Актьорът Марин Янев: На съвременния театър му липсва нова драматургия и активна театрална критика

Марин Янев
Снимка: Георги Бангиев

Тези мисли сподели с болка актьорът Марин Янев, който повече от 30 години е в Народния театър. Преди това е бил в театър „Сълза и смях” по времето на  златните години на тази трупа. Там изиграва и ролята на Макмърфи от постановката на Красимир Спасов „Полет над кукувиче гнездо”. Той е първият български актьор, изиграл тази роля. Това негово великолепно превъплъщение се помни и до днес. Но Марин Янев има изградени още безкрайно много образи на театралната сцена, както и в киното. Между театъра и киното актьорът предпочита театъра, защото в него няма толкова техника и театралното изкуство е по-истинско, по-живо, по-въздействащо и по-вълнуващо.  

И днес можете да гледате Марин Янев в доста постановки в Народния театър. Една от тях е последният спектакъл на Крикор Азарян „Вишнева градина” – много силна творба, която ръководството на театъра продължава да поддържа като поклон пред паметта и майсторството на режисьора. Другата е „Чудаци” по Максим Горки на режисьора Красимир Спасов. Следват „Крадецът на праскови”, „Каквато ти ме искаш”, „Майстори” и други.  Актьорът е щастлив, че се е срещнал на сцената  с едни от добрите режисьори на нашия театър. Сред тях е и Леон Даниел. За него творецът споделя, че е режисьор педагог, който дава възможност на актьорите да развият  своите способности. Другите режисьори, оставили трайна следа в него, са Вили Цанков, Асен Шопов, Крикор Азарян и Красимир Спасов.  

Няма нищо случайно в това, че Марин Янев се посвещава на театъра. Неговият баща е бил театър-майстор във Варненския театър, а майка му е работила като гардеробиерка. Може да се каже, че той е „проходил” в театъра. И театралната атмосфера, мирисът на грим, перуки, декори... са го заразили с тази любов към изкуството, която и до днес е част от твореца. Още преди да може да чете, Марин Янев  е имал роля с една реплика в постановка на театъра. После е участвал в театралната школа на Ала Герова в града. След това кандидатства във ВИТИЗ и има късмета негов преподавател да е проф. Боян Дановски. Марив Янев и до днес е благодарен на съдбата, че го е срещнала с този невероятен педагог и ерудит. От него научава много неща, както и най-важното за един актьор - за всяка роля да търси отговор на въпроса „защо, а не как”. Защо героят постъпва така, защо му се случват някои неща, защо изглежда по този начин, защо, защо ..., а не как го прави. Отговорът на „как” идва по-късно. Може би затова Марин Янев, когато подготвя своите роли, първо прочита всичко от автора на пиесата, след това търси информация за професията, която упражнява героят и т. н., и т. н. – един дълъг аналитичен процес, който е свързан с творческата работа на актьора  до достигане на образа.

Българският театър днес е щастлив, че има такива режисьори като Явор Гърдев, Александър Морфов, Теди Москов и други талантливи творци, сподели в предаването "Нощен Хоризонт" Марин Янев. Според него съвременният театър е жив, има го и понякога е добър. Но няма театрална критика, която е „опозицията” на театъра и е съдбовно необходима. Няма и нова,българска, съвременна драматургия. Все пак днес театърът ни има своите млади творци като Захари Бахаров, Юлиян Вергов, Владимир Карамазов, Владимир Пенев /макар че той не е толкова млад/ ..., които няма да оставят театъра ни да линее.

А какво е за Марин Янев театърът? На този въпрос той отговори с една история. Навремето във Варна прибирали декорите с една каруца с кон. Конят бил „пенсиониран” от цирка и се казвал Звезда. Една вечер, докато Звезда впрегната чакала пред театъра, за да натоварят декорите, се чули аплодисментите от края на  представлението. И тогава Звезда се изправила на два крака и започнала да се покланя... Професията на актьора е като всяка друга професия, казва актьорът, но тя трябва да се упражнява с достойнство, честност и всеотдайност. Една благородна професия, която е орисана да дава на хората духовност!


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Петко Бонев: Има доказани начини Камерна опера Благоевград да работи успешно

Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..

обновено на 24.12.18 в 17:27
Мариус Донкин (л), Диана Янкулова и Явор Стаматов (д)

Мариус Донкин: За единението трябва да намерим себе си в общността

Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени.  За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..

публикувано на 16.12.18 в 14:01

Предстои тайно поетическо четене в рамките на Литературния фестивал

Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..

публикувано на 14.12.18 в 10:14

Баладите на Шопен в нови записи на Антонина Бонева

Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..

публикувано на 14.12.18 в 09:58
Сцена от операта „Джоконда“

Габриела Георгиева: винаги съм усещала Джоконда много близка до сърцето си

„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Регионалната библиотека в Благоевград се радва на извънреден детски интерес

Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Гастрол на Македонската опера на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора

Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..

публикувано на 13.12.18 в 18:05