В осмата фестивална вечер маестро Гергели Кеселяк ще дирижира премиерата на операта "Рок Джовани" – продукция на фестивала "Барток Плюс", която пренася Моцарт и неговия шедьовър "Дон Жуан" в света на съвременните музикални инструменти и музика. „Сигурен съм, че Моцарт би бил очарован от съвременния саунд и веднага би го използвал!“ - каза маестро Кеселяк в разговора ни преди трейлъра за събитието, който беше изпълнен на площада „Свети Стефан“.
Но първият и най-силен акцент на оперния фестивал "Барток Плюс" в Мишколц беше премиерата на „3 Барток“ – продукция, която обединява в един спектакъл три шедьовъра на Барток – балетите „Дървеният принц“ и „Чудният Мандарин“ и операта „Замъкът на херцога Синята брада“. Постановка на големия полски режисьор Михал Знаниецки, която тълкува творбите на Барток през психоанализата на Зигмунд Фройд. „Трябваше само да следвам характеристиката на епохата“ сподели Знаниецки в разговора ни. „Това е времето на Барток, Шимановски, Малер и всички композитори и художници, изразяващи идеите на Фройд и Юнг в изкуството. И трите творби разказват за човешката душа. Аз ги „прочитам“ като урок - за първата любов и първата целувка, за опознаването на живота и изненадата колко тежък или колко лек може да бъде той. Реших ключът да бъде въвеждането на персонажа на лекаря психоаналитик, който прави психоанализа на Юдит. Първата част „Дървеният принц“ разглежда проблема за инициацията, за кастрацията на майката. След това в „Чудният мандарин“ ние имаме три различни мъжки образа – на младия, зрелия и възрастния мъж. Това може би са фигурите на сина, на съпруга и на бащата. Така достигаме до вратите в "Замъка на херцога Синята Брада". Всеки от нас има различни врати, водещи към нашето минало, към нашите проблеми и страхове. Това са ключовете към трилогията, а Херцога Синята брада накрая отваря тези врати. Мисля, че така всичко следва логично. Да, това е режисьорски театър като идея, но във формата на италианския традиционен оперен театър с добър дизайн“, каза Знаниецки.
Два спектакъла имаше тази продукция – и двата бяха в пълна зала и завършиха с дълги аплаузи. Имаше голям успех, въпреки че доста от колегите изкуствоведи и журналисти не успяха да разчетат и да възприемат тази режисьорска концепция. Но пък предизвикателството си заслужава. Защото, както каза още Михал Знаниецки: „Смисълът на всеки фестивал е да срещне хората – и артистите, и публиката. В Мишколц имам усещането, че целият град живее с този фестивал. Навсякъде има фестивални изяви, хората говорят за фестивала. Това е много, много хубаво! Има диалог. Можеш например да срещнеш артистите, които поставят операта "Рок Дон Жуан", идващи на моите репетиции. А ние ходим да гледаме техните репетиции. Много е важно за артистите да се запознават с други продукции, с друг начин на мислене. Обичам това и смятам, че е много хубаво!“. За мен също е много интересно да обменям оценки и идеи с колеги от Унгария, Австрия, Хърватия, Италия, Холандия, Великобритания, Русия, Австралия.
Репортажа на Росица Кавалджиева - специален пратеник на БНР в Мишколц, можете да чуете в звуковия файл. Още за фестивала "Барток Плюс" слушайте и в предаването за музикално-сценични изкуства и културен туризъм „Каста дива“ в неделната вечер.
Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..
Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени. За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..
Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..
Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..
„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..
Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..
Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..