Какъв е музеят, в който искаме да отидем поне няколко пъти, в който не се чувстваме като гледащи прашни артефакти, който ни притегля емоционално и едновременно ни поднася точна информация? На колко много условия трябва да отговаря съвременният музей, колко е важен погледът на куратора, как да се комуникира по-успешно с публиката?
На тези въпроси търсим отговор с Весела Герчева, създателка на концепцията на първия детски музей у нас "Музейко" и директор на новата магистърска програма на Нов български университет "Съвременни музейни експозиции в исторически и археологически музеи", и Пламен Петров, изкуствовед и директор на Художествената галерия в Казанлък.
"Има някакво раздвижване на сцената, но е факт, че музейните институции са сякаш изтърбушени от интелектуален потенциал и няма достатъчно експерти, за да можем да се придвижим напред. Музейните специалисти се справят със собствени сили и има много път, който да извървим", казва Пламен Петров.
"Аз категорично виждам напредък – казва Весела Герчева – особено спрямо преди петнайсет години, когато създавахме "Музейко". Има невероятни места, на които можем да отидем. За мен винаги концепцията и идеята вървят преди парите. Финансирането следва идеите. Разбирам какво е да няма пари за елементарни нужди, но повечето хора успяват да намерят финансиране за идеите си."
"Новите медии са важни, но наблюдавам все повече, че сериозните музеи започнаха да се отдръпват. Музеите трябва да са място за почивка от дигиталното. Хората да могат да общуват с картините на живо е особено важно." – обяснява Пламен Петров
"Разказът за предметите в музеите е в основата на новата магистърска програма – казва Весела Герчева. – Съществено е да можем да разказваме какво тези предмети означават. Ще се включат и трима лектори от Америка, за да се научим да работим върху този разказ. Често има свръхупотреба на предмети и картини, но това не компенсира разказа, той е избор и творчество."
Чуйте Весела Герчева и Пламен Петров в "Какво се случва".
В епизод 569 "Трамвай по желание" сглобява пълната картина на творческо-житейския тандем Дарина Янева - Андрей Янев. В разгара на лятото радиозрителите ни се запознаха с известния художник Андрей Янев. Тогава стана ясно, че връзката със съпругата му Дарина е повече от съдбовна – в някои отношения дори мистична. За да сглобим цялостната картина на..
Безспорно – една от основните задачи на съвременното изкуство е да реагира на актуалните социални и политически проблеми на деня. Но задълбоченото занимаване с тези теми неминуемо води до засилено чувство на тревожност, несигурност и безнадеждност. Именно тези усещания сякаш доминират световната арт сцена през последните години. В предаването се..
"Мисия Филоктет. Последният оцелял" по мотиви от Мюлер, Софокъл, Омир и авторски текстове е новият спектакъл на Театър ЗОНГ . Неговата премиера предстои на 23 декември от 19 ч. в кино-театър "Освобождение" (до Централна гара). Това е третото представление на театралния екип след "Животът е сън" (две награди ИКАР и три международни..
Тритомникът "Летопис на Софийската филхармония" ще бъде представен утре от 17 ч. в Камерна зала "България". В "Артефир" разговаряме с д-р Андрей Андреев , изкуствовед и съставител на летописа, посветен на оркестровия живот в столицата от края на XIX век до 1946 година. В продължение на три години д-р Андреев проучва архивите из цялата..
"Обадете се по-късно – в кома съм" е премиерен спектакъл в Сатиричния театър "Алеко Константинов" по пиесата на Жан Пиер Мартинез "Критично положение (Кома)". Комедията, режисирана от Теди Москов, ще се играе тази вечер от 19:30 ч. Преводът на пиесата е дело на Михаела Кацарова. Сценограф е Свила Величкова. Ролите изпълняват..
В рубриката "Темите на деня" разговаряхме с Милена Статева , доктор по психология и социален психолог, която ни разказа за един иновативен метод за..
"Крадецът на праскови" е нова българска опера по едноименната повест на Емилиян Станев, чиято втора премиера предстои утре (21 декември) от 19 ч. в..
"Обадете се по-късно – в кома съм" е премиерен спектакъл в Сатиричния театър "Алеко Константинов" по пиесата на Жан Пиер Мартинез "Критично..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg