През последната година френският клавесинист и диригент Кристоф Русе издаде три компактдиска, като сред тях има един, посветен на операта "Ацис и Галатея" от Люли, и един с най-известните арии от репертоара на Полин Виардо. Но може би най-любопитният от тях се оказва солистичния му проект, в който клавесинистът представя музиката, поместена в ръкописа, който някога е принадлежал на мадам Лиди Тeобон.
Тя е била сред придворните дами на кралица Мария Тереза, преди да стане любовница на Луи XIV, като тяхната авантюра трае две години. През 1673 Тeобон е изгонена от двора и тя се сближава с графинята на Орлеан, която е женена за брата на краля. Двете дами стават близки приятелки и изследователите намират в писмата на графинята споменавания на Лиди Теобон, но никъде не е отбелязано тя да е имала интерес към музиката или клавесина. Въпреки това обаче като дама от висшето общество със сигурност е имала достъп до най-добрите учители по музика, като може би самите преподаватели са вписвали произведенията.
Кристоф Русе се сдобива с източника през 2004 г., когато го купува в Ebay от колекционер, който очевидно не е бил наясно с какво разполага. Русе, който е и активен музиколог, веднага разпознава, че източникът не е от XVIII век, както се е смятало дотогава, а от XVII. А в момента, в който отваря ръкописа, попада на още по-голяма находка – значително количество уникални пиеси, които до този момент не са открити другаде, като сред тях има и 7 безмензурни прелюда.
Този вторник (28 март от 23 часа) в предаването "Музика хисторика" може да слушате записи, част от последния солистичен албум на Кристоф Русе, на музика от Жан-Батист Люли, Жан-Анри д’Англебер и анонимни композитори.
"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..
Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..
"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..
Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”. В концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи. Повече от..
По повод 40 години преподавателска дейност и още повече концертна, пианистката и клавирен педагог Антонина Бонева организира концерт. На сцената заедно с нея ще музицират настоящите и ученици Марина Мравова, Йоанна-Лора Василева, Мартин Цветков и Димитър Михайлов, които са лауреати на десетки награди от международни конкурси. "Реших да отбележа..
Георги Пенков-Джони не прилича на нищо друго в българската култура и същевременно е направил толкова много за нея, че е трудно делата му да бъдат..
В разговора с проф. Румен Кастелов акцентирахме върху многообразието, което предлага самата тема: новите стари автомобили, "придобивките" на века –..
Художникът Радослав Мъглов представя новите си творби в изложбата "Резервно око" в столичната галерия "Аросита". Кураторът Викенти Комитски споделя за..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg