Съпруга на Даниел Баренбойм, дъщеря на Дмитрий Башкиров, прекрасна пианистка

Елена Башкирова свири Бетовен днес в зала „България“

Изумителната музикална седмица (първата от фестивала „Софийски музикални седмици“), която започна с фамозния гастрол на симфоничния оркестър на Маринския театър със самия Валерий Гергиев, продължава „по руски“ с гостуването на пианистката Елена Башкирова. Родена в Москва, тя е дъщеря на прочутия пианист и педагог Дмитрий Башкиров (носител на Голямата награда на конкурсите „Маргарита Лонг/Жак Тибо“ и „Роберт Шуман). Завършва Московската консерватория с пълно отличие в класа на своя баща. Макар и от самото начало на своята кариера да се посвещава на камерната музика (която определя като „душата на музиката“), тя често е канена като солистка на някои от най-престижните оркестри по света и редовно работи с диригенти като Семьон Бичков, Лоурънс Фостър, Карл-Хайнц Стефенс, Айвър Болтън. Била е съпруга на именития цигулар Гидон Кремер, а след раздялата си с него се жени за световноизвестния пианист и диригент Даниел Баренбойм.

През 1998 Елена Башкирова основава Международния фестивал на камерната музика в Ерусалим, на който и днес е артистичен директор и успява да го превърне в музикално събитие със световна значимост. С ансамбъла на фестивала Елена Башкирова е гостувала в Берлин, Париж, Лондон, Виена, Дюселдорф, Ню Йорк. И ето я сега в София заедно с испанския диригент Хайме Мартин Той първо е бил флейтист, чудесен при това, има записи като солист със сър Невил Маринър, свирил е камерна музика с Мъри Перайа. Кариерата му като диригент започва едва през 2012. Година по-късно той е главен диригент на симфоничните оркестри на Гявле и Кадакес и артистичен директор на международния фестивал в Сантандер. Работи изключително активно, дирижирал е Лондонската филхармония, Оркестъра на Френското национално радио, Дъблинската филхармония, Симфоничния оркестър на Сао Пауло, Пекинската филхармония, Симфоничния оркестър на Шведското национално радио и редица други.

Радостно е, че е Хайме Мартин е избрал да започне концерта с българска творба  - „Празнична увертюра“ от Веселин Стоянов, един от най-изтъкнатите представители от т.нар. второ поколение български композитори - тези, които следват в чужбина, взимат най-доброто от европейската музикална култура и го „донасят“ в България, където с получените знания и таланта си, създават творби, равностойни на най-добрите в Европа, но със специфични български характеристики (не задължително фолклорни). Роден е в Шумен, завършва музикалната академия в София като пианист и веднага след това заминава за Виена, където постъпва в Академията за музика и драматично изкуство. Връща се в България, от 1945 е професор по композиция и музикални форми, бил е декан на теоретичния факултет и ректор на Националната музикална академия и директор на Софийската опера. Той е и един от основателите на Дружеството на българските компонисти „Съвременна музика“.

Елена Башкирова пък е избрала да се срещне с родната публика чрез музиката на Третия концерт за пиано и оркестър на Лудвиг ван Бетовен, написан в зората на 19 век, между 1799 и 1802 година. Официалната премиерата е година по-късно, солист е авторът, а заедно с него прозвучава и Втората симфония на Бетовен. Концертът е посветен на пруския принц Луис Фердинанди по спомените на Игнац фон Зайдел (който тогава обръщал страниците за Бетовен) клавирната партия била изписана само частично, а нацяло все още съществувала единствено в съзнанието на композитора. През 1804, когато третият концерт е издаден, вече (очевидно) Бетовен е трябвало да я „прехвърли на нотния лист“.

Това е творба, изпълнена с усещане за триумф, горда красота и дори припламващо чувство за хумор - независимо че през този период Бетовен е спохождан от мисли да сложи край на живота си поради бързо напредващата глухота. Но (както пише самият той в своето прочуто Завещание от Хайлигенщат през1802) за щастие е почувствал, че е призван от изкуството да създаде всичко онова, на което е способен в музиката

Финалът на концерта е за една от най-обичаните симфонии в историята - прочутата Девета симфония Из Новия свят. Антонин Дворжак я пише в Ню Йорк, а там се оказва заради „хрумването“ на мадам Джанет Търбър, съпруга на милионер, да покани прочутия вече чешки композитор да оглави Националната музикална консерватория, където да преподава композиция и инструментознание, а в свободното си време да напише опера по текстове на Лонгфелоу. Дворжак приема (до голяма степен и заради изключително щедрата заплата) и в края на 1892 се оказва в Ню Йорк. Преподава, дирижира, но и изучава града с неговите улици и ресторанти, разхожда се из Сентръл парк, дори отива да гледа прочутото „шоу“ на Бъфало Бил. Започва да пише Деветата си симфония три месеца след пристигането си в Америка. Няма как всичко, което е „попил“ от живота в новия свят, да не е „намерило място“ в творбата. Но и няма как външните влияния да са по-силни от неговата личност и музикална същност. Безспорно, той е бил впечатлен от нежността, страстта, меланхолията и тихата  тържественост на спиричуълите, които чува по време на престоя си в САЩ, но използва сходни определения и за ирландските и шотландските фолклорни мелодии. Седем години след премиерата на Деветата си симфония, композиторът пише на свой приятел диригент следното - не забравяйте, че моята музика е само в духа на американските мелодии, а по-късно добавя, че творбите, които е писал в Америка, са си дълбоко бохемски (като прилагателно от Бохемия) и че подзаглавието „Из Новия свят“  е  само за да подскаже, че е пълна с впечатления, които той изпраща като картичка на своите приятели в родината.

Концертът е днес, 23 май от 19 часа в зала „България“.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Джейкъб Колиър в свои води...

Детето-чудо Джейкъб Колиър вече не е дете

Третият декемврийски Слънчев джаз+ започва с новия опус на детето-чудо, както нарекохме Джейкъб Колиър при първото му представяне през май 2015-а. Три години и две Грами та по-късно младият талант е отново композитор, мултиинструменталист, певец и електронен магьосник. Започнал работа в първите часове на 2018-а, Джейкъб Колиър оркестрира импресии,..

публикувано на 16.12.18 в 07:15

"Кварто квартет" и Бетовен - музикалната комбинация на тази неделя

Последният ден от тази седмица е рожденият ден на големия немски композитор Лудвиг ван Бетовен. За пета поредна година "Кварто квартет" отбелязват този ден подобващо - с концерт! В сутрешното ни "Радиокафе" гостуваха двама от постоянните членове на състава, който се нарича квартет, но често става и квинтет, че дори и оркестър - това са създателят на..

публикувано на 14.12.18 в 16:08
Борислава Танева

100 години Бърнстейн и 90 години Александър Танев отбелязва с концерт Софийската филхармония

Тази вечер, в четвъртък (някогашната традиционната концертна вечер за Софийската филхармония) ще се състои един специален в много отношения концерт. Две годишнини се отбелязват в една вечер - 100 години от рождението на големия американски композитор Ленард Бърнстейн и 90 години от рождението на едно голямо име в родната музика - Александър Танев..

публикувано на 13.12.18 в 11:58

Ивайло Василев с Първа награда от Международния конкурс "Щелкунчик" в Москва

Продължава приказката на 11-годишния изключително талантлив пианист Ивайло Василев, за когото ви разказахме само преди два дни в сутрешното ни Радиокафе . Той не само достигна до финала на ХIХ издание на Международния конкурс за млади инструменталисти (до 14 години) в Москва, но и спечели Първата награда при пианистите, оставяйки след себе си двама..

публикувано на 12.12.18 в 11:22
Армел Дюпа в Първо студио на БНР

Армел Дюпа и Ибраим Маалуф - от концерти, плюс нова продукция на Де-Фаз и Бирели Лагрен

Слънчев джаз+ на 9 декември започва на концертна вълна. Импровизациите на Армел Дюпа в Първо студио на БНР и част от разговора ни с него, когато обръщаме внимание на един от първите ни кръстници - Мишел Петручани. Продължението е с многохилядния концерт на Ибраим Маалуф от 14.12.16 г. в Париж, току-що излязъл в троен албум. Във втората част..

публикувано на 09.12.18 в 07:20

Тромпетистът Паоло Фрезу с два нови албума

Първият декемврийски Слънчев джаз+ води на разходка из времето и пространството. Един от "кръстниците" ни - тромпетистът Паоло Фрезу, почти едновременно издаде два албума - в трио около музиката на Чет Бейкър и с вокалния ансамбъл "А Филета" върху танците на нашата памет. С паметта на Средиземноморието са свързани и новите творби на Джанлуиджи..

публикувано на 02.12.18 в 07:25

Полша спечели Конкурса за детска песен на "Евровизия" 2018

Снощи в зала "Минск Арена" в столицата на Беларус се проведе 16-ото издание на Детския песенен конкурс на Евровизия. В препълнената 15-хилядна зала домакините бяха подготвили бляскаво шоу, което с всяка изминала година показва все по-високо ниво. Участваха деца от 20 страни. Освен от европейските държави, Израел и Австралия, тази година за първи път имаше..

публикувано на 26.11.18 в 13:38