" на 21 февруари, вторник, от 19.30 часа с паметни записи на негови изпълнения, не само на обичани от всички творби и творци, но и на музика, която със сигурност е малко позната на българския слушател, сътворена от композитори като Джон Айрлънд, Роберто Герхард, Грейс Мери Уилямс и други. А за личността на Ифра Нийман като музикант и преди всичко като преподавател и изключителен човек разговаряме с някои от неговите български възпитаници, при това от различни поколения. Събеседници в предаването по телефона от различни точки в Европа са представители на младата генерация, днес изявяваща се като артисти и преподаватели в лицето на Яна Бурова, Мирослав Бояджиев и Тодор Николаев, а в студиото своите спомени от общението си с проф. Ифра Нийман споделя един от доайените на българската цигулкова школа – проф. Ангел Станков.
В предаването звучи и уникален запис, съхраняван в звуковата памет на Златния фонд на радиото с гласа на самия проф. Ифра Нийман. В интервю за БНР той говори за своите виждания за начина на преподаване на цигулка и отношенията между преподавател и ученик. Разкрива и своето мнение за музикалните конкурси и участието на младите музиканти в тях.
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg