Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Програма "Учим заедно 2023" търси училищни проекти

Снимка: zaednovchas.bg

Изследвания сред българските ученици показват обезпокоително ниски стойности на мотивацията за учене, полагането на усилия и готовността за съвместна работа. Това определя избора на целите във втората кампания "Учим заедно" на фондация "Заедно в час" - саморегулирано учене и развиване на социално-емоционални умения.

Програмата ще осигури финансиране до 30 000 лв., организационна и методическа помощ за успешно защитените училищни проекти, които ще се осъществят през учебната 2023/2024 г. Кампанията е насочена към учениците от 5 до 7 клас и в нея могат да участват всички училища на територията на страната, които предлагат прогимназиално образование. Срокът за представяне на училищни проекти е до 10 май.

Мариян Ранков, ръководител "Образователни проекти", аргументира избора на целите, към които е насочена програмата:

"Регулиране на усилията това е най-общо казано умението на учениците да запазят своя фокус върху определена задача въпреки трудностите, които срещат… Може би за слушателите може да  е познато като упоритост примерно, защото това е едно проявление на това умение и всъщност за самите ученици е важно, изправяйки се пред трудности и предизвикателни задачи по време на тяхното обучение, да могат да си кажат как това ще им помогне в бъдеще. Дори да не попаднат на същата задача, с която са се затруднили, самите когнитивни процеси и стратегии, които са научили по време на нейното решение, ще са им доста полезни за бъдещето…

Следващият ни фокус е съвместно учене или така познато като работа в екип на повечето хора, които се занимават с образование. Най-общо казано това е умението на учениците да си сътрудничат помежду си конструктивно докато изпълняват поставена задача. Мисля, че тук не е нужно да казвам как това е полезно, при положение че в последните години работата в екип е едно от основните умения, които във всяка една по-голяма компания човек трябва да притежава, за да може да се реализира и да работи добре със своите колеги.

Третият ни фокус е търсенето на помощ, което мен лично ме изненада като тенденция от самото изследване, но под името търсене на помощ всъщност седят уменията един ученик да дефинира от каква точно помощ има нужда, от кого да я потърси, естествено по какъв начин да я потърси и кога да я потърси."

Това е най-общата рамка, в която всяко училище може да добави цели и умения, които са подходящи и полезни за учениците му. Много е важно проектите, с които кандидатстват училищата, да са базирани на данни, да са направени проучвания, за да се установят нуждите на учениците, а дейностите да са насочени към тези нужди, уточнява Мариян Ранков.

Крайният продукт от програмата ще е платформа, в която ще бъдат публикувани анкети за измерване на показатели за саморегулирано учене и анализ на резултатите и добри практики, които да могат да се прилагат от всички заинтересувани.

Природо-математическата гимназия "Проф. Емануил Иванов" в гр. Кюстендил е сред включените в програмата "Учим заедно" през учебната 2022/2023 г. Помощник-директорката Даниела Дърманска разказва за дейностите, които са избрали за своите ученици, за партньорството с друго училище от града и за ефекта от програмата. Подробностите чуйте в звуковите файлове.



По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Чудото шоколад – Епизод две: Капризният шоколад – технологии, грешки и романтика

"Той е магия, той е мега микс от аромати, той е преживяване, той те завладява и си играе с нас, той е капризен..." Така определят "главния герой" на следващия разказ хората, които го докосват всеки ден и със страст обясняват за него, а това "той" с толкова много определения е шоколадът. Обичате ли шоколад? Не? Може би, защото не сте опитали..

публикувано на 11.12.24 в 12:25

Проф. Вида Вукоя: Писмеността е основно културна единица, а не политическа

Както неведнъж сме установявали в разговорите си за езика, намесата на политиката в теми, по които думата би трябвало да има единствено науката, винаги има злощастни последствия не само за научната истина, но и за отношенията между хората и държавите, за културата и духовния климат изобщо. Историята на двете славянски азбуки – глаголицата и..

публикувано на 11.12.24 в 09:35
Д-р Димчо Радев

Реставрацията е търпение, изключителни познания и най-вече умения

"Реставрацията е любов и отдаденост, като е сравнима с любовта към семейството, но професията е наравно, а не на заден план. В моя живот така се случи, че ми е било отредено да бъда реставратор, защото, когато кандидатствах и ме приеха в такава паралелка в Пловдив, имах голямото щастие да попадна на невероятни преподаватели на които и до днес..

публикувано на 10.12.24 в 16:15

Фондация "Еврика" между старата и новата година

Една от малкото фондации, създадени в началото на прехода и запазили дейността си и до днес, е фондация "Еврика". Около 3000 стипендианти – студенти и ученици, над 1750 безвъзмездно подпомогнати млади хора да специализират в престижни научни центрове и компании, както и да участват в международни научни форуми – това е съвсем бегъл поглед към..

публикувано на 10.12.24 в 14:42
проф. Люсиен Велева

В Мексико разделиха институтите на академията и ги обвързаха с университетите

"От следващата година ще се върна в България. Моето заминаване в Мексико бе свързано с ликвидацията на един научен институт "За защита на металите от корозия", който по-късно прерасна и в инженерингова организация, но такива бяха времената тогава – един по един затваряха тези научноизследователски центрове." Това споделя в "Следобед за..

публикувано на 09.12.24 в 16:15