„Да обичаш Кармен” – образец за хубав документален музикален филм

Живеейки в европейска столица, все по-често ни се случва да избираме между две и повече качествени музикални събития в една и съща вечер. Снощи в минутите, когато завършваше прожекцията на новия филм на Найо Тицин „Да обичаш Кармен” в кино "Люмиер" от извънконкурсната програма на фестивала Master of Art, в "Синема Сити" започваше пряката прожекция на операта „Роберто Деверьо” от Доницети от кино сезона на Метрополитън. Радвам се, че реших да тичам много бързо и да гледам и двете!

Филмът на Найо Тицин „Да обичаш Кармен” е великолепен! Може да ви прозвучи силно, но за мен това е образец за хубав документален музикален филм. Личи си, че е направен от добър музикант и кинаджия, със силен репортерски нюх, със съвършено чувство за ритъм и форма. 66 минути без секунди на досада! Интересно пътуване във времето и пространството, което ни разказа за „раждането” на историята за Кармен и музикално-сценичните й превъплъщения, за първите изпълнители на оперния шедьовър на Бизе, за мястото му в развитието на звукозаписната индустрия и киното. Слушахме първите записи на "Хабанерата" и песента на тореадора, срещнахме се с изобретателя на архиофона, с който се реставрират безценни записи върху цилиндри от началото на ХХ век. Прелистихме енциклопедията "Opera on Screen", от която се уверихме, че „Кармен” е най-много филмираното оперно заглавие в света и научихме, че единствената филмова версия с щастлив край е пародията, създадена от Чарли Чаплин. И още, и още… А в историята на „Кармен” беше изкусно вплетена и историята на създаването на постановката на италианския режисьор Никола Берлофа в Сан Гален със световноизвестния български сопран Александрина Пендачанска в главната роля.

След дългите аплодисменти, с които публиката оцени филма „Да обичаш Кармен”, един от първите й въпроси към създателя му Найо Тицин беше дали щеше да го направи, ако съпругата му Александрина Пендачанска не участваше в постановката. Той отговори с усмивка, че това е въпрос на удобство - в този случай не се налага да преговаря за авторските права. И издаде тайната, че в началото на работата по всеки такъв филм /те са вече 4/ Пендачанска е била против, например защото е имала критики към конкретната оперна постановка. Но след като е гледала вече готовия филм, е казвала: „Добре, че го направи!”

Наистина, много добре, че го е направил! Мисля, че в следващите години Найо Тицин ще ни поднесе още много добре направени филми. А сега бих ви посъветвала да проверите програмата за предстоящите прожекции на фестивала "Master of Art", който се провежда в кино "Люмиер" и Дома на киното! Изберете си поне 1 филм. Едночасов документален филм от такава селекция ще ви даде духовна наслада, каквато не сте предполагали!




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Петко Бонев: Има доказани начини Камерна опера Благоевград да работи успешно

Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..

обновено на 24.12.18 в 17:27
Мариус Донкин (л), Диана Янкулова и Явор Стаматов (д)

Мариус Донкин: За единението трябва да намерим себе си в общността

Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени.  За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..

публикувано на 16.12.18 в 14:01

Предстои тайно поетическо четене в рамките на Литературния фестивал

Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..

публикувано на 14.12.18 в 10:14

Баладите на Шопен в нови записи на Антонина Бонева

Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..

публикувано на 14.12.18 в 09:58
Сцена от операта „Джоконда“

Габриела Георгиева: винаги съм усещала Джоконда много близка до сърцето си

„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Регионалната библиотека в Благоевград се радва на извънреден детски интерес

Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Гастрол на Македонската опера на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора

Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..

публикувано на 13.12.18 в 18:05