Даниела Димова: С ясна визия какво искаме и с правилните партньори няма непостижими цели!


Директорката на Варненската опера Даниела Димова се завърна от великолепно музикално пътешествие в Австрия и в Швейцария – важен обмен на идеи и творчески практики в областта на културния туризъм по света и у нас.

Винаги има какво да се научи от мениджърите на големи оперни театри и фестивали и аз се радвам, че през това лято, в рамките на малко повече от месец, успях да проведа три изключително ползотворни срещи в Австрия и в Швейцария.

Генералният директор на Виенската Щатсопер Доминик Майер сподели с мен своите концепции за развитието на съвременния оперен театър и разширяване на неговата аудитория. Аз успях да видя постановката на операта „Симоне Боканегра” от Верди с изключителен изпълнителски състав и балета „Дон Кихот” от Масне, като балетът се излъчваше директно и на голяма видеостена върху театралната сграда. Системата на продажби на билети с месеци напред е толкова сериозна, че те могат да си позволят лукса да предложат безплатен достъп до изкуството и на виенчаните или туристите, които не могат да си купят билети за опера. Естествено това не се случва непрекъснато, а само в някои месеци на годината и то най-много два-три пъти. Още с идването си от Франция като интендант на Виенската Щатсопер Доминик Маер внася това свое иновативно решение, което много скоро се превръща в  една успешна мениджърска практика за най-престижната австрийска оперна сцена.

Жанрово многообразният календар е обогатен с образователни спектакли за деца и други прояви, насочени към различни таргет аудитории, като Ден на отворените врати, Опера на живо на площада, отбелязване на годишнини на творци. Преди всяка премиера се организира информационна кампания чрез матинета и срещи с постановъчните екипи и артистите. Самият директор участва пет пъти годишно в срещи с Клуб „Почитатели на Виенската Щатсопер” по предварително обявени теми.

Оперният туризъм е една друга съвременна мениджърска практика, която обвързва интереса към оперното и балетно изкуство с опознаване на историческите забележителности на конкретното място. Пакетът от услуги, обикновено за три до пет дни, включва самолетния полет, нощувките, посещението на спектакли и туристически маршрути. Моя мечта е да реализирам това във Варна! С нашите партньори от хотелиерския бизнес бихме могли да разработим чудесни пакети за оперен туризъм, но остава проблемът с достъпа до чартърни и нискотарифни полети между Варна и големите световни летища.  

В Швейцария посетих Оперния фестивал в Аванж, близо до Берн. Спектаклите се изнасят в древна римска арена, оборудвана с всички съвременни технически средства и удобства за зрителите. Мениджмънтът се фокусира върху продукцията на едно заглавие, което се играе шест пъти. Изборът през тази година е „Мадам Бътерфлай” от Пучини, поставена от такива известни творци като диригента Нир Кабарети от Израел и режисьора и костюмографа Ерик Вигие, който е директор на Опера Лозана, а от 2011 г. е и художествен директор на оперния фестивал в Аванж. Успях да договоря Варненската опера да получи последните заглавия, които са се радвали на успех в Аванж, за да ги покажем в „Опера в Летния театър” през 2017 г. Очаквам потвърждение за ”Мадам Бътерфлай” и се надявам през есента да мога да обявя резултата от първата успешна колаборация между Държавна опера Варна и Оперния фестивал в Аванж.

Другото ми посещение бе в Тичино, едно изключително място, което благодарение на няколко Lions клубове се е превърнало в оригинална оперна сцена. Става дума за фестивала „Тonnes on the Stones”, сред една мраморна кариера, материал от която някога е използвал самият Микеланджело. В две фестивални вечери присъствах на кoнцерт на Филхармоничния оркестър Di Riva San Vitale и на един великолепен спектакъл на операта „Турандот” от Пучини, със забележителния режисьор Стефано Монти, с диригент - нашият голям приятел и постоянен гост-диригент от Италия Стефано Сегедони, с известното италианско сопрано Мадалена Калдерони в ролята на Турандот и с нашия тенор Валерий Георгиев в ролята на Калаф. Държа да отбележа, че селекционер на фестивала е световната прима Катя Ричарели.

Ще ми се да вярвам, че в България също има сериозни бизнесмени и кръгове, които са готови да инвестират в нестандартни артистични прояви и в едно мащабно оперно събитие от този род. Очаквам да се срещнем. А мястото за Варна е българският Стоунхендж - Побитите камъни, където можем да локализираме българското издание на „Tonnes on the Stones”. С ясна визия какво искаме и с правилните партньори няма непостижими цели, сподели г-жа Даниела Димова пред микрофона на предаването за музикално-сценични изкуства и културен туризъм "Каста дива".




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Петко Бонев: Има доказани начини Камерна опера Благоевград да работи успешно

Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..

обновено на 24.12.18 в 17:27
Мариус Донкин (л), Диана Янкулова и Явор Стаматов (д)

Мариус Донкин: За единението трябва да намерим себе си в общността

Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени.  За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..

публикувано на 16.12.18 в 14:01

Предстои тайно поетическо четене в рамките на Литературния фестивал

Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..

публикувано на 14.12.18 в 10:14

Баладите на Шопен в нови записи на Антонина Бонева

Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..

публикувано на 14.12.18 в 09:58
Сцена от операта „Джоконда“

Габриела Георгиева: винаги съм усещала Джоконда много близка до сърцето си

„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Регионалната библиотека в Благоевград се радва на извънреден детски интерес

Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Гастрол на Македонската опера на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора

Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..

публикувано на 13.12.18 в 18:05