Кралският театър "Ла Моне" представи "Евгений Онегин" в поредица от 11 спектакъла през февруари. Начело на постановъчния екип бе Лоран Пейи, известен най-вече с постиженията си в по-лекия и комичен оперен жанр. Френският режисьор е познат на брюкселката публика с постановките на "Пепеляшка" на Масне, "Златното петле" на Римски-Корсаков и "Дон Паскуале" на Доницети.
В "Евгений Онегин" Лоран Пейи прилага олекотен, изчистен подход, без допълнително усложняване на интригата. Той поставя действието в универсална, абстрактна рамка, без пряка връзка с определена историческа епоха. Освен основната сцена, режисьорът използва и издигнат втори подиум. В първите две действия интригата протича предимно върху тази втора сцена, покрита с дървен под. Тя се привежда в движение ръчно от селяните, работещи в имението на Ларина.
Още в началото на операта ясно се виждат различията в характерите на четиримата главни герои – мечтателната, наивна Татяна, надменния и безчувствен Онегин, веселата и лекомислена Олга, искрения и чистосърдечен Ленски. Двете двойки са поставени срещуположно на въртящия се подиум. Странният нов съсед Онегин е проекция на романтичните герои от книгите, които Татяна страстно чете. Увлечението ѝ по литературата е отразено в декора на сцената с писмото, когато дървеният под се превръща в голяма разтворена книга. Изчистената, семпла режисура има особено голям ефект в ключовата сцена на дуела. Двамата мъже са изправени един срещу друг високо над подиума, обградени единствено от утринния мрак.
В трето действие въртящата се сцена е заменена от конструкция с широки черни стъпала, демонстриращи богатството на дома на княз Гремин. Движенията на героите са изработени много старателно и детайлно и всички персонажи оживяват ярко пред зрителя.
Важна част в "Евгений Онегин" заемат богатите и разнообразни хорови сцени - от селския хор и песента на девойките в първа картина, през валса и мазурката по време на бала в дома на Ларина, до устремните полонеза и шотландски танц в последното действие. Хорът на Моне, подготвен от Ян Швайгер, пя и игра великолепно в тези наситени сцени, които са много раздвижено и интересно изработени - характерна черта на всички продукции на Лоран Пейи.
В представлението на 12 февруари в централните партии на Онегин и Татяна се изявиха опитните и добре познати на публиката Стефан Дегу и Сали Матюс. Тяхната интерпретация бе белязана с голяма драматична задълбоченост и усъвършенствано вокално майсторство. Стефан Дегу изобрази релефно образа на самовлюбеното контè от Санкт Петербург. С обемен и шлифован глас, френският баритон създаде доминантен, ярък образ. Студенината на героя се почувства в избраните от певеца вокални цветове. В края на миналата година Стефан Дегу бе удостоен с наградата за най-добър мъжки глас за 2022 на ежегодните Международни оперни награди, организирани от престижното английско списание Opera Magazine.
Британката Сали Матюс показа великолепно мечтателната натура на Татяна в началото на операта. Сопраното насити с голямо цветово и динамично богатство емоционалната сцена с писмото. Образът претърпя развитие и в последното действие видяхме профила на една уверена и смела жена. Вокалните ѝ отговори на умоляващия Онегин пронизваха като с нож пространството. Тази финална сцена бе наситена с изключителен драматичен заряд.
Впечатляващо бе и участието на Богдан Волков в ролята на Ленски – от искреното любовно обяснение към Олга в първа картина до наситената с трагизъм предсмъртна ария. С чист, ясен, много шлифован вокал, Волков изобрази прощаването на Ленски с младежките идеали и предчувствието му за гибел. Публиката на Моне все още помни и паметната изява на певеца в партията на княз Гвидон в операта на Римски-Корсаков "Приказка за цар Салтан".
Норвежко-руското сопрано Лили Йорстад пресъздаде чудесно безгрижния характер на Олга – със свеж, млад, подвижен глас. Стилно и с подчертан комизъм прозвучаха куплетите на мосю Трике, изпълнени от Кристоф Мортан. Французинът Никола Куржал притежава дълбок, звучен бас, необходим за партията на княз Гремин. За съжаление в неговото изпълнение на голямата ария не чух дългите, благородни вокални линии.
Публиката в Моне посрещна с голям ентусиазъм главния диригент Ален Алтиноглу след края на представлението. Диригентът превърна оркестъра в ярко действащо лице с изчистен, прецизен звук в лиричните моменти и със завладяващ драматизъм в драматичните кулминации. Освен в Ла Моне от миналия сезон Ален Алтиноглу е и главен диригент на Симфоничния оркестър на Радио Франкфурт.
Трио" Владигерови" е джаз състав в който заедно свирят двама братя и една сестра – Екатерина (пиано), Константин (пиано и кларинет), Александър (тромпет, флюгелхорн). Макар да са носители на огромно музикално наследство и с удоволствие да изпълняват композициите на дядо си Панчо и баща си Александър, тримата често избират да се заиграят с музиката, да..
Пернат крадец, невинна слугиня, осъдена на смърт и корумпиран властен политик – това са главните герои на сериозно комичната опера на Росини, чиято увертюра с барабани и соло на обой е едно от най-известните произведения в историята на музиката. La gazza ladra (Крадливата сврака) се развива във време на големи социални катаклизми в Европа...
Либрето: Джовани Герардини (по едноименната пиеса от Бодуен д‘Обини) Първо изпълнение: 31 май 1817 г., ла Скала, Милано Първо изпълнение в България: 29 декември 1980 г., Благоевград Действащи лица и изпълнители: • Фабрицио Винградито, богат селянин (бас/баритон) – Фабио Капитанучи • Лучия, негова съпруга (мецосопран) – Карина де Лисо •..
Този петък запазената територия за български изпълнители и композитори ще бъде нещо като "вълшебна машина на времето". С помощта на музикалните записи от нашата фонотека и на безценните архиви на Златния фонд на БНР пред вас ще оживее една българска музикална легенда. Един диригент, белязал цяла епоха в развитието на нашия любим Радиооркестър,..
54-тото издание на Международен фестивал "Софийски музикални седмици" се провеждат от 23 май до 30 юни. Представят се над 400 участници в над 100 прояви на музикалното изкуство. Участват гости от Австрия, Великобритания, Дания, Германия, Италия, Израел, Канада, Китай, Люксембург, Полша, Румъния, Русия, САЩ, Сърбия, Франция, Южна Корея, Япония. Във..
Българи повече от 20-ина години посещават Страната на усмивките. И доста често се връщат там. В съзнанието на повечето от тях Патая е курорт с две коренно..
Цитрусовите плодове имат славата на имуностимулиращи, прочистващи, подпомагащи метаболизма, отслабването и какво ли още не. Част от предполагаемите им..
До края на годината изкуственият интелект ще придобие възможности, за които сме чели само в научно-фантастичните книги. Това заяви в ефира на "Какво се..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg