Международният фестивал "Пражка пролет" тази година беше отбелязан с над 50 концерта в различни точки на Прага. По покана на Чешкия център в София проф. Илия Граматиков посети най-голямото музикално събитие в Чехия. В три издания на предаването "Контемпо" той успя да разкаже малка част от впечатленията си от изключително богатата програма на фестивала.
"Фестивалът е създаден малко след Втората световна война и до днес продължава да бъде най-голямото музикално събитие не само в Чехия, но и на европейската и световна сцена, с оглед на това какви гостуващи музиканти от цял свят присъстват. Легендарен фестивал, който ние знаем още от близкото ни минало, свързано с Източния блок, където именно в тези години Чехия продължава да държи на този фестивал.
Пражка пролет е институция – визитната картичка на Чехия. Фестивал, в който вземат участие президенти, министри на културата, кметове и представители на важни, културни и политически организации с официални обръщения. Всички ние знаем за "Пражка пролет", слушали сме записи от него, но когато човек отиде и стане свидетел на фестивала и ако, както мен, имах щастието да поговоря с организаторите на фестивала, да бъда на пресконференциите, на разговорите с творците и композиторите или с изпълнители, които са гости на фестивала, когато стане част от това нещо, си дава сметка, че това е в пъти по-грандиозно събитие, отколкото всъщност сме си представяли. Фестивалът е до такава степен представителен, че организаторите не правят никакъв компромис с качеството. Дори в младежката програма или концертите за по-широката аудитория, изпълнителите са на световно ниво."
Ето какво сподели Проф. Граматиков при пристигането си в Прага:
С Проф. Илия Граматиков разговаряхме за редица произведения в рамките на фестивала: Световната премиера на Sanctuaries – In the Depths of Cave Paintings от Крищоф Мржатка, както и европейските премиери на Суперорганизъм от Мирослав Срнка и 11 000 струни от Георг Фридрих Хаас.
В "Контемпо" представихме и два от трите големи концерта, изпълнени от Ансамбъл „Клангфорум Вийн“ – резидентният състав на 79-ото издание на Международния фестивал "Пражка пролет". Единия от тях беше с композиции от Ребека Сондерс – резидентният композитор на фестивала, както и от Ено Попе – диригент на Клангфорум Вийн. Чуйте повече в разговора.
На 79-ото издание на Международния фестивал "Пражка пролет" тази година взеха участие водещи европейски състави, сред които Берлинската филхармония, Симфоничният оркестър на Академия "Санта Чечилия", оркестърът на Миланската Скала, Симфоничният оркестър на Френското радио, Бароковият оркестър и хор Амстердам и редица други.
Друг акцент от концертите на Ансамбъл "Клангфорум Вийн" са премиерни изпълнения на произведения от чешки и словашки композитори. По този начин ансамбълът дава сцена на следващото поколение млади таланти и ги стимулира да развиват своето писане.
Снимка – Prague Spring
"Във Funkallero сбъднах мечтите си откъм мелодии, които са били в главата ми от много време. Музикантите, с които свирим се влюбиха в тази музика и в това, което правим. Най-хубавото нещо за един творец е да имаш хора, които са на твоя страна и да приемат твоята музика като тяхна си." Това сподели композиторът, пианист, аранжор и бенд лидер Васил..
A сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го има...
В понеделник, 17 февруари, от 18 часа в концертната зала на Националната музикална академия в София ще се състои официалното представяне на наскоро издадената книга с новооткрити писма на Любомир Пипков до неговите родители от Париж. Писмата датират от края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век, когато големият български композитор е живял,..
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
Режисьорът и създател на една от най-успешните театрални формации "Кредо" Нина Димитрова е навъртяла стотици хиляди километри с турнета и фестивали по..
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg