Португалският композитор и пианист Жулио Ресенде над десет години работи по създаването и налагането на фадо-джаза. Преподавателката му по пеене в Консерваторията е била българка и той таи голям интерес към гласовете от България, като съжалява, че все още не е могъл да дойде. Успокоявам го, че тези Нови български гласове вече имат латино "Грами" с Арканхел за съвместния им проект, както и че заедно с Роберто Фонсека са концертирали както у нас, така и на един от най-големите френски фестивали – този в Марсиак. Но няма как първият ми въпрос да не е свързан с уточнението какво точно прави той: фадо-джаз или джаз-фадо и каква е разликата между двете:
"Тук започвам с думата "фадо", защото опитът ми е с фадото, което трябва да стане малко по-свободно. Роден съм в Португалия и фадото е първото ми призвание, а джазът е избраното второ. В такъв смисъл фадото е първично, не казвам че джазът е вторичен, дава ти всичките цветове на природата. За пръв път ми задават такъв въпрос. Джаз-фадо не би ме променило също, но според мен би било по-подходящо за американски джазмени, които правят фадо в джаза си.
Като звездите около Амалия Родригеш, с които тя записва албум с джаз-стандарти?
"Да, направо е невероятно – има цял албум с американски стандарти, не съм сигурен дали така се казваше ("Амалия на Бродуей", 1986)
Сигурно и на американците ще звучи невероятно твоето "Фадо Поинсиана на Ахмад Джамал" от предстоящия ти албум.
"Исках да е по-скоро фадо, да е различно от обикновения джаз. Затова дадох повече от органично свързаната с мен музика, фадото."
Според мен си отишъл по-далеч от предишните ти опити в рока и прогресив рок с Джон Ленън и Пинк Флойд
"Е, мисля, че "Пинк Флойд" се получи добре. Не е лесно да си представиш тази песен (“Shine On You Crazy Diamond”) само на пиано. Докато с "Imagine" пианото си е там и за да направиш нещо различно, все пак трябва да оставиш красивата мелодия. "Фадо Поинсиана" е по-далеч от оригинала. Но запазвам грациозността, с която Ахмад Джамал представя темата."
Можем ли да приемем албума ти и като послание, имаш заглавия, свързани с Африка, с независимостта
"Баща ми е негър от Ангола, майка ми е бяла португалска. След края на колониалното минало на Ангола семейството се установява в Португалия, където започва и моят живот. Но музикалната част от фамилията ми идва от Африка, от Ангола."
Пишеш и за края на войната
"Да, тогава не си представях, че в наши дни ще има война, в която една ядрена сила ще нападне съседката си, това ме притеснява много."
Мисля, че си сред малкото джазмени, които ѝ обръщат внимание, повечето американски и други джазмени са левичари, които протестираха срещу войните в Залива, а сега не ги чуваме
"Имам син на 5 години и не ми се струва, че трябва да се воюва за глупави неща. Особено като водиш война, на която като политик не пращаш своите деца. Ако знаеш, че и те ще умрат, няма да почваш война."
Tвоят финал на албума затова ли е "Now We Are Brothers"?
"За мен най-важното след края на колониалната война, най-важно бе зараждащата се солидарност, да признаваш различността на другия и да споделяте помежду си тези си различия."
Също си и в други музики, особено в албума ти “Fado&Further”
"Чувствам се музикант, луд съм по музиката в цялото ѝ многообразие, умея да слушам и се опитвам да нямам предразсъдъци преди всичко."
Какво ще ми кажеш за най-новата ти композиция, с която мисля днес да завърша предаването: “TheRetornadosLovesTwoLands”
"Както ти казах, част от семейството ми напусна едната си родина, но продължава да си я спомня, нищо, че като се е родила там, е била португалска. В същото време е и африканска, чувствата не са лесни, има и любов, но има и болка."
Както ти обичаш еднакво майка ти и татко ти, така и той по същия начин може да обича двете си родини?
"Да, хубавото е, че не се забравя това, което си научил в едно толкова хубаво място."
А за теб може ли да се каже, че тези две страни са фадото и джаза?
"Да, напълно, научил съм много и от двете страни, няма защо да има война между тях. И вместо финал – искам един ден да дойда и да свиря за вас, в България, благодаря ви за вниманието, което ми отделихте!"
Чуйте пълното интервю от звуковия файл.
Тазгодишното, 53-то издание на единствените и уникални за България празници на музикално-сценичните изкуства в Стара Загора завърши на 9 декември, със спектакъл на "Валкюра" от Рихард Вагнер, постановка на Софийската опера. Началото беше на 23 ноември с премиера на "Евгений Онегин" от Чайковски, постановка на домакините – Държавна опера Стара Загора...
В края на годината дует "Ша-Ша" представя новата си песен "За жадните". Вече е готов и клипът към музикалния проект, създаден от младата режисьорка Девина Василева и нейните колеги – операторите Венцислав Тодоров и Георги Георгиев, художникът Мартин Кирилов и продуцентката Цветелина Кънева. Младият екип заснема клипа през лятото в красивия..
В "Джаз+Дуенде" на 11 декември ни очаква концертната версия от джаз-фестивала в Туркоен на последния албум "Clap!" (предвиден за идната седмица) на един от нашите "кръстници", швейцарският тромпетист Ерик Трюфа(з). За втори път тази година, Ерик дава израз на почитта към любимите си филми – от “LaStrada”, през “Fantomas” до "Нещата от живота“...
В първото за сезон 2023/2024 съботно матине, Метрополитън опера представя премиерата на операта "Флоренция в Амазония" от мексиканския композитор Даниел Катан с либрето на Марсела Фуентес-Берейн по текстове на Габриел Гарсия Маркес. Това е е третата опера на испански език, представена на сцената на Метрополитън – след "Гойескас" на Енрике Гранадос..
Той носи цялата свежест и устрем на младостта. Само на 13 е, но изглежда по-голям и СВИРИ като такъв! Дарин Ламбрев е от онези имена, които тепърва ще чуваме все по-често, защото има всички заявки за голямо бъдеще! Роден е в семейството на режисьора Николай Ламбрев и скулпторката Огняна Вакавлиева, на петгодишна възраст започва да свири на пиано, но..
Изложбени зали на галерията на СБХ – "Шипка" 6 представят внушителна панорама на съвременното световно и българско графично изкуство до 31 януари 2024..
Доскоро за квантовите технологии се говореше по-скоро хипотетично и като на нещо от бъдещето, но квантовата революция е на прага ни и имаме шанс да не сме..
Тазгодишното, 53-то издание на единствените и уникални за България празници на музикално-сценичните изкуства в Стара Загора завърши на 9 декември, със..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg