Златни страници от творчеството на Петко Стайнов

Снимка: архив

На 1 декември се навършват 120 години от рождението на един от патриарсите на българското професионално композиторско творчество - академик Петко Стайнов. По този повод в предаването "Алегро виваче" започна поредица, в която представяме някои от най-ярките му творби и слушаме негови изказвания, съхранени в Златния фонд на БНР.

Петко Стайнов е роден през 1896 година в Казанлък, в състоятелно семейство. На 5-годишна възраст наранява окото си и поради неумело лечение постепенно губи зрението си, въпреки операциите у нас и в чужбина. През 1906 година постъпва в Института за слепи в София. Там получава  солидно музикално образование - учи флейта при Димитър Хаджигеоргиев, по-късно при Никола Стефанов, цигулка при капелмайстора Швертнер, пиано при Мила Бъчварова, а след това и при Андрей Стоянов. Пее в хора на Института, свири в оркестъра, присъства на много музикални събития в столицата, което обогатява музикалната му култура.

След завършването на Института за слепи остава в родния си град 4 години - занимава се с музикално-теоретични дисциплини самостоятелно и свири на пиано. В същото време дирижира местния хор и за него създава първите си хорови песни, все още повлияни от градската лирика, в общ тон, по стихове на известни наши поети.

През 1920 година Стайнов решава да продължи образованието си и да се посвети изцяло на музиката. Заминава за Германия - първо учи в частния музикален лицей на слепия музикант д-р Менке в Брауншвайг, а изучава хармония и пиано в частната консерватория “Розановски“. След това постъпва в Дрезденската консерватория - там учи  при клавирния педагог Мюнх и теория при Волф. Получава солидно музикално образование и композира първите си творби - две части от струнен квартет, секстет, част от струнен квинтет, но тези творби по-късно  са изгубени.

През 1924 година Петко Стайнов се завръща в родния си град, отново дирижира местните любителски хор и оркестър, организира любителски оперетен театър. Композира първата си оркестрова пиеса - сюитата „Тракийски танци“. Много са и хоровите песни, създадени по онова време, които показват търсенията на бъдещия голям хоров майстор. Някои от тези песни се изпълняват и до днес и много се харесват на певците и на публиката - с близкия си до фолклора стил, настроение и мелодичност.

Чуйте още интересни подробности за живота и творчеството на Петко Стайнов в звуковите файлове:











Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Петко Бонев: Има доказани начини Камерна опера Благоевград да работи успешно

Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..

обновено на 24.12.18 в 17:27
Мариус Донкин (л), Диана Янкулова и Явор Стаматов (д)

Мариус Донкин: За единението трябва да намерим себе си в общността

Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени.  За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..

публикувано на 16.12.18 в 14:01

Предстои тайно поетическо четене в рамките на Литературния фестивал

Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..

публикувано на 14.12.18 в 10:14

Баладите на Шопен в нови записи на Антонина Бонева

Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..

публикувано на 14.12.18 в 09:58
Сцена от операта „Джоконда“

Габриела Георгиева: винаги съм усещала Джоконда много близка до сърцето си

„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Регионалната библиотека в Благоевград се радва на извънреден детски интерес

Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Гастрол на Македонската опера на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора

Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..

публикувано на 13.12.18 в 18:05