Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Еколози: Около 5000 лалугери са били убити заради разораването на пасищата

| обновено на 13.10.15 в 17:46
Снимка: ЕПА/БГНЕС
Еколози сигнализираха за нарушения при усвояването на европейските средства за актуализиране на плановете за управление на националните и природни паркове. Разораването на пасищата от земеделските стопани нанася необратими щети за биоразнообразието. Унищожават се местообитания на защитени видове животни. В началото на месеца при обичайния мониторинг на лалугеровите колонии и дневните грабливи птици в района на Сливен е установено, че около 30 на сто от пасищата, в които живеят лалугери, са разорани и това е довело до убиването на 5000 животни от този вид.

Тъй като по това време европейският лалугер е в зимен сън и е под земя, те, на практика, не са имали никакви шансове за оцеляване под тежките машини, осъществявайки дълбоката оран. Така са унищожени няколко хиляди от този вид, който е приоритетен за опазване в нашата страна. Той е и основата в хранителната база на всички дневни грабливи птици в България, които са предмет на опазване.
Това заяви Гергина Даскалова от Българското дружество за защита на птиците.

Еколози предлагат законодателни промени в Закона за ползване на земеделските земи:

Понеже държавната и общинската собственост са изключително малко и те не могат да гарантират опазването на съответните видове и местообитания, ние предлагаме този ангажимент да се прехвърли и в частните ливади и пасища. Да се поеме ангажимент да се запазят за идните поколения тези ливади и пасища. Това ще го направим като предложение за изменение на Закона за опазване на земеделските земи,
обясни Тома Белев от Асоциацията на парковете.

Пример за нарушение е ремонтът на пътя от Добринище към Безбог в Пирин даде Александър Дунчев от организацията WWF:

Ремонтиран е участък от 7000 метра за цена 1,5 млн. За това държавата е дала европейски средства по 53 лева на кв. метър за полагането на каменна настилка и подравняването ѝ. За сравнение, само с 2 лева по-скъпо е, ако бяха положили асфалт. Вероятно, половината от тези средства са отишли в нечий джоб или партийна каса.


Директорът на НП "Пирин" Росен Баненски отговори:

Специално за ремонта на пътя към хижа Безбог, това е стар път, който си съществува. Всичките пътища, които ги ремонтираме в НП "Пирин", са съобразени с проекта за защита на националния парк от пожари, справяне с бедствия и достъпа до линейки и екипите на Планинската спасителна служба.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!