Как оперната музика спаси Израелския камерен оркестър

Мърморещи музиканти, огромни дългове и липса на публика – така изглеждаше преди две години Израелският камерен оркестър – състав, основан от Гари Бертини, който е създал и Израелската опера. Предстоеше оркестърът да бъде закрит. Той беше в тежест на общината на Тел Авив. Меломаните го отбягваха. Тогава в медиите се появи материал за израелския млад диригент Ариел Цукерман, който оглавил оркестъра в малък град край Мюнхен и любителите на музиката в големия музикален център започнали да пътуват за всеки негов концерт, а залите на концертите му били препълнени. Разбира се, в Израел не може да му предложат немската заплата, но предизвикателството да съживиш някога легендарния състав го привлече.

Най-напред диригентът предложи на телавивската община да осигури достойни пенсии на досегашните музиканти. Използвайки познанствата си с млади израелски оркестранти, които свирят в чужбина, и след сериозни конкурси за студенти в последните курсове на консерваторията, Цукерман направи съвършено нов оркестър. Солисти са отново израелци, които свирят навън, а се връщат за ваканции или семейни тържества в страната.

В Израел много обичат операта. В репертоара на обновения оркестър има много концертни представления на опери. Концерна зала за проявите му е една от залите на известната телавивска картинна галерия. Наблизо е и един от архитектурните резервати на града. Много често концертите започват с екскурзия из залите на галерията или по улиците на Тел Авив и свързват художествени или архитектурни стилове с музикалните, влизащи в програмата на дадения концерт. Специална лектория, насочена към студенти в немузикалните висши учебни заведения и млади хора между 20 и 30 години, обхваща една аудитория, която е извън музикалното образоване. В абонаментите за концерти в една от най-популярните агенции започват да включват и поне 3 концерта на оркестъра на година.

Публиката започна да се връща в залите на оркестъра. Поканите за гастроли из цялата страна и в чужбина също не закъсняха. Сега Израелският камерен оркестър е една от най-бързо развиващите се и много привлекателните за младата публика институции. При това концертите му рядко завършват с последните акорди от бисовете. Обикновено голяма част от слушателите остават за поговорят за музиката, която са слушали или въобще за изкуството. Това е много важно и при съставянето на програма за следващите сезони, а също понякога предизвиква допълнителни концерти с произведения предложни от зрителите. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Петко Бонев: Има доказани начини Камерна опера Благоевград да работи успешно

Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..

обновено на 24.12.18 в 17:27
Мариус Донкин (л), Диана Янкулова и Явор Стаматов (д)

Мариус Донкин: За единението трябва да намерим себе си в общността

Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени.  За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..

публикувано на 16.12.18 в 14:01

Предстои тайно поетическо четене в рамките на Литературния фестивал

Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..

публикувано на 14.12.18 в 10:14

Баладите на Шопен в нови записи на Антонина Бонева

Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..

публикувано на 14.12.18 в 09:58
Сцена от операта „Джоконда“

Габриела Георгиева: винаги съм усещала Джоконда много близка до сърцето си

„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Регионалната библиотека в Благоевград се радва на извънреден детски интерес

Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Гастрол на Македонската опера на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора

Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..

публикувано на 13.12.18 в 18:05