„Кармен“ от киносезона на „Ковънт Гардън“

Отидох с любопитство да видя тази продукция на именития австралийски режисьор Бари Коски, представена най-напред във Франкфуртската опера през юни миналата година. Още повече, че и Софийската опера представи наскоро модерна постановка на шедьовъра на Бизе, която също беше приета противоречиво от публиката.

Веднага ще призная възхищението си от усета на Бари Коски за визия, за пластика и за динамика, от способността му да изпълни сцената само чрез движението на героите по една широка стълба, каквато представляваше целия декор, както и да раздвижи хора плюс умело вплетени шестима балетисти в една непрекъснато пулсираща материя – удоволствие за окото! В този смисъл потвърждавам, че е гениален! Но когато Кармен се появи в първо действие в костюм на горила, се почувствах раздразнена. След това започнах да мисля какво и искал да каже режисьорът – дали е закачка с животинската натовареност на възприятието ни на този образ. Водещата Клеменс Бартън Хил ни подготви, че целта на тази постановка е да ни накара да се замислим, бягайки от испанския кич в традиционните постановки. Е, да, аз останах зареяна в мислите си чак до антракта. Защо, след като се измъква от костюма на горила, Кармен е облечена с панталони? Това символ на феминизма ли е? И дали ефектното раздвижване на хора, а и на повечето персонажи не е самоцелно? Тук трябва да отбележа и изключителното чувство за хумор на режисьора Бари Коски! Да, 12-годишната ми дъщеря изгледа с интерес спектакъла. Да, ние, музикантите се забавлявахме на много места. Да, преситената от класически постановки западноевропейска публика сигурно също търси и се забавлява на такива различни спектакли. Но струва ми се, че българската публика има нужда да гледа красив спектакъл на „Кармен“ и да съпреживее историята и удоволствието от испанския колорит, а не да се позамисли или да посмее на стереотипите в класическите постановки и на операта въобще. Неслучайно мислите ми все се връщаха към спомена за страхотно направената сцена в кръчмата на Лилас Пастиа в постановката на Ричард Еър, която гледахме преди няколко години в прожекция от киносезона на Метрополитън!

В спектакъла на Бари Коски много ефектно беше направено началото на четвърто действие, когато картината от мрачна, черно-бяла стана изведнъж цветна и пъстра. Но когато Франческо Мели в ролята на Дон Хосе се препъна в огромния, наистина огромния шлейф на Кармен по време на драматичната финална сцена, отново се замислих за горките оперни артисти – жертви на полета на творческата фантазия на режисьора.

Ето, интересно преминаха четирите часа прожекция на „Кармен“ от киносезона на „Ковънт Гардън“! В звуковия файл чуйте и впечатленията на елегантната зряла двойка до мен на реда в киносалона, както и репортерски запис от спектакъла – „Сегидилята“ на Кармен в изпълнение на руския мецосопран Анна Горячова. В тази постановка тя направи своя успешен дебют в Ковънт Гардън, както и чешкият диригент Якуб Хруша.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Петко Бонев: Има доказани начини Камерна опера Благоевград да работи успешно

Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..

обновено на 24.12.18 в 17:27
Мариус Донкин (л), Диана Янкулова и Явор Стаматов (д)

Мариус Донкин: За единението трябва да намерим себе си в общността

Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени.  За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..

публикувано на 16.12.18 в 14:01

Предстои тайно поетическо четене в рамките на Литературния фестивал

Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..

публикувано на 14.12.18 в 10:14

Баладите на Шопен в нови записи на Антонина Бонева

Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..

публикувано на 14.12.18 в 09:58
Сцена от операта „Джоконда“

Габриела Георгиева: винаги съм усещала Джоконда много близка до сърцето си

„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Регионалната библиотека в Благоевград се радва на извънреден детски интерес

Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Гастрол на Македонската опера на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора

Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..

публикувано на 13.12.18 в 18:05