30-ата PRIX EUROPA и 17-ата номинация за Радиотеатъра на БНР

БНР Новини
Снимка: Даниела Манолова

Ако за минутка си представим PRIX EUROPA като одушевено лице, то веднага ще кажа, че PRIX EUROPA знае какво иска, винаги намира най-прекия и рационален път до целта и винаги се оказва по-целенасочена, отколкото можеш да предположиш, дори когато познаваш десетки изяви на тази трезва, последователна и пословично засмукваща целенасоченост.
Това е световният фестивал за радио, телевизия и онлайн, най-сериозният и най-престижният, училище за няколко поколения радио и тиви творци, който утре ще накара няколко стотици професионалисти от цял свят да прелетят до Берлин и в 16 часа вече да са насядали по местата си в студията на RBB, или заслушани във вече звучащата първа секунда аудио или вторачени във вече течащата първа секунда видео. Please make sure your planes, trains and bikes arrive in time / Моля, направете така, че вашите самолети, влакове и колела да пристигнат навреме. Това е само едно от онези десетки начални указания, които трезво, последователно и директно стрелят в целта. Когато предстои седмица с 230 презентации на програми (селекционирани от кандидатстващите 641 програми от 264 организации от 35 страни) и дискусии във 4 телевизионни, 5 радио и една онлайн категория, въпросът за ритъма се решава предварително.

За/на PRIX EUROPA времето е гъсто. За единица време се случват статистически невъзможен брой неща. Разликата между състезателна сесия и междучасие не е еквивалентна на разликата между работа и почивка заради наситеността на времето и динамиката на случващото се. Границите са размити и това прави PRIX EUROPA особено място и особено време, особен адреналинов свят. Вече три десетилетия. Достатъчно дълъг тренинг, за да се срещаме с напълно зрялата форма.
По време на PRIX EUROPA № 30 вървят и майсторски класове като например Nordic Storytelling / Скандинавско разказване на истории, публични дискусионни панели като Changing Europe! Political Turning Points and Freedom of the Press / Да променим Европа! Политическите повратни точки и свободата на пресата съвместно с Federal Agency for Civic Education (BPB) и Reporters Without Borders.

Трийсетата PRIX EUROPA чества 30 години диалог, дискусия и обмяна на професионализъм.

Същевременно всяка следваща предлага нещо ново и тази година това е категорията „Дигитално аудио“, чиято цел е да отличи най-креативното аудио на Европа, представено на дигитални платформи. Журито ще оценява как това аудио е било визуализирано, а така също ефекта и рейтинга, генерирани от социалните медии. С една дума говорим за подкаст/podcast, направен, или само за дигитална консумация, или за дигитално представяне на радио програми, причисляващи се към някой от главните словесни жанрове: фичър, драма, комедия, токшоу.

И така стигнахме до драмата – нашата номинация за наградата PRIX EUROPA 2016 е в категорията Радио Фикция. Тя ще се състезава с още 31 програми, които ще бъдат слушани, дискутирани и подложени на гласуване през 6-те дни на фестивала. Голямата награда, разбира се, е прекрасно нещо и за авторите, и за Радиотеатъра, и за България, но какъвто и да е изходът от състезанието, което започва утре в 16 часа, нашата радиопиеса вече е получила суперлативната почетна оценка: Номиниран за наградата „При Европа“.

Това е Зана (излъчена за първи път на 27 декември 2015 г.), радиоверсия по повестта на Керана Ангелова с участието на Сабина Коен, Станка Калчева, Снежана Рашева, Огнян Симеонов, Аделина Петрова, Димитър Костадинов, Слав Стоянов, Ставрос Ваниотос.
Драматизация и режисура: Биляна Петрова. Музика и звукова картина: Асен Аврамов. Звукорежисьори: Калин Николов, Живко Марев, Константин Райдовски, Димитър Василев.

СнимкаСпециални почетни Лейбъли за номинация се раздават от фестивала PRIX EUROPA Берлин през последните 5 години. Вече направихме малка колекция от тях, но този на Зана е още по-специален, защото е юбилеен. Неговата функция е да бъде разпространяван като почетен знак на международно признание и, разбира се, точно тук е неговото място.

Трофеят Главата на бика, който стои като огромна статуя в студиото за слушане на документалистика на радио Rundfunk Berlin Brandenburg (снимката горе), мултиплициран е в почетните знаци и лого на фестивала, а в малък размер като бронзова статуетка представлява и самата Голяма Награда в отделните категории. Оригиналното име на статуетката е Cabeza del Azote del Laborintico, а авторът е холандският художник Антон Хорнвег, един от вече много малкото скулптори в Европа, които продължават да работят с бронз.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Самотата има различни лица

Ревността може да се предава и по факс. Да влиза в него както хартията, да излиза от там и да разяжда сърцето, душата, главата. Поне в пиесата на Естер Вилар. Авторката е родена през 1935 година в Буенос Айрес, Аржентина. Завършва медицина и работи като лекарка, но след време изцяло се посвещава на писателската си дейност. Автор е на много книги, които се..

публикувано на 07.06.20 в 09:15

„Кошерът“ – документално есе от Огнян Логофетов

Животът се състои от прости неща – малко пари, едно куче, боб за обяд, чаша вино, няколко кокошки, къщата на село.  През 1997 година Огнян Логофетов отива в село Осиково, Смолянска област. Там в мир живеят християни и мюсюлмани. Заедно вдигат сватби, заедно се раждат и заедно си отиват от света. Заедно гледат и пчели. Трябва да си много внимателен с..

публикувано на 01.05.20 в 17:39
Валентин Ганев, Силвия Лулчева, Михаил Михайлов, Пламен Пеев и Христо Симеонов - Риндо (от ляво надясно)

Световноизвестната пиеса „Звезда без име“ от Михаил Себастиан през погледа на Радиотеатъра

Радиотеатърът с удоволствие ви представя премиерата на „Звезда без име“ от Михаил Себастиан. Всички участници в радиопроекта работиха с истинска творческа радост и вдъхновение. Представям ви екипа: Превод: Огнян Стамболиев. Адаптация: Яна Добрева. Участват артистите: Силвия Лулчева, Веселин Ранков, Валентин Ганев, Пламен Пеев,..

публикувано на 26.07.19 в 10:42

Тъжна сатира за новото време

Пиесата на Георги Василски „Три бири – Ново време“ е тъжна сатира за нещата и събитията, които връхлетяха България през годините на прехода. Връхлетяха, но не уплашиха – компанията, която авторът събира, коментира ставащото с насмешка, понякога с напразни надежди, друг път с ентусиазирани пророчества. Както може да се очаква, от копнежите и бляновете на..

публикувано на 05.07.19 в 10:06

Страдание и надмогване в „Запазена марка“ на радиотеатъра

В седмицата ( 17 - 21 декември ), в която най-силно очакваме коледните празници, започва и тази серия на рубриката „Запазена марка“, която ще звучи всяка делнична нощ от 2 часа през нощта . Общото в петте подбрани произведения този път ще са вярата и надмогването. Но не църковната вяра, дори и не и религиозната вяра в нейния каноничен облик, а вярата,..

публикувано на 16.12.18 в 09:35

Игра на Кредит

На 16 декември 2018 г. от 16 часа предстои да чуете премиерата на радиопиесата „Кредитът“ от каталонския драматург Жорди Галсеран. Галсеран е най-поставяният чужд автор в българските театри през последните няколко години, а предстоящата радиопиеса е първият път, в който негово произведение ще звучи в ефира у нас. Интересът към този автор далеч не е..

публикувано на 14.12.18 в 10:17

Руска седмица на шедьоври в Запазена марка Радиотеатър

През декември отново ще можете да проследите нощната театрална програма на БНР - всеки делничен ден, 30 минути след полунощ, включваща преимуществено класически произведения и, по класически начин, неостаряващи постановки. В понеделник (3 декември) , от 0.30 часа , е „Дамата с кученцето“, една прекрасна и много стара постановка с актьорските гласове..

обновено на 05.12.18 в 12:13