България е една благословена страна, чиято територия е обсипана с разнообразни природни феномени и образувания – планини, долини, поля… Как изглежда всичко това от небесните висини? На този въпрос отговаря албумът „България от птичи поглед” на фотографа Александър Иванов. През фотообектива той ни представя красотата на България отвисоко. Цветовете се преливат един в друг и сякаш оформят пъстра българска черга, изтъкана от ръцете на изкусна тъкачка. Не случайно творчеството на Александър Иванов е толкова въздействащо. За него фотографията е „чувство, емоция, страст, начин да изразя себе си, а с годините се превърна и в начин на живот“. Инженер-химик по образование, на 35 годишна възраст сменя професията. „Не съжалявам въобще. Трябваше ми доста време, за да разбера, че в една професия, в една работа човек трябва да влага и сърце“ и ни разказва за албума „България от птичи поглед”, вторият том на който излезе наскоро:
Не съм мислил да правя втори том, но през последните 7 години летях над нови места. Летя в тандем с опитни приятели пилоти, основно на мотоделтапланер. Натрупа се материал, от който реших да направя този втори том с 215 фотографии. Това са 10 природни и три национални парка. Допълнително летях над Добруджа, в района над Белене, Никопол, Дунав, родния Казанлъшки край, южното Черноморие.
Според Александър Иванов „България от птичи поглед“ изглежда понякога прекрасно, понякога тъжно. Сам признава, че има своите пристрастия. Полетите планира предварително, а целта е да има разнообразие в местата и сезоните. Самият той си спомня, как в района на Пирдоп прелита над 7 хвостохранилища и 3 огромни котлована. Тези места изглеждат от въздуха по невероятен начин. В същото време, радиацията десетки пъти надхвърля фона над Козлодуй. Иначе са много красиви и много живописни. Дори и в тези му фотоси, багрите играят, гонят се, преливат и описват чудновати форми, които пленяват. Убеден е, че самото снимане от въздуха не е панацея, но някои неща са по-различни. Що се отнася до това откъде България е по-красива, от въздуха или от земята:
Добрият начин на заснемане е и отгоре, и отдолу. „Пирин – вълшебната планина“, който успях да издам преди три години, е може би пример за това как трябва да се подхожда, за да има по-добра представа за място и време, пък и за хората. Отгоре човекът изглежда много дребен, много малък в сравнение с природата, която ни заобикаля. Но отдолу нещата са различни.
Трудно ли се правят снимки по време на полет?
И трудно, и лесно. Беше време, когато имах десет кадъра в един филм и зареждането му траеше по-дълго отколкото снимането. С навлизане на цифровата фотография нещата се промениха. Трудно е за части от секундата, да се композира, да се направи кадъра и достатъчно дубли, защото има технически брак. Над Пирин, в полет час и петдесет минути, при минус 20 градуса имаше моменти, в които не усещах някои от пръстите си, независимо, че бях с два чифта ръкавици. На височина 4500 метра, си е екстремно, все пак делтапланерът е открит.
Желанието на Александър Иванов е да прави фотография „без монтажи и измислени цветове“. Това ми е верую. Не правя монтажи и нямам желание за това. Многообразието на природата е достатъчно. Относно това дали във фотографиите му виждаме истинските цветове на България, признава: с цифровата фотография няма как да не се обработва кадърът. Старая се да не променям цвета. Червените тигани на солниците в Бургас са такива, когато рачето артемия се развие достатъчно и ги боядиса.
За бъдещите си планове споделя: опитвам се да направя нов прочит за себе си на Странджа. Тя е една мистична планина. Ще ми се да има повече човешко присъствие и истории, да я покажа и от въздуха, и от земята по подходящ начин. Другото място, което ме интересува, е Добруджа.
Снимки: личен архив
Ако се вгледаме в картините на Валери Ценов, ще открием една имагинерна вселена, изпъстрена със символиката на мистични образи. Чрез “Тайните градини” той ни въвежда в сакралното пространство на собствената си душа, която бленува за един по-възвишен свят. В “Античните морета” ни разказва приказки от древността, а с женските си образи –..
Преди десетина години Искрица Огнянова отива в Ню Йорк, за да учи в Musical and Dramatic Academy (AMDA). Води я голямата ѝ любов към мюзикъла и мечтата да усвои тайните на това изкуство от най-добрите. След двегодишна специализация в AMDA завършва още една магистратура в Columbia University, Ivy League в специалността финансиране на проекти в..
Написан на архаичен, образен и пиперлив език, “Северозападен романь” не просто пресъздава действителността в най-западналия български край – с мъртвите села, в които изтлява животът на шепа старци, и с все по-призрачните градове заради липсата на препитание, но всъщност рисува мащабната картина на съвременна България, извън няколкото..
В най-скоро време зрителите ще могат да видят документалния филм „Родопски отражения“, който ще ни поведе на едно вълнуващо пътешествие из загадките и неопитомената красота на Източните Родопи, сред останки от древни цивилизации. Ще ни срещне и с наши съвременници, чиито съдби са здраво преплетени с тази на планината. С великолепните пейзажи,..
За Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий“ 2018 година премина под знака на различни мероприятия по случай 140 години от своето основаване. Кулминацията на празника е днес, а през изминалата седмица две събития привлякоха вниманието на обществеността. На 5 декември беше валидирана пощенската марка „140 години Национална библиотека..
През 60-те години на миналия век утвърдени личности в изобразителното изкуство пристигат в старопрестолната ни столица, за да се посветят на обучението на първия випуск студенти по артистични специалности в педагогическия институт в града. През 1963 г. на историческия хълм “Света гора”, където в един от тамошните манастири патриарх Евтимий..
Хлябът е изключително важен елемент от българската традиционна култура и всеки един от предметите, който по някакъв начин е свързан с направата на хляб и неговото оформление, за да може той да придобие статут на празничен, обреден хляб, също се радва на голяма почит. Един от тези предмети е просфорният печат, който освещава хляба и му дава..