В традиционните представи на българина Божията майка е любяща, безгрешна, милосърдна. Понякога наказва сурово и дори отмъщава – за разлика от образа ѝ в евангелските текстове, където е описвана като смирена, благодушна, приемаща еднакво лишения и блага. Святата Дева не се гневи на тези, които я оскърбяват, наставница е на вярващите във всяко добро дело.
Най-големият църковен празник, посветен на Богородица, е на 15 август – денят на нейното успение (заспиване), на напускането на земния свят. Три дни преди това, по време на молитвата ѝ, пред нея се явил Архангел Гавраил. Възвестил, че предстои духът ѝ да се пресели в небесното царство. Преди да умре тя пожелала да види още веднъж всички апостоли. По чуден начин всички те се пренесли пред вратите на дома ѝ в Йерусалим. Погребали я в пещера до Гетсиманската градина. Подобно на божествения си син възкръснала на третия ден.
Преклонението пред Богородица във фолклора ни е свързано с вярата, че тя има силата да предпазва от зли сили, да излекува най-тежките болести, да вдигне на крака безнадеждно болните. Особено дълбока е връзката ѝ със семейното огнище и раждането – тя закриля майката и детето, дарява бездетните жени с рожба. И до днес много хора нощуват в църкви и манастири в навечерието на Успение Богородично, за да получат чудотворно изцеление или да измолят дългоочакваното си дете. Счита се, че това е празник преди всичко на жените, които все още не са се „отродили“ – т.е. все още им предстои да раждат деца. На този ден те не работят, но непременно отиват на църква. Носят различни дарове и ги поставят пред иконата на Дева Мария – домашно тъкани кърпи, бродирани покривки, престилки, чорапи, цветя. На сутрешната служба се освещават първите плодове, прибрани от двора и полето. Както и хляб, приготвен от новото брашно, а на някои места – и сирене. След това жените раздават от храните – за здраве на живите и за помен на мъртвите. Успение Богородично се предшества от петнайсетдневен пост, затова на 15 август се отговява с празнична трапеза.
Църквите, които носят името на Богородица и иконите, които изобразяват Божията майка, съвсем естествено са обект на дълбоко почитание у вярващите. Но у нас има и немалко местности и дори пътища, свързани с легенди за нейната закрила, напътствия и изцеления. Вярата в способността ѝ да лекува е отразена в имената на някои билки. Например т.нар. богородиче (наричано още миризливче). Тази билка има седем разновидности, прилагани при различни заболявания в народната медицина. Бере се във времето между Голяма и Малка Богородица (8 септември). Според обичая, жените я откъсвали на отиване на полето или друга работа и я оставяли до корените на растението. На връщане я събирали, а у дома я правели на китки, които изсушавали. Първата китка оставяли, за да я занесат в църквата три седмици след Голяма Богородица. Вярвали, че след като е „очетена“ от свещеника, силата ѝ се увеличава многократно. Според народните лечители, баните с богородиче помагат при „женски болести“. Една от разновидностите (стресниче) се дава на децата при уплах, други помагат при сърдечно-съдови заболявания и т. н. Богородична лъжичка (Menyanthes trifoliata L.) е другото име на водната детелина (или още блатен трилистник, воден трилистник и др.). И до днес се използва не само за лечение на хора, но и на животни. В някои райони на страната наричат еньовчето (galium verum) богородична слама. От жълтите му цветове и част от стеблото се приготвя прекрасен чай, който има аромат на мед. А лечебното му приложение е изключително широко. В народната фармакопея се срещат рецепти с още много растения, чиито имена напомнят за култа към Богородица – богородична ръчица, богородични свещи, богородичен косъм…Повечето от тях имат и други наименования. Например мащерката, жълтия кантарион, змийското мляко, признати за лечебни и от официалната медицина,народът ни нарича еднакво – богородична трева.
Във фолклорните представи, милостта на Дева Мария достига до хората и чрез извори и чешми. Осветени от докосването ѝ, те са престанали да бъдат обикновени източници на вода, превърнали са се в чудодейни. Според преданията, някъде Богородица е пила вода, другаде е изкъпала бебето Исус и т.н., оставяйки по този начин своята благословия. И като истинска майка – любяща и всепрощаваща, дарява своята подкрепа на всички – и на праведни, и на грешни.
В навечерието на 24 май, наричан най-българския празник, обръщаме поглед към традиционните ни песни, посветени на книгите и учителите. Те са съхранили доказателства за пословичната любов на българина към знанието и духовността, за уважението към образованите хора. Денят на Св.св. Кирил и Методий се отбелязва като църковен празник още през..
Символиката на яйцето се е променяла през вековете. Най-старите щраусови яйца, украсени с резба, открити в Африка, са на възраст около 60 хиляди години и са служили за подарък. Златните и сребърните яйца присъстват в погребалните обичаи на шумери и египтяни. Езическите вярвания на различните народи гласят, че яйцето е символ на Вселената,..
Един от най-великите светители и чудотворци на IV век, Свети Спиридон, бил прост по нрав, смирен по сърце и благ по живот , както е записано в житието му. Днес православната църква почита неговата памет. В българските традиционни вярвания Св. Спиридон се приема за покровител на конете и едрия домашен добитък, но преди всичко той е патрон на..
Според броя на своите жители Драгиново се нарежда на четвърто място сред селата в България. Разположено е в Западните Родопи, в близост до Велинград. В миналото е известно под името Корова (от тур.Kuru – ova – Сухо поле), а от 1971 г. е преименувано на Драгиново, в чест на поп Методий Драгинов – православен духовник, автор на летописи за..
Янка Рупкина, една от емблемите на българската народна музика, тази година отбелязва две сериозни годишнини – шест десетилетия на сцената и осем от рождението си. Легендарната ни певица е родена в Странджанския край. Нейните земляци от с. Богданово, Бургаско, се гордеят с гласовитата Янка и дори са нарекли клуб на нейно име. По цял свят е..
От незапомнени времена шевиците, които украсявали българските носии имали своето специално предназначение. Освен красив орнамент, разкриващ информация за социален статус и принадлежност към даден регион, в шевиците са кодирани и скрити послания. Неслучайно те изпълнявали ролята на ограждащ елемент около откритите части на тялото. Важен елемент..
Преди няколко месеца излезе от печат сборникът „Българщици“, събрал 672 непубликувани народни песни от архива на Коста Колев. Известният акордеонист, композитор и диригент напусна този свят през 2010-а на 89-годишна възраст. Остави хиляди обработки на фолклорни образци, авторски творби в народен стил, музика към танцови постановки… Десетилетия..