Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Отзвук от протеста пред Народния театър

Европейската театрална конвенция застана зад екипа на Народния театър "Иван Вазов"

Снимка: БТА

На 7 ноември в Народния театър "Иван Вазов" при пълна зала трябваше да се състои премерата на постановката "Оръжията и човекът" по текста на Нобеловия лауреат Бърнард Шоу и под режисурата на световноизвестния актьор Джон Малкович. Вместо това малцина бяха допуснати до театралната зала, докато протест отвън превърна пространството пред театъра в поле на омраза и насилие.

Водещата на "Артефир" Дарина Маринова, в качеството си на журналист, е очевидец на снощните събития, поради което това издание на предаването прави опит за осмисляне на конфликта и посегателството върху свободата на изкуството.

В "Артефир" се включва актрисата Жана Караиванова, която през 2017 година бе избрана за директор на НФЦ, но след това претърпя дисциплинарно уволнение, поради което заведе дело срещу Министерството на културата.

По думите на Караиванова снощната сцена пред Народния театър е била грозна и трагикомична. Комедията се изразява в липсата на логика и последователност в действията на протестиращите, смята актрисата, която не е присъствала лично на мястото на събитията, но е проследила конфликта от начало докрай.  

Караиванова изтъква, че пиесата "Оръжията и човекът" е играна неведнъж в България, била е дори награждавана, а като драматургично произведение е издадена на български език. 

Чуйте цялото мнение в звуковия файл: 

На телефонната линия на предаването се включва писателят и издател Иван Гранитски, за да защити позицията на СБП, с категоричната заявка, че застава против насилието, като форма на протест.

Преди премиерата СБП изнесе декларация против поставянето на пиесата "Оръжията и човекът" заради обидни за българския народ и героичния подвиг при Сливница моменти в драматургичния сюжет.

Според Гранитски най-важен е въпросът за първопричината, за причинно-следствената връзка, довела до протеста.

По думите на писателя самата пиеса е със скромна художествена стойност, което навежда на мисълта, че някой е поръчал на Малкович да постави именно нея от всички други възможни текстове на Шоу.

"Оръжията и човекът" е поръчана в края на миналия век, за да защити сръбските интереси около Сръбско-българската война – един от най-справедливите, по думите на Гранитски, военни конфликти.

Кому е изгодно това напрежение, е въпросът в основата на проблема, казва Гранитски, който вижда в пиесата опит за провокация и за проверка на това доколко българското самосъзнание може да бъде притъпено.

Чуйте цялото мнение в звуковия файл:    

Европейската театрална конвенция застана зад екипа на Народния театър "Иван Вазов".

Представлението ще бъде играно в обявените дати и публиката ще бъде допусната до него, каза по-рано днес директорът на Народния театър "Иван Вазов" Васил Василев. 

По публикацията работи: Бисерка Граматикова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Архивите са живи: Пейо Яворов през очите на Дора Габе

В рубриката "Архивите са живи", обръщаме поглед към един от най-ярките символи на българската литература – Пейо Яворов. На днешния ден по нов стил, преди 147 години, се ражда Пейо Тотев Крачолов, оставил своята незаличима следа в българската културна история под псевдонима Пейо Яворов. Поезията на Яворов е уникална и неповторима, с дълбока..

обновено на 13.01.25 в 12:53

Женските лица на историята

"Женските лица на историята" е сборник в чест на проф. Красимира Даскалова – виден български учен, едно от емблематичните лица на Философския факултет на СУ "Св. Кл. Охридски".  Близо 30 години проф. Даскалова работи и съдейства за академичното институциализиране у нас на две изследователски полета – интердисциплинарни и свързани/пресичащи се по между..

публикувано на 13.01.25 в 11:50
Иля Пепеланов

Иля Пепеланов започва мандата си със "сезон на младите"

Иля Пепеланов е новият директор на Драматичния театър "Адриана Будевска" в Бургас. Актьорът пое ръководството на театъра в края на миналата година след спечелен конкурс в Министерството на културата, в конкуренцията на още четирима кандидати. Директорският пост беше освободен преждевременно през февруари 2024 година, когато почина..

публикувано на 13.01.25 в 09:05

"Морето след теб" за първи път на сцена

Едно от най-новите заглавия в юбилейния 60-и сезон на Театър 199 "Валентин Стойчев" е спектакълът "Морето след теб" от Яна Борисова. Пиесата се поставя за първи път на сцена, а неин режисьор е Марий Росен. Според Марий Росен тази пиеса може да се прочете и като романтична комедия. Тя обединява най-различни пластове – постмодернизъм, съвременно..

публикувано на 13.01.25 в 08:05