Една от тъжните констатации, които показват данните на Националната статистика за потреблението на културните продукти у нас, е групата от 20 процента от домакинствата, които не могат да отделят повече от 0.5 процента от доходите си за културни дейности.
"Ще констатираме това, докато държавата не проведе целенасочена политика по темата – казва Диана Андреева, директор на Обсерваторията по икономика на културата – В тази трупа са пенсионерите, хората с ниски доходи, разнообразни са границите на разделението. Би следвало това да насочи политиките към маргинализираните групи, изключени на практика от културното участие.
Ефектът от тези политики обаче няма да се види на секундата, дори няма да е в рамките на един политически мандат и правителствата предпочитат един капиталов разход, но да се забележи веднага. В предизборни дебати политиците подкрепят свободно всичко, но като влезе новият екип на Министерство на културата, тези политики се забравят."
Според Диана Андреева в рамките на институтите, които се финансират с публични финанси, трябва да се определя диференцирана ценова политика и да се разработи ваучерна система.
"Социалният ефект не трябва да отсъства от Народния театър. Това, което се случи с Джон Малкович, е, че човекът, който си закупува билет, го прави от гледна точка на престижа. Все едно да си направиш селфи от Миланската скала. Цената от 400 лева обаче буди възмущение. Приехме го като единичен акт, но това повдигна много въпроси."
Още коментари за данните на Националния статистически институт и какви политики трябва да се приложат, за да няма изключени от културните дейности хора, чуйте в "Какво се случва".
Киното е необятен и най-вече визуален свят. Играе с всичките ни сетива, но без зрението, няма кино. Виновници да виждаме киното са операторите. И колкото зависи от режисьорите какво виждаме на екрана, толкова зависи и от оператора. Занаятът през окото на обектива, представен от младия оператор Александър Добрев, е равен на дисциплина и..
Писателят и журналист Димитър Шумналиев гостува в "Артефир" със своята "Поема за бохема" – роман в минало несвършващо време. Ежедневните спектакли, политически, икономически, обществени, са прекрасна лаборатория за един писател, смята Шумналиев. "Надарени сме от историята и от Бога да бъдем наистина заредени с творческа енергия и..
Новата книга на Любомир Канов се нарича "Късен следобед" и по думите му в нея разказва "за своето пребиваване на толкова тъжната и прекрасна Земя". "Има такива хора – не е ясно дали се наричат писатели, прави уговорка той още във въвеждащия текст и продължава, но изглежда, че те не могат да не кажат думата си в края на своя следобед, преди да се е..
Венецианското биенале и българските участия в него са тема на изложбата "Acqua alta" (куратори Светлана Куюмджиева и Пламен Петров) в галерия "Капана" в Пловдив. Изложбата е историческа, проследява с текстове, произведения и частични възстановки общо 11-те представяния на България в 130-годишната история на този най-стар и авторитетен форум за..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както самата война срещу Украйна. Тя е променила думите, променило се е значението им. Украинският поет Остап Сливински, съставител на "Речника" припомня в предговора си поетичния цикъл "Свят: наивни поеми",..
Новата книга на Любомир Канов се нарича "Късен следобед" и по думите му в нея разказва "за своето пребиваване на толкова тъжната и прекрасна Земя". "Има..
Българското национално радио отбелязва своята 90-годишнина. По този повод е празничното издание в ефира на програма "Христо Ботев". Включиха се колеги от..
Антикорупционният фонд ( АКФ) излезе с ново разследване , в което разкрива "скандални назначения на политически свързани лица в "Булгартрансгаз"...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg