През последната година френският клавесинист и диригент Кристоф Русе издаде три компактдиска, като сред тях има един, посветен на операта "Ацис и Галатея" от Люли, и един с най-известните арии от репертоара на Полин Виардо. Но може би най-любопитният от тях се оказва солистичния му проект, в който клавесинистът представя музиката, поместена в ръкописа, който някога е принадлежал на мадам Лиди Тeобон.
Тя е била сред придворните дами на кралица Мария Тереза, преди да стане любовница на Луи XIV, като тяхната авантюра трае две години. През 1673 Тeобон е изгонена от двора и тя се сближава с графинята на Орлеан, която е женена за брата на краля. Двете дами стават близки приятелки и изследователите намират в писмата на графинята споменавания на Лиди Теобон, но никъде не е отбелязано тя да е имала интерес към музиката или клавесина. Въпреки това обаче като дама от висшето общество със сигурност е имала достъп до най-добрите учители по музика, като може би самите преподаватели са вписвали произведенията.
Кристоф Русе се сдобива с източника през 2004 г., когато го купува в Ebay от колекционер, който очевидно не е бил наясно с какво разполага. Русе, който е и активен музиколог, веднага разпознава, че източникът не е от XVIII век, както се е смятало дотогава, а от XVII. А в момента, в който отваря ръкописа, попада на още по-голяма находка – значително количество уникални пиеси, които до този момент не са открити другаде, като сред тях има и 7 безмензурни прелюда.
Този вторник (28 март от 23 часа) в предаването "Музика хисторика" може да слушате записи, част от последния солистичен албум на Кристоф Русе, на музика от Жан-Батист Люли, Жан-Анри д’Англебер и анонимни композитори.
Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да изнесат специален акустичен концерт в зала "Сингълс" на НДК (вход А4, дясно), който е част от зимното им турне Acoustic in Europe . Формацията е емблематична както за австралийската..
Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..
На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от необикновения живот и любовта между оперната дива Мария Калас и корабния магнат Аристотел Онасис. Сюжетът е изграден върху действителни факти. В спектакъла има силни страсти, повлияни от..
"Чувствам се спокойна. Нищо не дължа на никого. Това, което съм – благодаря на майка си и баща си… Господ ме е помазал, че ми е дал някакъв талант, аз не съм злоупотребила с това, напротив, доразвила съм го, за да Му благодаря по някакъв начин" – това заявява една от легендите в българското оперно-изпълнителско изкуство у нас и по света –..
Бубакар Траоре (р.1942, Кайи) е истинска легенда на музиката в Мали, а оттам – и в световен мащаб. Името му нареждаме до тези на Али Фарка Туре , Амаду и Мариам и Салиф Кейта , а пътят му в музиката е достоен за филм. Започва като един от най-обещаващите футболисти на Мали ( интересно съвпадение е, че и днес, като напишете "Boubacar..
Усмихнат, непринуден, дружелюбен, безкрайно земен и джентълмен – такъв видяхме Начо Герерос по време в първата му публична поява у нас. Известният испански..
"Чувствам се спокойна. Нищо не дължа на никого. Това, което съм – благодаря на майка си и баща си… Господ ме е помазал, че ми е дал някакъв талант, аз не..
На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg