Детската образователна програма на Парижката опера

Ако бях постановчик, щях да поставя в първо действие Фауст, седнал сам на цветна поляна, съзерцаващ пролетното утро. Представям си го в гръб, в черно, в контраст с осветлението, което да показва слънчевия изгрев.

Много искам да работя в операта, когато порасна. Не като оперна дива, а като сценичен работник.

Операта ме научи да изслушвам хората.

Тук открих професии, за които не съм и подозирал.

Благодарение на операта спрях да се срамувам от жестовете си и се научих да изразявам чувствата си.

Чудех се какво по-напред да цитирам от този очарователен детски дневник, който са изписали за Парижката национална опера нейните най-малки ученици, преминали през образователната програма „Десет месеца училище и опера“. Децата, попаднали в нея, са от обикновени училища, най-често от „трудните“ образователни зони на Париж и покрайнините му, съвсем отдалечени от света на операта, който им е изглеждал недостъпен, елитарен, дори архаичен. Клишетата обаче падат още при първото посещение на големите оперни къщи: „Пале Гарние“ – с рубинен блясък и историческа тежест, както някои са написали, и модерната Бастилия, която отвън им прилича повече на министерство, а ги зашеметява с огромната сцена и цели шест етажа за декорите. Така започва едно приключение. Наред с училището сцената навлиза в живота на децата. Там те правят първите си вокални опити и танцови стъпки, насядали на пода, наблюдават репетицията на балетния състав, проследяват целия мащабен процес на създаване на живия спектакъл, разговарят с хора от всичките десетки професии от света на операта – постановчик, диригент, декоратор, гримьор, стилист, осветител, пресаташе. Възхищават се на сменящите се сезони на сцената, на още неготовата рокля на Виолета на бъдещия спектакъл на „Травиата“, на къртовската работа на артистите, докато изразят чувството в тон и движение, на упорития перфекционизъм на диригента.

После преживяното се пренася в училище, с оригинални и иновативни задачи. Едни се увличат по ателието за макети, други развиват литературните си заложби, като пресъздават оперния свят в гатанки, есета и стихотворения. Разбира се, някои деца се обвързват трайно с музиката, като участниците в забележителното ателие „Малките цигулки“. А накрая всички намират място в общата продукция – ако не в спектакъла, който събира заедно артисти и ученици в Амфитеатъра на Бастилията, то поне в съпътстващата го изложба.

Вече повече от четвърт век тази програма жъне успехи, за каквито инициаторите не са мечтали. През нея са преминали около 15 000 ученици, около 35 класа, а на сцената са пели близо 3 000 деца. Това плодоносно сътрудничество на престижната музикална институция и френското национално образование е сочено за пример и е намерило щедра подкрепа от многобройни меценати и дарители. Педагогическите екипи, които кандидатстват за програмата, разработват много дисциплинарни и иновативни проекти, които Операта вписва в най-подходящото от творческата си дейност. В тазгодишната програма например са включени „Жар птица“ от Стравински, модерният балет „9“, една любопитна „азбучна разходка“ из контрастни музикални епохи, рецитал – възхвала на любовта на различни европейски езици.

Така голямата музика проговаря на децата и целта на този разговор е много повече от даване на музикална култура: облагородяване на чувствата, път към творческо изразяване, което пресича корена на насилието, самовзискателност и съсредоточаване, вяра в себе си и в обществото, в което винаги можеш да намериш мястото си. Изобщо, както е споделила в дневника една ученичка: Операта не може да се опише с думи. Тя трябва да се преживее!




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Петко Бонев: Има доказани начини Камерна опера Благоевград да работи успешно

Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..

обновено на 24.12.18 в 17:27
Мариус Донкин (л), Диана Янкулова и Явор Стаматов (д)

Мариус Донкин: За единението трябва да намерим себе си в общността

Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени.  За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..

публикувано на 16.12.18 в 14:01

Предстои тайно поетическо четене в рамките на Литературния фестивал

Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..

публикувано на 14.12.18 в 10:14

Баладите на Шопен в нови записи на Антонина Бонева

Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..

публикувано на 14.12.18 в 09:58
Сцена от операта „Джоконда“

Габриела Георгиева: винаги съм усещала Джоконда много близка до сърцето си

„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Регионалната библиотека в Благоевград се радва на извънреден детски интерес

Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Гастрол на Македонската опера на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора

Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..

публикувано на 13.12.18 в 18:05