Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Наталия Йорданова изследва човешката природа през цифровите изображения

Безцветните зелени идеи яростно спят

Наталия Йорданова представя в галерия "Аросита" своята изложба "Безцветните зелени идеи яростно спят".

През последните 10 години Наталия създава светове, които изследват човешката природа, състоянието на човека, емоционалността и отношенията със заобикалящата среда през технологичното взаимодействие. Голяма част от тази творческа дейност понастоящем съществува като документация в архив от цифрови изображения, като набор от информация. За този проект тя категоризира архива и го структурира в сбор от характеристики. След това го изучава и намира начини да го превърне в граматика, като го използва за създаване на нови произведения. Така той се превръща от носител на визуални и формални качества, които предизвикват асоциации и емоционални реакции, в нули и единици.

Обмисляйки своя архив, Наталия се интересува в какво може да се преобрази този материал, ако бъде използван като набор от данни. Звуците се трансформират в нови композиции, текстът в картини, а изображенията в инструкции, които могат да бъдат претворени.

В повечето случаи алгоритмите се обучават от данни без ясен произход; източникът е изгубен, а авторът е анонимизиран. Разработен в сътрудничество с Дейвид Рау – компютърен учен, с когото Наталия изследва машинното обучение от няколко години – "Безцветните зелени идеи яростно спят" използва лична информация вместо мащабни генеративни модели. Чрез създаването на опростена компютърна програма, предварително определените свойства на произведенията се семплират, за да се създаде структурна база за нови инструкционни творби.

Заглавието на изложбата "Безцветни зелени идеи яростно спят" е фраза от книгата на Ноам Чомски "Синтактични структури" от 1957 г. Тя демонстрира разликата между синтаксис и семантика: пример за това как едно граматически добре оформено изречение не предава очевиден смисъл. Приносът на Чомски към лингвистиката определя синтаксиса на езиците за програмиране и по-късно има огромно значение за областта на компютърните науки, машинното обучение и изкуствения интелект, като до голяма степен повлиява върху възприемането и възпроизвеждането на знания.

Граматиката без контекст, подобна на системата, която Наталия създава на основата на предишната си работа, определя синтаксиса на езиците, но не може да изрази факти за тяхната семантика. Тази концепция е предпоставката за нейните инструкционни произведения, които тя разглежда като отворени възможности. Те се "изпълняват" всеки път, когато наблюдателят си представи тяхната възможна реализация. Публиката се превръща в генеративния алгоритъм, а наборът от данни, с който си служи, са субективното знание и човешката памет.

Проектът е резултат от работата на Наталия Йорданова като стипендиант на платформата за дигитални изкуства e-valuation 4.0 на фондация „ДА ЛАБ“. Куратори на изложбата и ментори в процеса на нейното създаване са тримата основатели на "ДА ЛАБ" – проф. Венелин Шурелов, д-р Галина Димитрова-Димова и Антони Райжеков.

Изложбата може да бъде видяна от 4 до 18 юли в столичната галерия "Аросита".

Чуйте разговора на Яна Пункина с художничката Наталия Йорданова в звуковия файл.

Снимки и информация – галерия "Аросита"

По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Лекции за българско изкуство в ново квартално пространство

"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до края на 90-те години на ХХ век. Техен организатор е Петко Желязов, водещ и модератор в платформата "Рацио" и Кристина Тужарова, дългогодишен лектор и основател на инициативата "История на изкуството..

публикувано на 16.02.25 в 12:15

Философската поезия на Цочо Бояджиев в спектакъл на "Сфумато"

Носталгично дивертименто Люлееше лятото своите тежки камбани. По устните лепнеше сладкият сок на живота. Светът нямаше сенки. В реката се стапяха бавно дори неясните очертания на хоризонта. Аз знаех, че този ден няма да се повтори, но времето беше отключило катинара си и тихия ход на нашата смешна история отмерваха не часове и..

публикувано на 16.02.25 в 08:45

Обявиха победителите в VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем"

Издателство "Библиотека България" обяви победителите от VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем" . Над двеста автори участваха в тазгодишното издание на конкурса с поезия на тема: "Монолог на хвърления камък". С отзвук от завършилия VI Национален литературен конкурс в "Артефир" гостуват писателите и издатели Симеон Аспарухов и..

публикувано на 15.02.25 в 09:45

Ана Андреу Бакеро: Беше трудно, но важно да намеря баланса между емоции и историческа реалност

"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в България, за да представи своя дебютен роман, разказващ печалната история на Мафалда Савойска – сестра на царица Йоанна Българска. "Попаднах на историята на Мафалда изключително случайно",..

публикувано на 14.02.25 в 16:35

Даниел Келман за изплъзващите се послания на историческото

Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина Драгостинова и разказва историята на австрийския режисьор Георг Вилхем Пабст, който добива слава с няколко големи филма от епохата на немския експресионизъм.  Пабст остава спорна фигура и до днес..

публикувано на 14.02.25 в 16:25