Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Премиера на Радиотеатъра в неделя

БНР Новини
9
Снимка: Даниела Манолова
Зана е повест. Написана е от Керана Ангелова и е издадена през 1998 г.
Зана е радиопроект. Зад него стоят Биляна Петрова като режисьор и автор на варианта за радио, Асен Аврамов като автор на музиката и звуковия дизайн, Калин Николов, Живко Марев, Константин Райдовски и Димитър Василев като звукорежисьори, Силвия Гочева като звукооформител
и актьорите
Сабина Коен, Станка Калчева, Снежана Рашева, Огнян Симеонов, Димитър Костадинов, Слав Славов и Ставрос Ваниотос.
Какво за теб е Зана?
В 18 часа, на 22 декември зададох въпроса без уточнение за кавички на хората във Второ студио, завършващи този проект след седмици и седмици труд най-напред с актьорите, после върху селекция на дублите, монтажа и смесването. Получих по няколко отговора.
Какво за теб е Зана?
Биляна Петрова: Айдеееее!?.... Ще се върна към първото си усещане. Когато четях тази повест, си помислих, че е някаква врата към детството. Имаше моменти, които нямаха нищо общо с мен, но проличаха и моменти, които са си чисто мои. Не ми се случва често тая врата да се отваря…
Впечатлих се и от това, че моя приятелка, каракачанка, се разплака, докато четеше повестта. Това ме развълнува…
Сега вече Зана е картина. За първи път актьорите придобиват различно измерение - те вече са гласове, в които мога да виждам други хора, а не самите тях, вече не съм ограничена в телата им, в устите им, в очите им. За първи път наистина усещам, истински осезавам, че има произведение на изкуството без зрителния момент…
Сега гледам на Зана като на бижу. То е част от мен и аз съм част от него.
Какво за теб е Зана?
Асен Аврамов: Не съм мислил за героинята Зана, а за онова нещо, наречено Зана, което аз се опитвам да чуя. За мен беше важно да се опитам да създам една приказна картина, но не сантиментална приказка, а приказка като исторически сюжет, като архетип, дори „черна“ приказка, и най-важното в тази приказка е онова, което може да се чуе. Поетиката на тази приказка е въпрос на акустика. И звученето, и атмосферите, и съдържанието, и постановката, всичко това да намеря в звука. Да вкарам самата пулсация на времето да тече през тази акустична творба.
Какво за теб е Зана?
Живко Марев: А-хаххаа!..
Поглед към исторически събития, поглед, който се осъществява чрез съдбите и историите на три момичета. Всички те говорят автентичен език. Това до голяма степен оживява бита на онова време. Тази автентична картина и звуковата въстановка на конкретната среда са ми много интересни. Зана също така съживява и съжителството между различни етноси – гърци, турци, българи. Възстановява тази част от историята, която е била пренебрегвана винаги, а също така и мястото, за което не се е говорило. Егейска Тракия.
Димитър Василев: Зана? … Интересен поглед върху една историческа действителност, която досега не е влизала в нашите представи за времето...
За пръв път работя с толкова канали. Това е деликатна и чувствителна система, трябва да се пипа много внимателно. А проектът е много тежък. Повече от 150 GB.  Компютърът често блокира.
Авторът на този текст и редактор на Зана: Джунгла. Зана е джунгла. Как да я пребродим. Зана е аудио проект с 65 канала, всеки от които е с времетраене 55 минути. Да направиш мишунг на Зана, е все едно да миксираш джунглата…
Поздравления, Керана! …
Честит дебют на куп нови приятели на Радиотеатъра!


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Джони пред Микрофоните

Георги Пенков-Джони не прилича на нищо друго в българската култура и същевременно е направил толкова много за нея, че е трудно делата му да бъдат обхванати. "През 1960 Рангел Вълчанов реши да направи един филм – без хонорари и без пари, с лента, останала от продукции, и по сценарий на Иван Стоянович. На мен ми дадоха една Награ и станах..

публикувано на 25.04.24 в 16:26

И тъжно, и самотно

На 21 април 2024 г. Радиотеатърът излъчва премиерата на радиопиесата на Петър Маринков "Последната нощ". Написан специално за радио, драматургичният текст на известния наш писател и драматург поставя наболели и горчиви въпроси, пред които се изправяме всеки ден и на които ни е трудно да намерим отговор. Например: Как да не сме сами в..

публикувано на 19.04.24 в 12:05

Нови поети в поредицата "Спасени думи"

През последните две години програма "Христо Ботев" на Българското национално радио излъчи стиховете на стотина наши съвременни поети. Необходимостта да звучи български стих в националните ни програми е явна и наложителна. Защото заедно с техническия напредък на века вкусът на публиката към прекрасното се променяше, слизаше надолу към чалгата и още..

публикувано на 05.04.24 в 08:05

Епизод 5: Роклята на Алла

Всяка нощ сънувах война. Сънувах дома си... Сънувах войници, нищо че не съм ги виждала, но всяка нощ сънувах война. Тя сънува войната от нейното начало на 24 февруари 2022. Тя е Алла, украинката, която избяга с дъщеря си в София от руските ракети над Киев и Украйна. Документалната аудиопоредица "Украйна: сцени от един отложен живот"..

публикувано на 23.03.24 в 08:35

Неподражаемият Славомир Мрожек в неделния радиотеатър

Радиотеатърът е подготвил за своите почитатели три произведения на полския драматург Славомир Мрожек: "Лисан кандидат", "Лисан философ" и "Вода". Идеята за миниатюрите с главен герой Лисан идва на Мрожек от знаменития средновековен пародиен епос "Роман за Лисан", в който главни герои за животни – лисица, вълк, мечка… Мрожек обаче обръща нещата:..

публикувано на 22.03.24 в 14:15