Провокациите "Амазонска броня" и "Идеалната държава"

Снимка: личен архив на Боряна Росса

В края на миналата седмица в The Fridge & Хаспел беше представен каталогът "Амазонска броня" на Боряна Росса. Тя е българска художничка, инсталационист, която живее и работи в САЩ. Гледа на тялото си като на политическо тяло. Партньор в живота на Боряна е Олег Мавромати. До 1-ви август в Института за съвременно изкуство продължава неговата изложба, озаглавена "Идеалната държава".

"Амазонска броня" е серия от проекти, разглеждащи възможността за харесване на тела с различна анатомия. Чрез хумористични автобиографични пърформанси, фотографии, рисунки и обекти Роса представя новото си тяло, което няма гърди, изпълняващо сценарии, в които красотата на женското тяло е възможна дори и без този безспорно приет и възхваляван атрибут на женствеността.

В процеса на създаването на тези произведения тя включва свои приятели, както и зрителите на пърформансите.

Двойната мастектомия беше необходима медицинска интервенция, за предотвратяване на рака, който беше открит в моето тяло, споделя тя.

За разлика от други жени обаче, които предпочитат да заменят гърдите си със силиконови или се опитват да скрият това изменение на тялото си, тя решава да не ги възстановява.

„Амазонска броня“ е първото издание на КОИ (Колектив за обществени интервенции), посветено на самостоятелната работата на една художничка.

"Да не се бърка с Кой" - призова авторката от студиото на "Хоризонт до обед", а на въпрос дали биха се притеснили, ако има интерес да се регистрира и марката "Кои", по подобие на намеренията на Ирена Кръстева за марката "Кой", Боряна Росса отговори, че не те трябва да се притесняват.

Има ли място за "амазонска броня" в "Идеалната държава" на Олег Мавромати е въпросът - мост към изложбата на Олег в Института за съвременно изкуство. Това е първото представяне на Олег Мавромати след 3 годишно отсъствие от България.

Темата на рисунките на Олег е свързана с ИДИЛ / т.нар."Ислямска държава"/.

В тях виждаме познатите сцени на мъчения и обезглавявания. Виждаме маскираните /липсващи/ лица на терористите и изразителните лица на… анимационните герои на Запада, разтерзавани от тях.  Провокацията на Олег Мавромати е в контраст с търсенията на руския авангардист Олег Кулик и Борис Гройс, който смятат, че видеата с екзекузиите са естетизирани.


"Наистина, визията показва, че ислямистите разполагат със скъпа видео техника и софистицирани методи на заснемане", казва Олег Мавромати. Ползват се от технологиите на Запада, който иначе атакуват като твърде либерален и глобален.

Освен анимационните герои на Дисни обаче рисунките на Мавромати визират и образи като този на Вълка от "Ну, погоди" - руско-съветската реплика на Западната анимация.


Съветският "Волк" също пада жертва на анонимните екзекутори, както и американският Мики Маус.

"За всички анимационни герои ми е мъчно", признава Олег Мавромати.

Само още 4 дни остават до края на изложбата на Олег Мавромати в Института за съвременно изкуство на бул. Васил Левски 134 (вход откъм ул. Екзарх Йосиф). Работното време е от вторник – събота, 15.00 – 19.00ч.


На 31 юли, петък, закриването на изложбата ще е специално – с единствена прожекция на филма на Олег Мавромати, който спечели наградата за  Най-добър документален филм, Омск, 2015. Филмът се казва “Няма място за новите кучета”, реплика към познатия  “Няма място за старите кучета”. Филмът е гастролирал на фестивалите: Ротердамски международен филмов фестивал; Международен фестивал, Мюнхен; Световен филм фест, Рига; Нови хоризонти, Вроцлав; София куиър форум.

Филмът е уникален, защото е правен с материали от видео блога на Сергей Астахов - супер звезда в руската блогосфера. 

Астахов е хомосексуален, чиито родители се опитват да го „превъзпитат“ и направят хетеросексуален, като го включват в религиозни групи за превъзпитание и му намират приятелка. Астахов се саопроделя като "руски руснак", който обича и почита Владимир Путин и супермаркетите. Във видеата, които публикува в Ютюб, Астахов проследява процеса на превъзпитанието си, като снима не само себе си, но и местата в които ходи, родителите и приятелите си.

от филма

През тази история се вижда как личния живот на Астахов е директно повлиян от измененията в политическия климат на Русия. Във видеата му е събрана есенцията на съвременната руска политика - социална и религиозна, както локална, така и глобална, изразена чрез неговите словесни декларации, пристрастия и действия. С една дума Астахов е лакмусът на съвременното руско общество.

Прожекцията на необичайния документален филм, който е на руски с английски субтитри, ще бъде последвана от дискусия за филма с Олег Мавроматти.

Цялото интервю на Ирина Недева с Боряна Росса и Олег Мавромати може да чуете в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Петко Бонев: Има доказани начини Камерна опера Благоевград да работи успешно

Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..

обновено на 24.12.18 в 17:27
Мариус Донкин (л), Диана Янкулова и Явор Стаматов (д)

Мариус Донкин: За единението трябва да намерим себе си в общността

Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени.  За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..

публикувано на 16.12.18 в 14:01

Предстои тайно поетическо четене в рамките на Литературния фестивал

Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..

публикувано на 14.12.18 в 10:14

Баладите на Шопен в нови записи на Антонина Бонева

Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..

публикувано на 14.12.18 в 09:58
Сцена от операта „Джоконда“

Габриела Георгиева: винаги съм усещала Джоконда много близка до сърцето си

„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Регионалната библиотека в Благоевград се радва на извънреден детски интерес

Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Гастрол на Македонската опера на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора

Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..

публикувано на 13.12.18 в 18:05