„Лястовичката“ за първи път на израелска сцена

Изглежда на тази опера й е съдено да предизвиква скандали на политическа основа около себе си. Навремето обвиняват Пучини, че произведението му, което всъщност е поръчано като оперета във виенски стил, не е отразило вълненията заради започналата Първа световна война. Дори премиерата, състояла се в неутралния Монте Карло, на която се събират пари за ранените  войници, не смекчава нападките към композитора .

По време на израелската премиера, роденият в Париж  диригент Фредерик Шазлен беше отстранен, защото е искал за минута оркестърът му да свири химна на Израел или Марсилезата, за да се отдаде почит към загиналите в атентатите в Париж карикатуристи и купувачите в еврейския магазин. Ръководството на Телавивската опера заявява, че не е в нейните традиции да дава място за политически акции и на премиерата дирижира Итан Шмайсер.

Сюжетът на „Лястовичката” много приличаща на този на „Травиата”  - за съдбата на парижка куртизанка, в която се влюбва в студент. Той иска да се ожени за нея, става ясно, че това е невъзможно и се разделят. Все пак Магда /Лястовичката / не е Виолета и не умира след раздялата, а се връща при богатия си любовник банкер, който отново я обсипва с бижута и пари. Оперета не се получава, но операта е много мелодична и вероятно скоро част от мелодиите в нея ще станат популярни и в Израел. Между другото ден след пред премиерата чух в автобуса, че сигналът на телефона на някакъв младеж е началото на прочутата ария на Магда от първо действие.

Интернационалният състав, който осъществява спектакъла, е начело с френския режисьор Никола Жоел. За него това е трета постановка на „Лястовичката” след Парижката опера и Метрополитън. Никола Жоел ще постави в Израел и „Тоска”– на летния фестивал в Масада.  Неговият прочит на произведението на Пучини може да предизвика и дебати. До антракта действието е многолюдно - в парижки локал, а след това  - изцяло камерно – на две двойки. Истински пир за очите е сценографията на художника Ецио Фриджерио, който работи в сътрудничество със съпругата си Франка Скуарчапино - художник на костюмите. Може би заради това, че гледах спектакъла от третия ред на партера, имам възражения относно шева на иначе интересните проекти за дрехи. Вероятно кривите шевове не личат от дъното на залата.

Безупречно бе изпълнението на румънката Аурелия Флориан в ролята на Магда  и на сръбския тенор, който от години работи в Германия, Зоран Тодорович, в ролята на Руджеро. Известни възражения имам върху решението на ролите на прислужницата Лизета, която се изпълнява от израелската певица Хила Баджо и на поета Прюне, интерпретиран от Мариус Бренчу. Те не оправдаха очакванията да бъдат комедийната двойка. Не знам защо режисьорът се е въздържал от развиването на образите им в този аспект. В същото време, доста вулгарен бе единственият танц в спектакъла. Макар че би трябвало да е кабаретен, бе безкрайно неестетичен и дразнещ.

Към представленията на „Лястовичката” в Телавивската опера има и бонус- срещи с актьорите и режисьора и лекция на музиковед.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Петко Бонев: Има доказани начини Камерна опера Благоевград да работи успешно

Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..

обновено на 24.12.18 в 17:27
Мариус Донкин (л), Диана Янкулова и Явор Стаматов (д)

Мариус Донкин: За единението трябва да намерим себе си в общността

Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени.  За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..

публикувано на 16.12.18 в 14:01

Предстои тайно поетическо четене в рамките на Литературния фестивал

Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..

публикувано на 14.12.18 в 10:14

Баладите на Шопен в нови записи на Антонина Бонева

Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..

публикувано на 14.12.18 в 09:58
Сцена от операта „Джоконда“

Габриела Георгиева: винаги съм усещала Джоконда много близка до сърцето си

„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Регионалната библиотека в Благоевград се радва на извънреден детски интерес

Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Гастрол на Македонската опера на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора

Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..

публикувано на 13.12.18 в 18:05