Клаус Биланд: Гледал съм 105 различни постановки на „Пръстенът на нибелунга”

Вагнерианци от Германия, Австрия, Великобритания, Швеция, Русия, САЩ, Австралия и Нова Зеландия пристигнаха в София за ежегодния летен вагнеров фестивал в Софийската опера. От 5-и до 10-и юли трупата на Националния ни оперен театър изпълнява за шеста и последна година цялата тетралогия „Пръстенът на нибелунга“ в програмата на фестивала. Сред гостите в залата на Софийската опера е музикалният критик Клаус Биланд – автор в австрийското списание Der Neue Merker и в английското списание Opera. За мен беше много интересно да се срещна с него в навечерието на фестивала, за да чуя оценката му за гастрола на трупата на националния ни оперен театър в Москва, където той също гостува.

„Вече няколко пъти бях гледал „Пръстенът на нибелунга” на Софийската опера, така че донякъде бях подготвен какво ще се случи в Москва. Между другото, дотогава не бях посещавал спектакъл в Балшой театър. Беше ми интересно как ще бъде пренесена сценографията на този "Пръстен" на едно много по-голямо пространство на сцената на Балшой театър, както и каква ще бъде реакцията на публиката. Мога да кажа, че нямаше проблем по отношение на сценографията. Всъщност певците имаха повече пространство за движение. Знаете, че постановките на Пламен Карталов са много раздвижени. Например в първо действие на „Зигфрид” Костадин Андреев използва цялото пространство, за да демонстрира нежеланието на героя да остане повече при джуджето Миме, копнежа му да открие кои са неговите родители, гнева му за меча, който не може да бъде изкован. И той използва по-голямото сценично пространство в Балшой театър много добре! Също така специалните визуални ефекти се получиха много добре! От вокална гледна точка някои от гласовете имаха по-големи трудности, отколкото в София, заради голямото пространство, което трябва да се преодолее звуково. Но и в това отношение мога да кажа, че присъствахме на добро изпълнение, разкриващо добро качество и усъвършенстване на типично вагнеровото пеене на софийския солистичен състав. Бях изненадан от Костадин Андреев, който е развил много немското си произношение и показа една много уверена силна изява. Разбираемо е, че когато имате общо 37 роли във вагнеровия "Пръстен", ще има и някои сенки. Но като цяло продукцията се издигна до очакванията на московската публика. Интересно беше, че в публиката имаше много млади хора. Нямаше много аплаузи след всяко действие, но имаше много аплаузи след финала на спектаклите. Това беше интересно за мен, защото както казах дотогава не бях посещавал спектакли в този театър. Маестро Ерих Вехтер ръководеше изключително добре оркестъра. Оркестрантите също бяха щастливи от по-голямото пространство на Балшой театър, където не се бутат един в друг, за разлика например от турнето в театъра във Фюсен през 2015 г. Мога да кажа, че най-силната музикална изява беше на оркестъра на Софийската опера под диригентството на маестро Ерих Вехтер! Много бях впечатлен! Валдхорните бяха безупречни! И мисля, че това представяне в Балшой театър е много добра препоръка „Пръстенът на нибелунга“ на Софийската опера да бъде показан и в други театри. Защо не в операта в Оман?! Това е огромен театър, в който тетралогията никога не е поставяна. А в нея има много митология, която кореспондира с богатата мистика на арабския свят. Така че с подходяща подготовка публиката може много добре да я разбере и почувства!“

Моля, разкажете ни повече за себе си! Споменахте, че сте гледали повече от 100 "Пръстена"!

„Станах „приятел на вагнеровата музика“ през 1966 г. Не харесвам термина „вагнерианец” заради злоупотребата с него по политически причини. Освен това има някакъв елемент на фанатизъм. И така, за първи път се „сблъсках” с вагнеровата музика в добрия смисъл на думата през 1966 г. Слушах „Лоенгрин“ в моя роден град Вупертал. Прелюдът към първо действие ме накара от голям почитател на театъра да се превърна в почитател на вагнеровите опери. Следващата година гледах „Пръстенът на нибелунга” в Дюселдорф и през 1969 г. отидох за първи път с моите родители в Байройт, където гледахме много добра постановка на „Летящият холандец“. През 2019 ще се навършат 50 г. оттогава. И наистина, вече съм гледал 105 различни продукции на „Пръстена“, като 65 от тях – на цялата тетралогия. Различни концепции, различни гледни точки към „Пръстенът на нибелунга“, което е най-интересното за мен – как режисьорите „разчитат“ света на Вагнер. И разбира се когато гледаш много различни продукции можеш лесно да откриеш къде какво е било взаимствано. Всеки път, когато седна в залата, играта започва отново!“

Но защо за Вас е интересно да гледате отново „Пръстенът на нибелунга” на Софийската опера?

„Мисля, че това специална любовна връзка между мен и Софийската опера през годините! Може да се каже, че се превърнах в приятел на Пламен Карталов. Имали сме много интервюта и дискусии. Аз се чувствам респектиран от някого, който поставя Пръстена по този начин, изучавайки така задълбочено и либретото, и партитурата. Това се среща много рядко и изобщо не се среща в т.нар. режи театър. И Карталов постави не само "Пръстена", но и други вагнерови творби – много успешната продукция на „Тристан и Изолда” и „Парсифал”, който според мен е най-добрата му продукция. През годините се превърнах и в приятел на Ерих Вехтер. Започнах да приемам цялата трупа на Софийската опера като семейство. Така че идвам отново, защото обичам да гледам и да слушам "Пръстена", но и заради симпатията, която изпитвам към хората в този театър!“

 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Петко Бонев: Има доказани начини Камерна опера Благоевград да работи успешно

Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..

обновено на 24.12.18 в 17:27
Мариус Донкин (л), Диана Янкулова и Явор Стаматов (д)

Мариус Донкин: За единението трябва да намерим себе си в общността

Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени.  За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..

публикувано на 16.12.18 в 14:01

Предстои тайно поетическо четене в рамките на Литературния фестивал

Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..

публикувано на 14.12.18 в 10:14

Баладите на Шопен в нови записи на Антонина Бонева

Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..

публикувано на 14.12.18 в 09:58
Сцена от операта „Джоконда“

Габриела Георгиева: винаги съм усещала Джоконда много близка до сърцето си

„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Регионалната библиотека в Благоевград се радва на извънреден детски интерес

Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Гастрол на Македонската опера на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора

Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..

публикувано на 13.12.18 в 18:05