27-ият София филм фест започва и този път, след години на отсъствие на нови български детски филми, детското кино се завръща в програмата му. Това, както и предстоящите избори, които ни карат да призовем културата и децата да бъдат стратегическа отправна точка в политиката на тези, които искат да управляват страната, са причина в "Какво се случва" да се заговори за мястото на детското кино в общата картина на родното ни седмо изкуство.
Едва ли някой не би се съгласил с факта, че са нужни повече детски филми, в които водещи да бъдат именно децата и техните преживявания. Повече кино от деца за деца. Тези филми са не само забавление за малките, не са и само приятен начин да се прокара образователна линия, но и са начин въобще да се възпита една млада публика в любов и отношение към българското кино. Те приобщават детската публика към историите на героите, но и възрастните към света на малките.
България има утвърдена традиция в детското кино и макар тя да беше позабравена, с днешна дата се появяват нови заглавия. Като например филмите "Случаят Кюри" и "Случаят Тесла", които ще поставят и началото на детската програма на тазгодишния София филм фест.
От 18 март всяка събота до края на фестивала ще бъдат прожектирани европейски детски игрални филми.
Останалите заглавия, селектирани в "СФФ деца", са "Брат ми, роботът" на режисьора Фредерик Норгард, "Мини Златан и чичо Дарлинг" на Кристиян Ло, "Бел и Себастиан: Ново поколение" на Пиер Коре и анимацията "Титина" на норвежката режисьорка Кайса Нес.
Темата за детското кино е вечно актуална, макар и често пренебрегвана. В "Какво се случва“ режисьорът Андрей Хадживасилев, който се е посветил на детската публика и е приел за лична кауза да възроди златното българско детско кино, член е на Европейската асоциация на детския филм, а сега и селекционер на "СФФ деца", и композиторът Георги Стрезов, за когото сякаш няма ограничения, става ли въпрос за музика, все пак не един филм има ритъм и душа точно заради него, разказаха каква е значимостта на филмите, насочени към детската аудитория. Те трябва да са искрени и свежи и да провокират отношение у своите зрители. Каквото всъщност трябва да бъде и самото кино. Особено българското.
В каква стилистика е музиката в детските филми, какъв е сюжетът на "Случаят Кюри“ и "Случаят Тесла“, на които именно Андрей Хадживасилев е режисьор, кой определя тенденции в днешното кино и защо е важно да мислим за публиката, когато създаваме изкуство – чуйте от Хадживасилев и Стрезов в звуковия файл.
В него можете да се срещнете и с Мартин Паунов, детето актьор, главен герой във филмите "Случаят Кюри" и "Случаят Тесла", за да разберете кое е неговото кино и как всъщност детските филми се отразяват на децата.
"Случаят Тесла" тръгва по кината от 31 март, а след това и на турне из страната.
Писателят и журналист Димитър Шумналиев гостува в "Артефир" със своята "Поема за бохема" – роман в минало несвършващо време. Ежедневните спектакли, политически, икономически, обществени, са прекрасна лаборатория за един писател, смята Шумналиев. "Надарени сме от историята и от Бога да бъдем наистина заредени с творческа енергия и..
Новата книга на Любомир Канов се нарича "Късен следобед" и по думите му в нея разказва "за своето пребиваване на толкова тъжната и прекрасна Земя". "Има такива хора – не е ясно дали се наричат писатели, прави уговорка той още във въвеждащия текст и продължава, но изглежда, че те не могат да не кажат думата си в края на своя следобед, преди да се е..
Венецианското биенале и българските участия в него са тема на изложбата "Acqua alta" (куратори Светлана Куюмджиева и Пламен Петров) в галерия "Капана" в Пловдив. Изложбата е историческа, проследява с текстове, произведения и частични възстановки общо 11-те представяния на България в 130-годишната история на този най-стар и авторитетен форум за..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както самата война срещу Украйна. Тя е променила думите, променило се е значението им. Украинският поет Остап Сливински, съставител на "Речника" припомня в предговора си поетичния цикъл "Свят: наивни поеми",..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари зрителите ще могат да видят възстановена в оригиналния ѝ вид постановката, направена преди 20 години от проф. Крикор Азарян. "Целта ни е този текст на Радичков да го пренесем през времето, както..
Защо фашистките и нацистките настроения стават все по-приемливи и често са бъркани с "консерватизъм" и как войната срещу реалността се задълбочава,..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg