Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Всемогъщият оркестър "Марсел Дюшан" в София

12-членният мултижанров авангарден колектив от Женева ще свири за първи у нас навръх Деня на Европа по покана на "Аларма Пънк Джаз"

Orchestre tout puissant Marcel Duchamp
Снимка: Guillaume-Fauveau

Афробийт, (пост)пънк, авангарден поп, инди-джаз… каквото и да кажем за музиката на Orchestre tout puissant Marcel Duchamp (или Всемогъщия оркестър "Марсел Дюшан"), ще е хем точно в целта, хем крайно недостатъчно. Възникнал преди 18 години в независим скуот (завзето градско пространство) в Женева, днес Оркестърът наброява 12 души с две маримби, два сета барабани, брас секция, цигулки, чело, контрабас и електрическа китара и е в навечерието на издаването на шестия си студиен албум.

Водещ композитор е създателят на формацията – контрабасистът Венсан Бертоле, a текстовете, които са не по-малко впечатляващи, са на Лиз Москарола (основна вокалистка и цигуларка в Orchestre tout puissant Marcel Duchamp). От 2020г. насам Всемогъщият оркестър си има и български барабанист – израсналият във Франция Габриел Вълчев, когото в София познаваме от ритуалното му перкусионно трио ОТТО.

Музиката на Orchestre tout puissant Marcel Duchamp е сравнима като език и размах с тази на други многочислени колективи като Flat Earth Society(Белгия), ICP Orchestra (Нидерландия) или Hjaltalin (Исландия), че дори и със самите Fire! Orchestra, като пънкът и виртуозността и тук по никакъв начин не си противоречат. Сред класиците-вдъхновители, повлияли естетически върху творчеството на Всемогъщия оркестър, можем да цитираме родоначалниците на импро-пънка в Европа The Ex от Амстердам, Homelifeот Манчестър и Dog Faced Hermans от Единбург, без да пропускаме и френската авангардна пънк-джаз сцена, към която членовете на Оркестъра принадлежат в не по-малка степен, отколкото към швейцарската.

В момента Orchestre tout puissant Marcel Duchamp са на първото си голямо източноевропейско турне, като домакин на софийската дата (единствена за България, но пък навръх Деня на Европа) е радиофестивалът "Аларма Пънк Джаз" на БНР. Оркестърът е свирил както на огромни фестивални сцени за по няколко хиляди души публика (като тази на Paleo, виж видеото по-горе), така и в пещери, скейт-паркове, открити градски пространства и малки клубове, какъвто в случаят и с концерта им в София. Предизвикателството е предложено от самите тях с пълната увереност, че няма концертно пространство, което да не могат да озвучат перфектно с двата си буса с апаратура и двамата си саунд-магьосници – с единственото притеснение, че в по-малки клубове… след разпъването на всички инструменти, пултове и кабели, обикновено не остава много-много място за публика. Поради което местата в зала "Сингълс" на НДК в четвъртък са само 70 и има опасност да свършат до деня на концерта.

Вратите ще отворят за публика в 21.00 часа, а началото на концерта е точно в 21.30 ч., но вие можете да идвате още от 18.00 ч. на терасата на "Сингълс", където ще звучи "странна и прекрасна музика", селектирана от "Аларма Пънк Джаз" в новата серия на Daydreaming Records & Books.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Медея" от Шарпантие за първи път в Парижката "Опера гарние"

Три века след нейното създаване, музикалната трагедия на Шарпантие – "Медея", намира своята майсторска интерпретация на сцената на Парижката "Опера гарние". Световноизвестният клавесинист, диригент, музиколог и педагог Уилям Кристи и основаният и ръководен от него ансамбъл Les Arts Florissants представят бароковия шедьовър. Постановката е дело на..

публикувано на 05.10.24 в 08:05

"Медея" от Марк Антоан Шарпантие, трагедия в пет действия и пролог

"Медея" е единствената опера, написана от Шарпантие за Кралската музикална академия. Либрето: Тома Корней. Премиера: Кралския театър в Париж на 4 декември 1693 г. Действащи лица: • Медея, магьосница – мецосопран • Язон, принц на Тесалия – тенор • Аркас, довереник на Язон – тенор • Креон, цар на Коринт – бас • Крьоз, дъщеря на Креон – сопран •..

публикувано на 04.10.24 в 09:40
Проф. Боян Лечев

Миговете вдъхновение на Боян Лечев

В петъчната вечер ще възкресим спомена за проф. Боян Лечев – изумителен цигулар, потомствен музикант и любим педагог за десетки свои ученици, които не могат да го забравят. Боян Лечев бе орисан да прокарва пътеки. Неистово го мамеше непознатото, като сонатата за соло цигулка на Прокофиев. Изпълни я за пръв път у нас преди 50 години. Големият..

публикувано на 04.10.24 в 08:25

Щефан Владар пред БНР: Най-важен в музиката е езикът

Роден във Виена, Щефан Владар е една от най-забележителните музикални личности на Австрия. Кариерата му го отвежда до най-големите музикални зали в света. Свирил под диригентството на Клаудио Абадо, Рикардо Шайи, сър Невил Маринър, Кристиан Тилеман, в изяви с Оркестъра на Академията на St Martin in the Fields, Баварския държавен оркестър, Кралския..

публикувано на 01.10.24 в 12:15

Пътеводната звезда на певицата Леонора Илиева в операта

В южния град Катания в китната Сицилия българската оперната певица Леонора Илиева покорява своите лични върхове. Тя се занимава с музика от дете, докато накрая не стига до висшето изкуство операта. Родена в град София, завършва  Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" със специалност оперно пеене при проф. Мила Дюлгерова. От..

публикувано на 01.10.24 в 08:50