Страните от Европейския съюз постигнаха компромис за реформата в международните пътни превози след 14-часови преговори в Брюксел, предаде БТА. Текстът предвижда седмичната почивка на водачите да бъде извън шофьорската кабина. Те трябва да се връщат в страната, където са базирани фирмите им, най-малко веднъж на четири седмици, освен в някои особени случаи.
Превозвачите ще трябва да правят и минимум пет дни пауза между две серии каботажни превози в друга страна, за да се избегне тази практика в чужбина да стане почти постоянна, се казва в споразумението. Статутът на командирован работник ще трябва да се прилага системно и при този вид превози.
Срещу споразумението се обявиха осем европейски държави, сред които и България. Преговорите между европейските министри на транспорта бяха белязани от разногласия между два блока страни, обвиняващи се съответно в социален дъмпинг и в прикрит протекционизъм, посочва АФП.
"Споразумението цели да установи по-справедливи правила за водачите и транспортните компании и да засили ефективността на националните контролни власти", каза австрийският министър Норберт Хофер, който бе председател на срещата.
Компромисът, който бе приет въпреки съпротивата на няколко страни (Полша, Унгария, България, Хърватия, Малта, Ирландия, Латвия и Литва), ще служи за основа за преговори с Европейския парламент преди приемането на нова европейска нормативна уредба.
Текстът, приет от мнозинството от страните в ЕС, е "голям напредък за хармонизиране на социалните права на заетите в сектора", каза френската министърка Елизабет Борн.
Нейните колеги от Полша и Унгария заклеймиха споразумението като "непропорционално", "дискриминационно" и "протекционистично". Според тях то ще навреди на конкурентоспособността в сектора.
Страни като Франция и Германия, разтревожени от конкуренцията на фирми в държави членки, където пътните разходи са по-ниски, успяха да издействат прилагане в международните превози на статута на командирован работник (на когото се заплаща според условията на страната, в която пътува).
За предаването "Преди всички" по "Хоризонт" изпълнителният директор на Камарата на автомобилните превозвачи в България Димитър Димитров обясни, че споразумението не е удовлетворило нито едно от исканията на българските превозвачи:
"Един от основните принципи на Европа е свободното движение на хора, а ние задължаваме определени водачи, които са хора и граждани на ЕС, през определен период от време да бъдат на определено място. Какво значи "у дома"? Когато една българска транспортна фирма наеме водач, тя трябва да го прибира в България, без значение дали водачът е български гражданин или не. Ако българска фирма има база в друга европейска държава, не може той да стои там, трябва да го прибера в България. Ако немска фирма наеме български транспортни работник, тя трябва да го прибира в Германия. Как се постига социалният ефект, когато на този човек семейството е в България".
Българското предложение е било водачите да декларират къде искат да почиват. Според Димитров:
"Излизането на протести в България е абсолютно ненужно в случая. Срещаме подкрепата на нашето министерство, имаме комуникация. Може би трябва да се активираме в Европейския парламент, да вземаме участие на повече срещи и да изказваме своето мнение пред хората, които ще гласуват, не само пред българските евродепутати. Този пакет за мобилност буквално обрича превозвачите. /.../ В България има регистрирани над 65 000 тежкотоварни автомобила за международни превози - в пъти повече, отколкото българската икономика има нужда. Ако трябва да ги връщаме на всеки четири седмици, те ще бъдат връщани с товари и ще излизат с товари, дори това да означава навлата да е под себестойност, с цел да се намалят някакви разходи по прибирането и изкарването на водача, което ще убие всички фирми, които работят от и за България - предимно по-малките фирми. Отделно, ставаме неконкурентоспособни на западните държави, дори и на една Полша, защото едно е да прибираме водача до Полша, друго е до България - разходите са съвсем различни".Гледайте и слушайте „Неделя 150“ с водещ Диана Янкулова във Фейсбук страницата на БНР и във Фейсбук страницата на „Хоризонт“ . 10.00 ч. - Интервю с проф. Стефка Стоева - председател на ЦИК. 10.30 ч. - Интервю с Валентин Михов - член на Изпълкома на Българския футболен съюз (БФС) в оставка. 11.15 ч. - Интервю със Сергей..
Районната прокуратура във Велико Търново внесе в съда обвинителен акт срещу 38-годишен мъж от град Килифарево за държане и разпространение на порнографски материали с участие на деца. Законът предвижда лишаване от свобода до 6 години. Според обвинението мъжът е държал на външен харддиск и в два преносими компютъра общо 8344 снимки и видеоклипове с..
Китайските борсови индекси нараснаха с над 5% по време на търговията в понеделник, следвайки решението на президента на САЩ Доналд Тръмп да отложи крайния срок 1-ви март за повишаване на митата върху вноса на стоки от Китай за 200 млрд. долара от 10% на 25%, визирайки "значителен прогрес" по време на проведените през миналата седмица търговски..
Еврото става на 20 години. Единната европейска валута започва да замества европейската валутна единица екю точно преди две десетилетия, но влиза в обращение през 2002 г. Подготовката на монетите и банкнотите започва много по-рано, а основите на общата европейска валута са поставени още с Римския договор. По-късно в договора от Маастрихт..
От 21-ви декември до 2-ри януари включително „БДЖ-Пътнически превози” осигурява 15 400 допълнителни места за предстоящите Коледни и Новогодишни празници. Добавят се допълнителни вагони във влаковете по основните направления в страната. От БДЖ напомнят, че при купуване на билети за отиване и връщане, могат да ползват отстъпки от 10 % до 30 % от..
Овцевъдите и козевъдите от 13 области в страната от началото на идната година ще може да ползват безплатни административни, експертни и счетоводни услуги в административни офиси, които създава Националната овцевъдна и козевъдна асоциация. Първият офис ще заработи във Велико Търново. В центровете животновъдите ще получават помощ при попълване..
Между 200 и 300 мигранти, искащи убежище във Франция, са опитали снощи да нахлуят в парижкия театър "Комеди франсез", за да окажат натиск за регулиране на ситуацията им. Докато на сцената на "Комеди Франсез" върви пиесата "Лукреция Борджия" от Виктор Юго, пред входа на прочутия театър в центъра на Париж мигранти от Африка играят друг..