Великите европейци - Сандро Ботичели

Прочутото му име всъщност е прякор - на италиански Ботичели означава „бъчвичка”. На всичкото отгоре той го носи от дете не заради собствени заслуги, тоест, не защото сам е дебеличък, а по индукция, покрай закръглената форма на любимия си по-голям брат. 

Въпреки това обаче Алесандро ди Мариано ди Ванни Филипепи, както е истинското име на Сандро Ботичели, е автор на едни от най-фините и красиви картини на Ренесанса. Имате нужда от доказателства ли? Не, нямате – всички, под една или друга форма, сте виждали платното му, наречено „Раждането на Венера”, сигурен съм. А какво по-валидно доказателство от това?

Франческо Канова, Фантазия

Сандро Ботичели, за разлика от мнозина от нас, има късмета да се роди едновременно в златно време и на златно място. Това става през 1445 година в Република Флоренция, сега част от Италия. През своя 65-годишен живот самият художник се превръща в един от символите на флорентинския „златен век”. В същото време обаче, поради шантавите кривулици на историята, той не избягва участта да се превърне и в един от редките примери за странния човешки парадокс - как искреният стремеж към духовност може да те съсипе и убие.  

Франческо Канова, Фантазия

Бащата на Ботичели е кожар и в един от запазените негови данъчни тефтери се намира първата бележка, която дава някаква представа за малкия Сандро. „Малкият ми син се учи да чете, той е болезнено момче” – пише бащата. Не е ясно точно какво има предвид с това „болезнено”. 

Много е вероятно все пак да става дума за нормалните страдания, които пубертетът носи и на деца, и на родители, защото по това време Сандро е на 13. На следващата година той е вече чирак в златарско ателие, а вероятно едва през 1462, когато е на 17, става ученик на прочутия не само с майсторството, но и със скандалното си поведение Фра Филипо Липи. Очевидно талантът на Сандро бързо избуява и като ученик Ботичели пътува заедно с учителя си до Естергом, където изработват голямо фреско по поръчка на унгарския архиепископ. След пет години при Липи, Сандро се мести в работилницата на Верокио, където учи заедно с Леонардо. 

В този период на първоначално натрупване на художествения си капитал той рисува предимно по-малки платна, най-вече Мадони с поетични имена – „Мадоната с Младенеца и ангел”, „Мадоната с Младенеца и два ангела”, „Мадоната в розовата градина”, „Мадоната в слава със свети Серафим”. Те са изключително фини работи, изпълнени с характерния за Ботичели ясен рисунък и свеж колорит, но все още не го правят чак толкова известен в преситената от майстори на художеството Флоренция. През 1470 година с него се случват поне две важни неща - отваря собствено ателие и получава първата голяма поръчка, алегоричната фигура на Сила, предназначена за съдебната зала на Търговската гилдия във Флоренция. 

Постепенно поръчките започват да валят, след две години Сандро вече е член на гилдията на Свети Лука, а след пет банкерът Джовани Лами му възлага „Поклонението на влъхвите”, първото платно, признато от тогавашното общество като шедьовър, което прави автора си всеизвестен.

Франческо Канова, Фантазия 83, 7.16

В „Поклонението на влъхвите” Сандро Ботичели използва сюжета за тримата мъдреци от Изток, които, водени от звезда, се поклонят на младенеца Исус, за да постави сред фигурите няколко портрета на членове на Медичите, могъщата династия, която управлява Флоренция тогава. Самият банкер Лами е близък с тях и вероятно той представя художника в двора. През 1478 година се случва нещо зловещо – в катедралата на Флоренция хора от фамилията Паци убиват Джулиано Медичи, а брат му Лоренцо едва се спасява. Заговорниците са заловени и екзекутирани, а Сандро Ботичели получава малко странната поръчка да изобрази портретите им по стените на двореца – вероятно за да е вечно задоволството на фамилията от ефективното и бързо отмъщение. 

След като изпълнява тази поръчка брилянтно, фактически Ботичели се превръща в нещо като придворен художник на Медичите. Той става особено близък с Лоренцо ди Перфранческо ди Медичи, херцог на Флоренция и братовчед на Лоренцо Великолепни, и е нает да изрисува вилата му в Кастело, наследена от Козимо Медичи. Рисуването продължава пет години и точно в тази вила Сандро Ботичели създава своите два фантастични шедьовъра, които спират дъха човешки и до днес – това са картините „Пролет” и „Раждането на Венера”, които и днес могат да се видят в галерия „Уфици” във Флоренция. Ако стигнете до тях обаче, разгледайте ги добре. 

Смята се, че в тях, както и в редица други свои творби, Ботичели, увековечава Симонета Веспучи - може би най-красивата жена от Ренесанса. Прекрасната и Безподобната я наричат съвременниците. Това дете, което се омъжва на 16 и умира на 22, с красотата си буквално подлудява мъжете на Флоренция, а за поклонника на красотата Сандро Ботичели тя се превръща не само в символ, а и в реална вечна любов.

Франческо Канова, Фантазия 26, 10.50

Симонета Веспучи е от Генуа. Когато е на 15, в града пристига да учи за банкер Марко Веспучи, флорентинец, роднина на бъдещия прочут мореплавател Америго, чието име носи континентът Америка. Банката на Марко всъщност се управлява от бащата на Симонета. Един ден той кани знатния млад флорентинец в дома си, там двете деца се запознават и моментално се влюбват. Бракът е скрепен в Генуа, но младите живеят във Флоренция, където по Симонета веднага пощуряват управителят Лоренцо Медичи - Великолепния, както и брат му Джулиано. 

Заради ангажиментите си с държавни дела обаче, както и заради любовната връзка, която вече има, Лоренцо отстъпва на брат си и дори му помага в ухажването на красавицата. Мненията по отношение на това дали Симонета става любовница на Джулиано или връзката им остава изцяло платонична са разделени и досега, но има аргументи, които сочат, че това все пак се случва. Ако е така обаче, любовта им е кратка, защото през 1476, едва на 22, Безподобната Симонета умира от туберкулоза. В цялата тази история, естествено, Сандро Ботичели може да се приближи много до Симонета, може да ѝ се любува отстрани, както и прави, но не може да пипа. Дори не може да се надява да я ухажва реално – освен чрез безсмъртните си творби. И той точно това прави. До края на живота си я изобразява всеки път, щом може. 

Освен в „Раждането на Венера” и „Пролет”, Ботичели създава цяла поредица от портрети на млади жени, в които интерпретира образа на Симонета. Изписва я също като Венера във „Венера и Марс”, като Мадоната в някои от мадоните си, никога не я забравя. Самият Сандро Ботичели не се жени и някои изследователи смятат, че това е, защото цял живот тъгува по нея. Такава, естествено, е романтичната версия. Други твърдят обаче, че Ботичели всъщност е гей или поне - бисексуален. Базират се на едно по-късно обвинение към него, че има връзка с младо момче. Обвинението е отхвърлено от съда, но слуховете остават и се превръщат в част от тежката и трудна втора половина от живота на художника.

Пиетро Паоло Бороно, 15.05

През 80-те години на ХV век Сандро Ботичели е повикан от папа Сикст ІV в Рим и участва в екипа, който рисува току-що завършената Сикстинска капела. Там негово дело са фреските „Изкушението на Христос”, „Младостта на Мойсей” и „Наказанието на въстаналите левити”. Изобщо, цялото това десетилетие за Ботичели е пълно с много поръчки, труд, радости и слава. За разлика от следващите години до смъртта му. 

През 1492 умира Лоренцо Великолепният и Флоренция тръгва назад. Наследникът му Пиеро е неспособен да управлява, той буквално подарява Пиза на французите и е изгонен от гражданите. Тъй като политиката не търпи празно пространство обаче, отначало неофициално, в управител на града се превръща един доминикански монах на име Джироламо Савонарола. Той отдавна яростно критикува Медичите заради тяхното богатство, разкош и разврат, призовава и папата към аскетизъм на църквата. Неговите проповеди за бедност и покаяние намират все повече последователи във Флоренция, проникват и в душата на Сандро Ботичели. Смята се, че той участва в организираното от фанатика Савонарола прочуто аутодафе на произведения на изкуството, наречено „Клада на суетата”, в което хвърля собствени картини. 

Самите картини на Ботичели в този период се променят. Те пак си остават творби на голям майстор, но сюжетите им са доста по-мистични, понякога зловещи, а тоналността им буквално потъмнява. Като става с всеки проповедник на бедността обаче, Савонарола скоро докарва богатата Флоренция до жалко политическо и икономическо състояние, гражданите се бунтуват, а папата го отлъчва от църквата, арестува го, обвинява го в ерес и го екзекутира. Тези събития заварват Сандро Ботичели абсолютно неподготвен да ги възприеме.

Той е объркан от света наоколо, рисува малко, няма покровители, обеднява, а след смъртта си е бързо забравен от всички. Открит е отново като велик художник чак в края на ХІХ и началото на ХХ век, за да не бъде никога вече забравен.

Пиетро Паоло Бороно, 13.54




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Изложба за делото на Константин Иречек в България

Изложба, посветена на Константин Иречек (1854–1918), ще се открие в в къщата-музей „Хр.Г. Данов“ в Стария град.  Акцент в изложбата е престоят на Иречек в България и приносът му за българската история и образование.  Той е автор на първата академична история на България, бил е и министър на просвещението. Носител е на първия златен медал „За..

обновено на 14.12.18 в 11:02

Великите европейци – Фреди Меркюри

Книгата е „Добри поличби”, авторите – Тери Пратчет, Бог да го прости и Нийл Геймън, Бог да го поживи. Ангелът Азирафаел и демонът Кроули много харесват света и искат да го спасят. В опит да си успокои нервите, Кроули пъха в касетофона на „Бентли”-то касета с „Годишните времена” на Вивалди. „Мамка му!” – изкрещява обаче той, щом го заливат едни..

обновено на 12.12.18 в 11:04

Коледна изложба на пловдивските художници в ГХГ

Коледната изложба на Дружеството на пловдивските художници тази година е приютена залите на Градската художествена галерия.  Ще бъдат връчени годишните награди за живопис, графика и скулптура, за млад автор, както и Наградата на кмета на Пловдив.  Тази година техните носители са: за живопис – Минчо Панайотов, за графика – Димитър Апостолов, за..

обновено на 10.12.18 в 16:22

Журналистката Евгения Атанасова представя книгата си за Кристо

Литературен салон SPIRT & SPIRIT и издателство Книгомания.бг представят журналистката Евгения Атанасова и книгата й „КРИСТО, ВЛАДО, РОСЕН И ПЛАВАЩИТЕ КЕЙОВЕ“ днес от 19 ч. в „Петното на Роршах" в Пловдив. Евгения Атанасова-Тенева е журналист и запален изследовател на творчеството на Кристо и Жан-Клод. Автор e на документални филми и статии,..

публикувано на 04.12.18 в 05:43

Представят "Дебили - недраги" в Първо студио на Радио Пловдив

Книгата с епиграми „Дебили-недраги“ на Георги Кушвалиев ще бъде представена в Първо студио на Радио Пловдив.  Писателят е първият носител на наградата „Крилатият козел“, учредена в памет на Радой Ралин, наречен „Козела“ в разработките на ДС за него. „Дебили-недраги“ е издадена във формата на изгорената преди 50 години „Люти чушки“, а..

публикувано на 04.12.18 в 05:35

Пенка Калинкова представя "Познатият непознат Пловдив"

Премиера на второто  издание на  книгата „Познатият непознат Пловдив“ на Пенка Калинкова  ще се състои в Културен център Тракарт. Първото издание се изчерпа  изненадващо бързо и продължават да я търсят, дори от чужбина, повечето са, разбира се, пловдивчани. Оказа се, че има все още хора, които се интересуват от миналото, от голямата история..

публикувано на 29.11.18 в 06:43

Творческа вечер на поета и преводач Кирил Кадийски

Творческа вечер на поета и преводача Кирил Кадийски ще се проведе на 28 ноември (сряда) 2018 г. от 17,00 ч. в Лекционната зала на Народна библиотека „Иван Вазов“.  Той е сред значителните съвременни български поети, известен е с множеството преводи на творчеството му на различни европейски езици, носител е на престижни награди.  Изумителна е и..

публикувано на 28.11.18 в 08:10