Малкълм Гилис: Живеем в интересно време!

Международният фестивал „Барток плюс“ събра в унгарския град Мишколц музиковеди и музикални журналисти от Унгария, Австрия, Хърватия, Италия, България, Холандия, Русия, Израел и Австралия. Един от най-авторитетните сред тях беше австралийският музиковед Малкълм Гилис – дългогодишен изследовател на творчеството на Бела Барток и автор в престижното английско музикално списание „Opera“. Специално за слушателите на Българското национално радио Малкълм Гилис сподели оценката си за премиерната продукция „З Барток“ на полския режисьор Михал Знаниецки, с която беше открит фестивала и която представи балета „Дървеният принц“, пантомимата „Чудният мандарин“ и операта „Замъкът на херцога Синята брада“ като триптих през призмата на психоанализата на Зигмунд Фройд.

Вие сте дългогодишен изследовател на творчеството на Бела Барток…
Да, много пъти съм бил в Унгария и съм изучавал много години Барток. Но наистина е необичайно да чуеш и трите му сценични творби в една вечер и след това да имаш шанса 37 години по-късно да се завърнеш и да ги чуеш отново. Намирам много аспекти на този специфичен начин на поставяне, който се стреми да ги обедини в едно цяло, да бъдат представени като части от една по-голяма художествена концепция.

Според Вас, беше ли добре изведена режисьорската концепция?
Аз съм музикален критик, така че се очаква да кажа и добри, и лоши неща. Хубавото беше, че има наистина смисъл да бъде показано как Барток рисува взаимоотношенията между мъжа и жената по задълбочен и последователен начин. Може да се каже, че лошото беше опитът това да бъде направено твърде силно. С други думи, опитът да превърнеш три доста различни творби – опера, балет и пантомима, в едно цяло. Гледал съм много постановки на триптиха „Дървеният принц“, „Чудният мандарин“ и „Замъкът на херцога Синята брада“ в Будапеща и в Лондон. Спомням си, първата беше през 1981 по повод 100-годишнината от рождението на Барток. Онази продукция нямаше за цел да обедини трите части. Всъщност бяха три различни постановъчни и артистични екипа, изпълняващи трите творби по много различен начин. И беше чудесно! Но тази продукция, тук, в Мишколц до голяма степен се стремеше да обедини не само музиката и драматургията, но с богата фантазия също и постановката, сценографията, осветлението! Това е необичайно. И беше много добър опит да бъде намерен истинският дух на Барток измежду трите творби!

Какво не знаем за Барток – ние, музикантите и любителите, които познаваме повече или по-малко неговата музика?
Основният въпрос по отношение на всеки композитор според мен е как неговата музика представя света на човека – на мъжа и на жената. В този случай имаме един голям парадокс – Барток разкрива самия себе си, когато рисува с музика взаимоотношенията между Херцога Синята брада и неговата четвърта жена Юдит, въпреки че той не е създал сюжета. За мен това, след 40 години изучаване на Барток, все още е загадка – колко много в крайна сметка музиката може да изрази личния живот, светоусещането, философската нагласа,  отношението към любовта и към най-големите въпроси на ХХ век! Някой ден тя ще може да изрази всичко! Но в днешно време има някаква бариера в разбирането ни един чрез друг и в разбирането на живота чрез музиката. Но да се върнем към трите творби на Барток! Първата разказва за принца, втората – „Чудният мандарин“, е за мъжа, който е клиент на проститутка, третата е за Херцога. И трите обрисуват мъжа. Забележете, че операта не е озаглавена „Синята брада и Юдит“, подобно на „Тристан и Изолда“, а се нарича „Замъкът на Херцога Синята брада“! Защо Барток кръщава творбата на сграда, на замък? Това е много интересно и рядко срещано! Наистина смятам, че Барток се фокусира върху разкриването на психологията на мъжа, често чрез взаимоотношенията му с жената, но много по-интересен за него е вътрешният свят на мъжа – принца, мандарина, Херцога, отколкото на жената – принцесата, проститутката, съпругата.

Моля, разкажете на нашите слушатели повече за себе си! Вие пътувате много по цял свят и пишете за едно от най-авторитетните музикални издания – английското списание „Opera“.
Получих музикалното си образование в Лондон, в Унгария и в САЩ и станах професор по музика. Но през последните 15 г. бях вицепрезидент и президент на университети в Австралия и във Великобритания. Живея много натоварен живот, част от който не е свързан с изкуството, а с висшето образование и с мениджмънта. Аз съм професор по музика, но също водя и курсове по лидерство. Харесва ми този двойнствен живот! Да бъда музикален критик е прекрасно, защото мога да съчетая тези неща, да погледна на операта като висше изкуство на организацията. Помислете си колко много неща трябва да се случат в правилния момент, за да бъде създаден един оперен или балетен спектакъл! В единия от моите университети се обучават 5 000 студенти. Обичам да поглеждам и да говоря за организацията и мениджмънта от различни гледни точки!

Работейки с млади хора, смятате ли, че класическата музика и операта имат бъдеще?
Тъкмо защото работя с млади хора, смятам, че класическата музика има огромно бъдеще! Но то ще бъде много различно от миналото! Ние трябва да признаем, че технологиите влияят на музиката по начин, много различен в сравнение с преди 30 години, когато нямаше YouTube. Трябва да очакваме музиката да се развива глобално, дигитално, мигновено. Преди е трябвало да изминеш стотици или хиляди километри, за да чуеш концертно изпълнение, да отидеш в библиотеката и да прочетеш партитурата. Сега това става за секунди. Невероятно е колко по-голям достъп имаме до класическата музика днес, която може да се слуша от много повече хора, отколкото когато и да било преди! Да погледнем към операта – вече няма нужда да плащаш големи суми за място в залата, където трябва да отидеш подходящо облечен с хубав костюм и вратовръзка! Смятам, че трябва да започнем и да изучаваме музика по различен начин! Не само да се подготвяме за изпълнение на камерна музика или в оркестър, но всеки ще има различно портфолио – някой ще работи в областта на музиката и финансите, друг в областта на музиката и науката, трети в областта на музиката и технологиите и т.н. И това е прекрасно! Светът на музиката се променя, но все още можем да чуем Бетовен, Брамс и много музика, създадена през последните няколко години. И може би чрез новите технологии хората ще могат да свирят едновременно от различни точки на света, без да се налага да пътуват и да плащат за това. Така че живеем в интересно време!







Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Петко Бонев: Има доказани начини Камерна опера Благоевград да работи успешно

Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..

обновено на 24.12.18 в 17:27
Мариус Донкин (л), Диана Янкулова и Явор Стаматов (д)

Мариус Донкин: За единението трябва да намерим себе си в общността

Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени.  За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..

публикувано на 16.12.18 в 14:01

Предстои тайно поетическо четене в рамките на Литературния фестивал

Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..

публикувано на 14.12.18 в 10:14

Баладите на Шопен в нови записи на Антонина Бонева

Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..

публикувано на 14.12.18 в 09:58
Сцена от операта „Джоконда“

Габриела Георгиева: винаги съм усещала Джоконда много близка до сърцето си

„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Регионалната библиотека в Благоевград се радва на извънреден детски интерес

Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Гастрол на Македонската опера на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора

Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..

публикувано на 13.12.18 в 18:05