Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Карлос де Хакоба: Фламенкото е мъката на хората, превърната в радост

Карлос де Хакоба
Снимка: Хесус Домингес/СГАЕ

Фламенко джазът влезе в България веднага след като бе признат в Испания, при това с десетилетия преди да бъде признат в съседната им Франция, например. Затова новото име на нощните ни срещи в началото на всяка седмица по програма "Христо Ботев" е "Джаз+Дуенде". 

Двама от "кръстниците", съответно на "Джаз+" и на "Дуенде", когато бяха самостоятелни предавания в РФИ-София и в последствие в БНР, имаха последователни концерти в София в рамките на една седмица. 

На Пако де Лусия това бе последното му гостуване, на Томатито – първото. Десет години по-късно синът на втория и братът на един от сайдмените на първия бяха един след друг на сцената на поредното Фламенко Енье в аудиториума на музея Пикасо в Малага. 

Докато търсехме с китариста, вече и вокалист, Карлос де Хакоба по-тихо място за интервюто, от шумната гримьорна се измъкна Томатеандо, когото поздравих за смелостта да прави свой прочит на любими теми на баща му. А Карлос – за уникалния “Volver”, като му изказах предположение, че е бил провокиран от гласа на Естрея Моренте, озвучил изпълнението на Пенелопе Крус в едноименния филм на Алмодовар: 

“Не, вдъхнових се от начина, по който го бе изсвирил големият ми приятел, аржентинският китарист Луис Салинас. Взех идеята му и ѝ направих своя версия. Темата е много красива и романтична. Вдъхнових се от аржентинската музика."

Не само, помня те с "фламенко-пирата" Джери Гонсалес.

"Да, бе общ проект с Хуан де Хуан. Аз съм си фламенко китарист, но преди всичко съм музикант. Харесва ми всякаква музика, от която мога да науча нещо. Аз съм фламенкос, но музиката си е музика. Използвам всичко, което ми харесва и се опитвам да го заведа при моето светоусещане." 

А какво взимат от теб, от фламенкото, чуждестранните ти партньори? 

"Мисля, че ритъмът. Дълбочината. И онова малко нещо, което го няма в партитурите. Няма как да го впишеш."

Дуендето? 

"Да!"

Какво е то за теб? 

"Лично за мен е плодът на моя труд. Ако работиш много, идва дуендето. Ако не работиш, то няма как да дойде."

 Снимки – Хесус Домингес/СГАЕ
По публикацията работи: Милена Очипалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Залезът на боговете" в Брюксел – триумфален финал на Вагнеровата тетралогия в "Ла Моне"

С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...

публикувано на 16.02.25 в 08:05

Маскани звучи в Уексфорд

73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..

публикувано на 15.02.25 в 08:05

"Маските", опера в пролог и три действия от Пиетро Маскани

Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..

публикувано на 14.02.25 в 16:30

Жените в музиката

Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..

публикувано на 14.02.25 в 15:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 28 февруари 2025 г.

16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..

публикувано на 14.02.25 в 09:18