Пространството за фотография "Фотосинтезис" в София представя изложбата-изследване "Невидими граници" на гръцкия фотограф Янис Пантелидис, който вече петнадесет години разглежда темата за границите, които превръща в свой невидим обект.
Като представител на новото поколение гръцки пейзажни фотографи Янис Пантелидис поставя актуални въпроси, които вълнуват съвременни човек за това какъв е пейзажът на местата, където свършва националният суверенитет и осезаем ли е преходът при преминаването на често невидимата граница.
"Пейзажната фотография на Пантелидис изглежда тиха, но носи жизненоважна тежест. Той винаги организира своите фотографски сесии при облачно небе, с което избягва острите сенки и позволява плавен прочит на фините детайли. Това предлага на зрителя умело изградени документи, чрез които да изследва концептуалните, социалните и политическите аспекти на по-общата идея за границата и нейните осезаеми или неосезаеми последствия. Оригиналният подход на Пантелидис разглежда границите в рамките на други разделителни линии, и ни подтиква да се замислим върху различните форми на невидими граници – особено в настоящия исторически момент, в който сме дълбоко потопени в една смътно глобализирана и изцяло дигитална епоха.", споделят организаторите на изложбата.
Кураторът на изложбата Ираклис Папайоану споделя, че фотографската експозиция включва три серии, обединени от темата за невидимите граници. В серията "Нищо лично" (2010-2015 г.) той броди из покрайнините на Солун и обрисува зоната, където градът започва да изчезва, както и различните функции на земите в нея. Във втората си серия "Неутрална зона" (2016-2018 г.) той обхожда периметъра на осемнадесет гръцки затвора, със специално разрешение от Гръцкото министерство на правосъдието, и документира фрагменти от конкретното място, където свободата и нейното отсъствие се срещат мълчаливо от двете страни на твърдо очертана линия. В третата си серия "Гранични линии" (2018-2024 г.), авторът разглежда географските граници, които делят съседни държави като изследва различни райони в северните територии на Гърция.
За автора:
Янис Пантелидис е роден през 1969 г. Живее и работи в Солун. Завършва машиностроене в Политехническия университет в Солун. През 2014 г. участва в третата част на фотопроекта "Разходка в града". През 2015 г. Юнивърсити Студио Прес публикува фотокнигата му "Нищо лично", който е показан като индивидуална изложба на Фотобиеналето през 2018 г. на Солунския музей на фотографията. През 2019 г. на 7-ото Биенале на съвременното изкуство в Солун бяха показани редица фотографии от неговия проект "Неизвестни граници". Втората му книга "Неутрална зона" е публикувана от Юнивърсити Студио прес през лятото на 2022 г.
За куратора:
Ираклис Папайоану е роден през 1962 г. в Солун. Завършва "Физика" в Аристотеловия университет в Солун (1984 г.), магистратура по фотография в Нюйоркския университет (1992 г.) и получава докторска степен по фотография от Училището по журналистика и масмедии към Аристотеловия университет в Солун (2005 г.). Работи като куратор в Музея на фотографията в Солун от 1999 г. и е негов директор от 2016-2018 г. Той е съорганизатор на ежегодния Международен фестивал на фотографията Photosynkyria (1993-2006 г.), като през 2003 г. и 2006 г. е и художествен директор на фестивала. Преподава фотография повече от 20 години. През последните тридесет години е публикувал множество текстове и есета на тема фотография и е куратор на голям брой изложби. Сред книгите му са: "Марлборо фотографията и лекият див запад" (2009 г.), "Пейзажът на гръцката фотография, между мита и идеологията" (2014 г.), колективната антология от есета "Гръцката фотография и фотографията в Гърция" (ред., 2013 г.), "Природата и истината" (2017 г.) и "Фотографията като енигма" (2020 г.). Превел е на гръцки теоретични трудове на Вилем Флусер, Сюзън Зонтаг, Иън Джефри и Джулиан Сталабрас.
Изложбата "Невидими граници" се организира с подкрепата на "Фотосинтезис" и може да бъде разгледана до 23 юли 2024 г. Тя е продължение на серията гостуващи изложби представящи съвременни гръцки фотографи. През годините в галерия "Синтезис" са показвани изложбите "Chrysalis" на Олга Стефату (2023 г.), "Атон – Цветове на вярата" на Стратос Калафатис (2022 г.), "Дихание" на Джон Демос (2019 г.), "Импровизирани конструкции" на Петрос Ефстатиадис (2017 г.), "Албания на прага на промяната 1990-1991" на Джон Демос (2018 г.) и "Сенки на мълчанието" на Джон Демос (2014 г.).
Димитрина Филипова – ръководител на литературния клуб "Словеса" към НЧ "Христо Ботев 1896" е гост в празничното студио на "Нашият ден", изнесено в Калофер. Филипова започва разговора с думите: " На тази дата е узаконена нацията ни, признати сме на политическата карта на Европа. Това е ден за памет. Стотици хиляди българи са посветили своя..
В изнесеното студио на "Нашият ден" в Калофер посрещаме председателя на НЧ "Христо Ботев 1869" Наньо Чолпанов – композитор, аранжор, педагог, текстописец и дългогодишен оркестрант и диригент на Гвардейския представителен духов оркестър на Българската армия. Към празничния разговор се присъединява и Диана Овчеларова – член на настоятелството и..
През февруари списание ЛИК посвети брой на Българското национално радио (БНР). На 25 януари се навършиха 90 години от създаването на медията. На тази дата през 1935 г. цар Борис ІІІ издава указ, с който радиоразпръскването в България става държавна собственост. Изданието на Българската телеграфна агенция (БТА) е озаглавено "БНР 90 години по-късно"...
По случай националния ни празник 3 март доказваме, че сме вдъхновена нация с достойнство като представяме стихове за България на Атанас Далчев, Блага Димитрова, Елисавета Багряна, Иван Радоев и Христо Фотев. Чуйте поетичната актьорска интерпретация в звуковия файл:
Какво търсим, когато пътуваме – преживявания, емоции, нови знания за различните култури, опит за бягство от собствената си действителност, заявяване на това, че и ние сме тук, и ние сме видели, чули, разбрали? Какво търсим наистина – истината за света или за самите себе си? Интересуваме ли се от това как са възникнали дадени общества, какво ги е..
В старата господарска къща на остров Мавриций, чието име се превежда като Еврика, душата на любителя на антики крещи "Еврика" във всяка стая. В Eureka, La..
В ситуация на неспирни изненади, които всекидневно ни поднася не само родната политическа среда, образователната сфера не прави изключение. Обществото е..
Беше въпрос на време звукът на новата вълна на руския пост-пънк да се завърне на софийската сцена, а за Ploho изминалата година и половина беше повече от..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg