Ако погледнем филмографията на Тодор Чапкънов, ще видим редом до името му да стоят над 20 филма и сериала, като сред тях е и един от най-големите нидерландски екшъни през последните години – "Черният лотос". Могат да бъдат прибавени и още близо 50 продукции, в които участва като първи асистент или секънд юнит, тук са включени филми като "Непобедимите 4", "Бодигард на убиеца", "Код: Лондон", "Варваринът". Бил е асистент режисьор и на филма на Питър Уиър "Тhe way back", с участието на Ед Харис, Колин Фарел, Марк Стронг и др. И макар Чапкънов да държи на теорията, че трябва да си много добре подготвен, когато снимаш дадена продукция, защото тъкмо това ти гарантира известна свобода на снимачния терен, режисьорът определя снимачния процес като детска градина.
"Ние сме се събрали с приятели и днес сме си измисли да играем тези сцени – преследване с коли, тайни разговори, разговори за бъдещето… – казва той. – Цялото това нещо е ново за всички и ни е като за първи път, затова и няма как да не се забавляваш и да не гледаш на него като на детска игра. Всичко друго според мен е преекспониране на важността на това, което правим."
За Тодор Чапкънов киното е неговата съдба, но въпреки това той е положил нужното старание и подготовка, отдал е търпението си, за да бъде режисьора, който е днес. Опитът, по негови думи, е важен, но още по-важно е да знаеш как да го използваш в дадената ситуация. На терена всичко е комуникация и трябва да се върши с усмивка, за да бъде работата приятна за всички. Смята, че е възпитан в съвременното кинозвучене и винаги се вълнува, когато снима дадена продукция. Само така успява да запали и останалите от екипа да повярват в неговата идея. А идеите обикновено му изникват по всяко време, най-добре се подрежат в главата му, докато е за риба. Всъщност именно той е и първият зрител на всеки свой филм.
Чапкънов се е отдал на седмото изкуство, което умее да забавлява, тъй като смята, че "хуморът много по-пълноценно изкарва човешките качества и драмата и много по-лесно зрителят става съпричастен към съдбата на героя".
Някъде там намира и общ път с Алекса Баласевич, сръбски продуцент и сценарист. След като го открива в Инстаграм – една от социалните мрежи, на които Чапкънов не отделя особено внимание, Баласевич го кани да стане режисьор на филма "Мегдан: между водата и огъня", който имаше световна премиера на 28-ия София филм фест.
"Съвременен филм, динамичен, с хумор, защото е сръбски филм и нямаше как в моето разбиране за такъв да няма смях, но си има и сериозни елементи, има и любовна история, перипетии, обрати. Много интересни са персонажите, които изградихме вътре", казва Тодор Чапкънов.
В "Мегдан" участват известни ММА бойци, а актьорите – някои от големите звезди на сръбското кино в момента – са преминали през нужните тренировки, за да се научат да водят естествена битка на екрана. На всеки три дни екипът снима на ново място, което превръща снимачния процес в истинско приключение. Както казва Чапкънов, "голямо предизвикателство, но и голямо удоволствие".
Ако си пуснете звуковия файл, ще чуете още:
- подробности около работата върху спортната драма "Мегдан: между водата и огъня", която се развива сред пулсиращите ритми и хаоса на балканския нощен живот, където Петър – бивша спортна звезда, превърнал се в охранител в нощен клуб, се впуска в рисковано приключение, за да спаси своя затъващ отбор по водна топка.
- каква е особената хореография в екшън сцените и има ли екшън в любовта?
- защо Тодор Чапкънов избира актьора Христо Петков да се изправи в битка срещу легендата на бойните изкуства Рико Верхувен в нидерладския екшън "Черният лотос"?
- какво превръща снимките на филма "The way back" във второ училище по кино за режисьора?
- защо животът на Чапкънов отново е кино дори когато не снима такова?
"Някой бе казал, че за да излезе една култура в света, трябва да e през вратата, а не през прозореца. А ние често излизаме през прозореца, забравяйки хола, в който живеем", казва през 1993 година режисьорът Рангел Вълчанов. В етапа на живота, от който сме част в момента, е много хубаво да си припомняме думите, които наистина имат значение. Въобще е..
В епизод 569 "Трамвай по желание" сглобява пълната картина на творческо-житейския тандем Дарина Янева - Андрей Янев. В разгара на лятото радиозрителите ни се запознаха с известния художник Андрей Янев. Тогава стана ясно, че връзката със съпругата му Дарина е повече от съдбовна – в някои отношения дори мистична. За да сглобим цялостната картина на..
Безспорно – една от основните задачи на съвременното изкуство е да реагира на актуалните социални и политически проблеми на деня. Но задълбоченото занимаване с тези теми неминуемо води до засилено чувство на тревожност, несигурност и безнадеждност. Именно тези усещания сякаш доминират световната арт сцена през последните години. В предаването се..
"Мисия Филоктет. Последният оцелял" по мотиви от Мюлер, Софокъл, Омир и авторски текстове е новият спектакъл на Театър ЗОНГ . Неговата премиера предстои на 23 декември от 19 ч. в кино-театър "Освобождение" (до Централна гара). Това е третото представление на театралния екип след "Животът е сън" (две награди ИКАР и три международни..
Тритомникът "Летопис на Софийската филхармония" ще бъде представен утре от 17 ч. в Камерна зала "България". В "Артефир" разговаряме с д-р Андрей Андреев , изкуствовед и съставител на летописа, посветен на оркестровия живот в столицата от края на XIX век до 1946 година. В продължение на три години д-р Андреев проучва архивите из цялата..
Русия обяви, че ще пази своите граждани и мироопазващите сили в молдовския сепаратистки регион Приднестровие, заяви Мария Захарова, говорителката на..
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен..
Книгата на Ива Станоева "Документи, времена, облекло. Народни костюми в Княжество България" излезе от печат неотдавна. Тя е посветена на ценен извор за..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg