Update Required To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Има 5 условия, които ако бъдат спазвани, данните от социологическите агенции и от отделните проучвания не би трябвало да се различават съществено, бих казал в рамките на по-малко от 1-2%. Това заяви в предаването „Преди всички” доц. Иван Чалъков – преподавател по социология в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски”.
Първото условие е НСИ да е направил точен списък на потенциалните избиратели. Второ – въпросите да не се задават по такъв начин, че да влияят на избирателите и да внушават определена насока на отговорите. Трето – спазване на статистическите процедури при изготвяне на извадката. Много важен фактор през последните години е контролът върху анкетьорите по време на изследването. Българските граждани след 20 години систематични, не само електорални, социологически проучвания, но и ежеседмични маркетингови проучвания започнаха просто да отказват да отговарят. За да се спази точността на изследването, попадналият в извадката, който казва, че не иска да отговаря, трябва да бъде заменен с друг. Все по-често вторият също отказва да отговаря и той трябва да бъде заменен с друг. Така се стига до една тежка за анкетьорите ситуация, в която накрая те просто подменят определения човек с техен. Другото важно нещо е динамиката в изследването.