Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Симулакрум": реалността и нейните отражения

Снимка: @conclave.theatre

Ако на 2 и 5 февруари изберете да се озовете в галерия "Синтезис", ще попаднете в собствения си "Симулакрум". Още с идеята си за това понятие Жан Бодрияр заявява, че то отразява онази реалност, която всъщност е отражение на нищото. И тук започват въпросите.

Кара ли ни матрицата, в която живеем, да се чувстваме силни в информираността си за нея, макар в действителност да имаме информация, но да нямаме никакви знания? Къде се намираме през по-голямата част от съзнателното си съществуване – тук и сега или там и никъде? И всъщност има ли значение мястото, или по-важното е какво правим в неговите рамки? Ако сме във виртуалното, там по-истински ли сме, по-живи, отколкото можем да бъдем? А реалността – тя сега ли е, или някога? Тя разказ за нас ли е, или за истинските неща от живота? На портрета, с който старателно се заявяваме, ние ли сме, или онова измислено Аз, което искаме да бъдем, за да паснем на общото? Симулакрумът наш ли е, или на всеки друг?

Първият у нас театрално-фотографски пърформанс, който носи именно това име – "Симулакрум", се занимава с питания, сходни на тези. Създаден от сдружение "Конклав" – Димитър Крумов, фотограф и автор на идеята, режисьора Боян Крачолов и Иван Николов, пърформанса се занимава с разбирането ни за времето и идеята да си зададем нужните ни нам въпроси, които да провокират желанието за движение. За нещо, което да разчупи застоя и да превърне деня ни, Аз-а ни и цялото ни битие в събитие.

"От мига, в който дигиталните медии гръмват, започнахме да функционираме във все по-визуална среда, все по-изображенческа. И заради огромния достъп на информация, и заради заливането от всевъзможни разкази и теории за реалното, хиперреални дори донякъде. Някак става страшно трудно, може би точно заради свръхизобилието от подобна информация, да се конструира рентабилен, легитимен разказ за реалност. Дори за собствена, някак си и самоидентификацията започва да се превръща в проблем. Аз-ът започва да се разполага много повече във флуидните си проявления", обяснява режисьорът на "Симулакрум" Боян Крачолов.

Той е на мнение, че именно поради това виртуалното дава много повече възможности за размножаване на Аз-а, за изживяване на множество животи.

"В този ред на мисли с актьорите в пърформанса решихме да предприемем един по-особен поглед към тази тема и да се опитаме да окастрим, да сведем и да разделим всички белези на реалното. Всички тези техни гледни точки са вдъхновени от определени високи текстове, които така или иначе ни стоят на нас като маркер. И всъщност чрез опита за документиране на тази реалност – дали ще са фотографии, дали ще са записки, дали ще са звукозаписи, и със симултанното протичане на тия пет отделни реалности във времевия диапазон на представлението, ще се опитаме да идентифицираме къде в това цялото нещо се намира личността."

Театрално-фотографският пърформанс улавя един момент - запечатания в портретите, на фона на множество други протекли моменти.

"Мисля, че някои от нещата ще са по-несъбитийни, което за добро или за лошо е форма на живот, която днес се води. (…) Това безсъбитийно съществуване всъщност провокира желание за конструиране на събитие. Човекът е нещо, което държи да му се случват неща, да му се случват определени ситуации, и ако те не се случват - той започва да компенсира тяхното случване. То е едно много особено вглеждане в себе си, в един определен времеви диапазон. Много ни се иска, гледайки това нещо и потъвайки в него, гледащият не толкова да се опитва рационално да конструира един разказ, а по някакъв начин да бъде провокиран към това да се замисли за своя собствен начин на живот. За това той дали би могъл да отличи определени събития, случили му се за последния месец", допълва Боян Крачолов.

От един момент нататък живеенето ни има склонността да се превръща в нещо формално, сухо. Затова и изпитваме нуждата да казваме сами на себе си, че в него няма нищо от това.

"Такова обглеждане помага по-точно да се прецени дали наистина не изпълняваме някакво наше предназначение, или не осъществяваме това, което бихме искали да осъществим. И ни се иска този въпрос да си го зададат и хората, които гледат. Мисля, че ще е здравословно. Без да ги съдим и без да коментираме, да се замислим относно качеството на живот, който водим", обобщи режисьорът.

"Симулакрум" е първият проект от програмата "Шоукейс", с която сдружение "Конклав" печели финансиране от Национален фонд "Култура".

"Идея за фотографско-театралния пърформанс сама по себе си е уникална. Досега не е правен такъв експеримент, в който актьори да застанат в някакъв вид театрално-пърформативно представяне до своите фотографии. (…) Това означава, че нещо се случва, независимо от това какви въпроси задава пърформансът", казва Иван Николов, актьор и част от сдружение "Конклав". Според него може би "понякога трябва просто да си признаем, че реалността е в това, че нищо не се случва". Той е на мнение, че "нашите надценени очаквания много объркват живота ни. Това е и причината в дигиталното пространство да се възпроизвеждат толкова много изображения".

От друга страна, "непрекъснатото фабрикуване на някакви изображения, тъй като в пърформанса все пак става дума и за фотографии, за нас е дотолкова познато, рутинно и ежедневно, че вече се превръща в застой. В него няма нищо извънредно". Парадоксалното тук обаче е, че дори това, което правим, за да "разръчкаме", да "нагнетим" застоя, отново ни завръща към него, смята още Иван Николов.

Всичко това е част от провокациите, пред които "Симулакрум" ще изправи своите зрители. Пърформансът се заражда по инициатива на Димитър Крумов. Той е автор на фотографиите и водещ на самия проект.

"Дойде ми тази идея да направя фотографски портрети на моите колеги, в лицата на Александър Кънев, Симона Здравкова, Галя Костадинова, Лора Недялкова, Гери Цанкова. Също така разполагаме и с композитора Йосиф Герджиков. Предложих на Боян: "Какво ли би било, ако можем до самите фотографски изображения да вкараме и артистите до техните вече заснети отминали лица и какво би се получило, ако влязат в симбиоза със собственото си изображение?". Боян прояви голям интерес и полага все още доста усилия, както и колегите", каза в ефира на "Какво се случва" фотографът.

Вдъхновението му за проекта идва, докато учи магистратура по фотография в НХА. Всъщност "Симулакрум" ще бъде и неговата дипломна работа. Инспириран е от Грегъри Крюдсън, който възприема като един от най-големите фотографски режисьори в момента. Пример му е и Джеф Лоу. За него те двамата служат като модел за това какво един фотограф трябва да търси, да намира и да поставя в дадено пространство, за да го има и точния кадър.

"Говоря за едно такова спиране на времето в изображението, върху което доста работим в този "Симулакрум", усещането за стерилност, което също мисля, че го има, и то ще бъде подадено от нашите артисти и колеги", допълни още Димитър Крумов.

След "Симулакрум" ще следва имърсив спектакълът "XXL", който ще е в партньорство с "Топлоцентрала", и театралният уъркшоп за имърсив театър с любители и непрофесионалисти в района на Средногорието с актьора Иван Николов – "Поход на поезията".

Идеята на трите проекта в програма "Шоукейс" е да покажат стилистиката и методите, които сдружение "Конклав" разработва през последните пет години от своето съществуване.

В звуковия файл можете да чуете както подробности за "Симулакрум", който ще се играе на 2 февруари (от 17.00, 18.00, 19.00 и 20.00 часа) и на 5 февруари (от 16.00, 17.00 и 18.00 часа) – пърформансът е с продължителност 30 минути, входът е свободен, но изисква записване тук, така и за:
• Аз-а във виртуалния свят и предизвикателствата пред личността;
• реалността като един повтарящ се разказ;
• "Анархо-колунада" по текстове на Георги Шейтанов, Гео Милев, Кант, Ницше, Платон и др.;
• философията на анархията като система, с която не можем да злоупотребим, но можем да осигурим блага на околните;
• политическото в театъра, което има ролята на провокатор на критична мисъл;
• постбекетовия контекст в личния симулакрум на всеки от нас.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Оръжията и човекът" според Джон Малкович

Постановката, за която всички говорят – "Оръжията и човекът" на Бърнард Шоу, ще има премиера на сцената на Народния театър в три последователни вечери. На 7, 8 и 9 ноември от 19 часа публиката ще може да гледа интерпретацията на холивудския актьор Джон Малкович . "Мога само да се забавлявам с твърдението, че се присмивам на България с пиесата..

публикувано на 04.11.24 в 17:08
Капка Касабова и Радослав Чичев

Не сме плакали достатъчно като нация

Миналата седмица Капка Касабова беше в София за българската премиера на документалния филм "Човешките потайности", в рамките на десетото издание на Международния кино-литературен фестивал "Синелибри". Тя е авторка на текста на филма, а режисьор е Миша Пекел от Нидерландия. Капка Касабова (1973) израства в София. На 18-годишна възраст eмигрира в..

публикувано на 04.11.24 в 16:32

От романа "Картината. Убийство по Ботичели" до порталите на художника Андрей Янев

В света на тайните и загадките “Terra Култура“ пренася своите слушатели с книгата "Картината. Убийство по Ботичели" от Никол Данева и творчеството на художника Андрей Янев. Сюжетът на романа "Картината. Убийство по Ботичели" е следният – талантлив художник е поканен в родопското имение на богат бизнесмен да рисува копия на ренесансови картини,..

публикувано на 04.11.24 в 13:15

"Приказка за стълбата" от Христо Смирненски – изпълнява актьорът Иван Димов

Архивите са живи, без да ги обвързваме с конкретна дата и период. Първата стихосбирка на Христо Смирненски се казва "Разнокалибрени въздишки и стихове в проза". Духът е хумористичен, а годината – 1918. В края на февруари 1922 година излиза втората и последна, издадена приживе, стихосбирка на Смирненски със заглавие "Да бъде ден". В нея е..

публикувано на 04.11.24 в 12:59
Кирил Вълчев, доц. Георги Лозанов, Кин Стоянов и акад. Юлиан Ревалски (от ляво надясно)

Радио ЛИК – посвещава се на 155-годишнината на БАН

Легендарното списание ЛИК на БТА намери естественото си място и в културната програма "Христо Ботев" на общественото радио. Всяка първа неделя от месеца неговият главен редактор Георги Лозанов, заедно с избрани събеседници, ще представят съдържанието му.  Идейният фокус на предаването "Радио ЛИК", както и на списанието в настоящия му период, е..

публикувано на 04.11.24 в 11:45