Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Теодора Чичанова – българката, която покори испанския фестивал "Las Fallas"

Снимка: Pixabay

Испанският фестивал "Las Fallas" е симфония от цветове, изкуство и веселие. Празникът на пролетта във Валенсия олицетворява душата на испанците и е част от списъка на световното нематериално културно изкуство на ЮНЕСКО. Основна атракция на фестивала са традиционните гигантски фигури, наречени "фаи". Те носят настроение, като шестват из града, а след това биват символично изгаряни.

Гост в "Нашият ден" е Теодора Чичанова – една от двете българки, които с художественото си майсторство в продължение на месеци изработват едни от най-високо ценените фигури "фаи".

Чичанова споделя, че преди години е заминала за Испания, за да последва любов, а там открива и другата си любов – изкуството. Изработването на "фаи" е традиционен занаят във Валенсия, като всеки квартал има клуб, чиято собственост са фигурите. Обичайно Чичанова, която работи заедно със своята майка, изработва две "фаи" – за деца и за възрастни. Детските "фаи" най-често са с приказен мотив, а тези за възрастни са със сатиричен, социално-критичен характер, разказва Чичанова и описва целия процес на изработка на гигантските фигури.

Тази година българките са се отличили с "фаи" на мексиканска тематика – сюжет, свързан с богинята на смъртта Ла Катрина, и фигура на художничката Фрида Кало.

По думите на Чичанова традициите в Испания се променят и осъвременяват, подобно на тези в България. Преди години само мъже са можели да се подпишат като автори на "фаи", а днес жените изявено участват в творческия процес.

Целия разговор чуйте в звуковия файл: 


По публикацията работи: Бисерка Граматикова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Димитър Шумналиев

"Поема за бохема" – роман в минало несвършващо време

Писателят и журналист Димитър Шумналиев гостува в "Артефир" със своята "Поема за бохема" – роман в минало несвършващо време. Ежедневните спектакли, политически, икономически, обществени, са прекрасна лаборатория за един писател, смята Шумналиев. "Надарени сме от историята и от Бога да бъдем наистина заредени с творческа енергия и..

публикувано на 26.01.25 в 09:00
Любомир Канов

Любомир Канов в късния следобед

Новата книга на Любомир Канов се нарича "Късен следобед" и по думите му в нея разказва "за своето пребиваване на толкова тъжната и прекрасна Земя". "Има такива хора – не е ясно дали се наричат писатели, прави уговорка той още във въвеждащия текст и продължава, но изглежда, че те не могат да не кажат думата си в края на своя следобед, преди да се е..

публикувано на 26.01.25 в 08:25
Изложба „Acqua alta“ – първи етаж

България и Венецианското биенале

Венецианското биенале и българските участия в него са тема на изложбата "Acqua alta" (куратори Светлана Куюмджиева и Пламен Петров) в галерия "Капана" в Пловдив. Изложбата е историческа, проследява с текстове, произведения и частични възстановки общо 11-те представяния на България в 130-годишната история на този най-стар и авторитетен форум за..

публикувано на 25.01.25 в 12:45

Думите и войната

"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както самата война срещу Украйна. Тя е променила думите, променило се е значението им. Украинският поет Остап Сливински, съставител на "Речника" припомня в предговора си поетичния цикъл "Свят: наивни поеми",..

обновено на 25.01.25 в 09:25

Възстановиха "Лазарица" в режисьорския прочит на Крикор Азарян

Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари зрителите ще могат да видят възстановена в оригиналния ѝ вид постановката, направена преди 20 години от проф. Крикор Азарян. "Целта ни е този текст на Радичков да го пренесем през времето, както..

публикувано на 25.01.25 в 09:10