Да се пренапишат ли учебниците за средния курс от учители, след като неотдавна министърът на образованието Сергей Игнатов обяви, че ще изчете всички действащи сега учебници и обясни колко неразбераемо са написани. Тази тема на "Хоризонт до обед" провокира Марин Бодаков от вестник "Култура", академичен преподавател, да каже, че "нуждата от пренаписване на учебниците е безспорна".
Той сподели наблюденията си върху учебниците по хуманитарни и социални науки и каза, че се е обезценил смисъла на преподавателската работа, обществото по едни или други причини е престанало да вярва в това знание, а пишещите учебници са започнали да пишат "все по-невнятно, колкото по-загадъчни, толкова по-важни". "Механично пренасяхме онова, което правим в университетските аудитории, в учебниците, използвайки ги за експериментално поле", подчерта Марин Бодаков.
Бодаков обаче изрази скептицизъм, че ситуацията ще се промени, ако на терена излязат учителите. По думите му, "трябва да влезе трети играч, защото учебниците ще бъдат писани от най-амбициозните учители, в чиито глави са внедрени същите сухоежбини като при академичните преподаватели". Бодаков смята, че е нужна методическа помощ от хора, които умеят да пишат, защото това са хора, които ще съумеят да разкажат знанието и да го фабулират по занимателен и смислен начин. Според него, трябва да има и родителски настоятелства, които да четат учебниците.
"Не е обезценяване на знанието, авторите на учебници забравиха за кого пишат", репликира Мария Донкова от фондация "Пайдея", която се занимава с образователни изследвания. Високата цена да имаме учебници от друг вид си заслужава да се плати от българското общество, каза още Донкова. Според нея, министерството на образованието трябва да каже какви трябва да бъдат учебниците, а не да казва кой да ги напише - това трябва да бъде "всеки, който отговаря на критериите". Това могат да бъдат както учители, така и университетски преподаватели, които могат да напишат интересни учебници, така и писатели, изтъкна Мария Донкова.
Румен Петров от Нов български университет, директор на магистърска програма "Психологическо консултиране в училище", застъпи тезата, че учебникът е повече за учителя, който трябва да създаде най-добрите обучителни ситуации. По думите му, учебниците трябва да бъдат "рецептурници за добри идеи как да се преподава", а отрупването на децата с учебници рядко подпомага обучението.
Румен Петров се присъедини към предложението в писането на учебници да се включат хора на словесността, защото това би подобрило комуникативността между учители и ученици в ситуация на образование в тежка криза. Той обаче бе категоричен, че промяната в учебниците няма непременно да доведе до промяна в духа на преподаването.
/Я.Б./