"Да върнеш "Пръстена" на краля"

На 11-и май от 22.25 часа по Канал 1 на Българската национална телевизия ще бъде излъчен филмът "Да върнеш "Пръстена" на краля" – разказ за гастрола на трупата на Софийската национална опера с тетралогията "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Германия през 2015 година. Ето какво сподели сценаристът на филма Миглена Стойчева в интервю за предаването за музикално-сценични изкуства и културен туризъм "Каста дива":

Екипът ни започна да пътува на турнета със Софийската опера преди повече от 10 години. Имаме много силни емоции, свързани с работата ни по различни съвместни проекти. Първият ни документален филм "Третото турне" беше заснет по време на гастрола на Софийската опера в Япония през 2005 година. Оттогава някак си ни тръгна да следим много отблизо работата на Националната опера, както у нас, така и зад граница. Подобни музикални пътувания съвсем не са лесни за един телевизионен екип, защото понякога ние работим дори много повече от самите музиканти. Всичко започва със сериозна предварителна подготовка за научаване на оперните творби както музикално, така и като мизансцен, за да преценим какво точно ще снимаме и как заснетото ще се превърне в интересен документален разказ. При такива пътувания нашият работен ден често надхвърля 12 часа. Докато артистите почиват след спектаклите и се възстановяват преди следващото си излизане на сцената, ние „ловуваме“ кадри и истории. Опитваме се никога филмите ни да не са само за строго профилирана публика – търсим атрактивна картина и сюжети, които да привлекат интереса и на зрители извън тесния кръг на меломаните. Най-вълнуващо като че ли този път се оказа мястото. То ни подтикна да преосмислим по нов начин сюжетите и музиката на четирите опери от "Пръстенът на нибелунга". Величието на Алпите не само ни порази, но и ни накара да усетим, че като че ли много от природните картини, които Вагнер рисува в своите партитури, са вдъхновени именно от суровите, но пленителни алпийски пейзажи. Историята на Вагнер и неговия покровител Лудвиг II ни беше известна, но в подножието на Нойшванщайн ние разбрахме защо тя е придобила силата на местна легенда. И избрахме през тази история да проведем разказа за цялото това пътуване.

Най-интересно за нас беше да надникнем в дълбочината на един трагичен образ – този на крал Лудвиг II. Как личната му неудовлетвореност от ролята му на монарх и личност се трансформира в интерес и фанатично преклонение към изкуството, в страст да гради и да остави за поколенията приказката за самия себе си. Обикаляйки неговите дворци, човек наистина си дава сметка за думите, които Вагнер пише след първата им среща – "За съжаление той е толкова благороден и така брилянтен, чувствителен и великолепен, че аз се опасявам, че животът му трябва да избледнее като мимолетен сън в този свят на пошлост". 

За нас да направим този филм, беше голямо изпитание, защото вече бяхме създали друг – "Българският "Пръстен" на Вагнер", също посветен на "Ринга". Вече бяхме показали самите опери, бяхме обяснили защо премиерата им в България е толкова голямо и важно културно събитие. В първия ни филм акад. Карталов беше повдигнал пред нашата камера завесата около генезиса на спектаклите, имахме мнението на световните критици, които дойдоха специално за първото пълно завъртане на тетралогията у нас, имахме и вълненията на певците. Лесно можехме да се окажем в капана на повторението. А ние не искахме да се случи това! Трябваше много прецизно да се съобразим с необходимостта да отразим адекватно един национален триумф, защото точно това беше равносметката от гастрола на Националната ни опера в Германия, но и да потопим зрителите в един свят на фантазии, мечти, приятелство и легенди, от който се ражда "Пръстенът на Нибелунга". Доколко и как сме се справили, ще преценят зрителите. Музиката на Вагнер е толкова многопластова, че винаги предлага нови възможности за прочит и в този смисъл по някакъв начин самият композитор беше наш съюзник в задачата да не се повторим. От своя страна постановките на акад. Карталов се отличават с изключителна телегеничност, те просто пълнят кадъра с екшън. Модерните технологии, колорита на мултимедията обогатяват допълнително визуалната част от нашата работа. И най-важното – дали повече или по-малко сполучлив, филмът ни ще остане документ за едно уникално културно събитие без аналог в 125-годишната история на Софийската опера – изключително успешен първи гастрол в Германия с Вагнер. От своя страна ние, като екип, сме искали този филм да носи печата на нашия личен респект към певците, музикантите, техническите служби, администрацията и всички други хора, чийто труд направи възможно това събитие и нашия телевизионен разказ за него.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Петко Бонев: Има доказани начини Камерна опера Благоевград да работи успешно

Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..

обновено на 24.12.18 в 17:27
Мариус Донкин (л), Диана Янкулова и Явор Стаматов (д)

Мариус Донкин: За единението трябва да намерим себе си в общността

Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени.  За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..

публикувано на 16.12.18 в 14:01

Предстои тайно поетическо четене в рамките на Литературния фестивал

Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..

публикувано на 14.12.18 в 10:14

Баладите на Шопен в нови записи на Антонина Бонева

Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..

публикувано на 14.12.18 в 09:58
Сцена от операта „Джоконда“

Габриела Георгиева: винаги съм усещала Джоконда много близка до сърцето си

„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Регионалната библиотека в Благоевград се радва на извънреден детски интерес

Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Гастрол на Македонската опера на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора

Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..

публикувано на 13.12.18 в 18:05