Eмисия новини
Audio Player
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

България и Венецианското биенале

22
Изложба „Acqua alta“ – първи етаж

Венецианското биенале и българските участия в него са тема на изложбата "Acqua alta" (куратори Светлана Куюмджиева и Пламен Петров) в галерия "Капана" в Пловдив. Изложбата е историческа, проследява с текстове, произведения и частични възстановки общо 11-те представяния на България в 130-годишната история на този най-стар и авторитетен форум за съвременно изкуство. Или както още го наричат – "майката на всички биеналета".

По редица причини българските участия в него са – или поне бяха – нередовни. Понякога през десетилетия в миналото, а в по-ново време през около 8 години. Постоянно съпътствани от скандали, от неразбиране за тяхната значимост, от липса на знания и опит, от ревности всякакви и от реакции в последния момент, а понякога и отвъд него.

Всички, с изключение на последните три издания на биеналето, в които България участва вече редовно – през 2019, 2022 и 2024. А когато участието на България във Венецианското биенале стане редовно и влезе в обичайния дневен ред на съвременното българско изкуство, скандалите ще намалеят, предсказа Ярослава Бубнова още преди много години. И се оказа права.

Сигурно десетки пъти сме обсъждали, писали и говорили, включително и в "Музей в ефира", защо е важно за България участието във Венецианското биенале. Сега в галерия "Капана" в Пловдив е представена неговата трудна история през годините. За нея разговаряме със Светлана Куюмджиева, Гергана Минкова и Андрея Гандева.

Снимки - Диана Попова
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Мариана Светославова и Емил Янев

Нежност – между иронията и шока

"Да летиш с плавници" на режисьорката Мария Аверина неотдавна беше избран за най-добър български документален филма на фестивала Master of Art в София. Лентата е създадена по идея на журналистката Мариана Светославова, която става и сценарист - тя научава за Мишев от Фейсбук и е силно впечатлена от забележителната му световна кариера. В "Трамвай..

публикувано на 30.03.25 в 16:45

Фалшификации, корупция и военно напрежение – как киното говори за тях?

Как чрез средствата на кинематографията могат да бъдат отразени социално значимите теми, дълбоко свързани с реалността, в която живеем? Филмите в международната селекция на 29-ия София филм фест дават отговор на този въпрос. Историите на три от заглавията в програмата на фестивала отвеждат зрителите в Беларус, Албания и Сърбия, където теми са..

публикувано на 30.03.25 в 09:05

Антон Угринов поставя "Канкун" от Жорди Галсеран

Театрално сдружение Enso и I Am Studio представят спектакъла "Канкун" по едноименното произведение на известния каталонски драматург Жорди Галсеран. Постановката е режисирана от Антон Угринов. Сценографията е на Илияна Кънчева, а музиката е създадена от Калин Николов. В ролите се превъплъщават Александра Димитрова, Камелия Хатиб, Веселин Петров..

публикувано на 30.03.25 в 08:45
Credo Bonum Gallery –

Места, знание, видимост

Названията на две настоящи изложби препращат към времена, места и неща, които ще видим или няма да видим. А галериите, в които са представени, препращат назад в миналото - във времето, когато бизнесът в България започна да обръща по-сериозно внимание на съвременното изкуство. Изложбата "Време усукано около място, усукано около време" на Калина..

публикувано на 29.03.25 в 17:05
Владимир Зарев

"И аз слязох": Човек, но и Бог – пратеник за спасението ни

"И аз слязох" е роман за безстрашни читатели – за всеки, носещ кръста на своята съдба и питащ се откъде идват доброто и злото.  В "Артефир" авторът Владимир Зарев представя основните мотиви в книгата, която от 1 април може да бъде намерена в книжарниците. В романа "И аз слязох" Зарев прави дързък опит да обясни нашето съществуване през..

публикувано на 29.03.25 в 09:00