Португалският композитор и пианист Жулио Ресенде над десет години работи по създаването и налагането на фадо-джаза. Преподавателката му по пеене в Консерваторията е била българка и той таи голям интерес към гласовете от България, като съжалява, че все още не е могъл да дойде. Успокоявам го, че тези Нови български гласове вече имат латино "Грами" с Арканхел за съвместния им проект, както и че заедно с Роберто Фонсека са концертирали както у нас, така и на един от най-големите френски фестивали – този в Марсиак. Но няма как първият ми въпрос да не е свързан с уточнението какво точно прави той: фадо-джаз или джаз-фадо и каква е разликата между двете:
"Тук започвам с думата "фадо", защото опитът ми е с фадото, което трябва да стане малко по-свободно. Роден съм в Португалия и фадото е първото ми призвание, а джазът е избраното второ. В такъв смисъл фадото е първично, не казвам че джазът е вторичен, дава ти всичките цветове на природата. За пръв път ми задават такъв въпрос. Джаз-фадо не би ме променило също, но според мен би било по-подходящо за американски джазмени, които правят фадо в джаза си.
Като звездите около Амалия Родригеш, с които тя записва албум с джаз-стандарти?
"Да, направо е невероятно – има цял албум с американски стандарти, не съм сигурен дали така се казваше ("Амалия на Бродуей", 1986)
Сигурно и на американците ще звучи невероятно твоето "Фадо Поинсиана на Ахмад Джамал" от предстоящия ти албум.
"Исках да е по-скоро фадо, да е различно от обикновения джаз. Затова дадох повече от органично свързаната с мен музика, фадото."
Според мен си отишъл по-далеч от предишните ти опити в рока и прогресив рок с Джон Ленън и Пинк Флойд
"Е, мисля, че "Пинк Флойд" се получи добре. Не е лесно да си представиш тази песен (“Shine On You Crazy Diamond”) само на пиано. Докато с "Imagine" пианото си е там и за да направиш нещо различно, все пак трябва да оставиш красивата мелодия. "Фадо Поинсиана" е по-далеч от оригинала. Но запазвам грациозността, с която Ахмад Джамал представя темата."
Можем ли да приемем албума ти и като послание, имаш заглавия, свързани с Африка, с независимостта
"Баща ми е негър от Ангола, майка ми е бяла португалска. След края на колониалното минало на Ангола семейството се установява в Португалия, където започва и моят живот. Но музикалната част от фамилията ми идва от Африка, от Ангола."
Пишеш и за края на войната
"Да, тогава не си представях, че в наши дни ще има война, в която една ядрена сила ще нападне съседката си, това ме притеснява много."
Мисля, че си сред малкото джазмени, които ѝ обръщат внимание, повечето американски и други джазмени са левичари, които протестираха срещу войните в Залива, а сега не ги чуваме
"Имам син на 5 години и не ми се струва, че трябва да се воюва за глупави неща. Особено като водиш война, на която като политик не пращаш своите деца. Ако знаеш, че и те ще умрат, няма да почваш война."
Tвоят финал на албума затова ли е "Now We Are Brothers"?
"За мен най-важното след края на колониалната война, най-важно бе зараждащата се солидарност, да признаваш различността на другия и да споделяте помежду си тези си различия."
Също си и в други музики, особено в албума ти “Fado&Further”
"Чувствам се музикант, луд съм по музиката в цялото ѝ многообразие, умея да слушам и се опитвам да нямам предразсъдъци преди всичко."
Какво ще ми кажеш за най-новата ти композиция, с която мисля днес да завърша предаването: “TheRetornadosLovesTwoLands”
"Както ти казах, част от семейството ми напусна едната си родина, но продължава да си я спомня, нищо, че като се е родила там, е била португалска. В същото време е и африканска, чувствата не са лесни, има и любов, но има и болка."
Както ти обичаш еднакво майка ти и татко ти, така и той по същия начин може да обича двете си родини?
"Да, хубавото е, че не се забравя това, което си научил в едно толкова хубаво място."
А за теб може ли да се каже, че тези две страни са фадото и джаза?
"Да, напълно, научил съм много и от двете страни, няма защо да има война между тях. И вместо финал – искам един ден да дойда и да свиря за вас, в България, благодаря ви за вниманието, което ми отделихте!"
Чуйте пълното интервю от звуковия файл.
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
След два студийни албума и един концертен дуетът Димитър & Христо издава "Несломен". Новият албум включва осем песни, повечето от които са в колаборация с цигуларката Анна-Мария Тамахкярова, позната като ANIMA. "Несломен" се казва и първата песен от албума, която има кънтри-етно звучене. "Тази дума отговаря на много неща и по някакъв начин ще..
Прочутият мюзикъл "Криворазбраната цивилизация" по пиесата на Добри Войников оживя на сцената на Националния музикален театър "Стефан Македонски". Режисьор на спектакъла е Николай Гундеров, познат на публиката с неподправения си почерк в жанра комедия. Той е и сценарист на новия текст по пиесата на Добри Войников, където героите са поставени в..
Ако не сте се самоизолирали от политическото ни злободневие, защото немалко от нас наистина са го направили, и сте слушали внимателно това, което говорят..
Във връзка с 70-годишния юбилей на ЦЕРН и по случай 25-ата годишнина от пълноправното членство на България във водещата научна организация, Министерството..
За адвокатурата, която празнува своя празник на 22 ноември , съдебната реформа, избора на нов главен прокурор, Висшия съдебен съвет, Закона за..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg