Eмисия новини
от 07.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Меркел: ЕК може да бъде по-гъвкава за националното съфинансиране на европроекти

Снимка: БГНЕС

Европейската комисия може да бъде по-гъвкава при определянето на процента съфинансиране от националния бюджет за проектите с европари. Така канцлерът на Германия Ангела Меркел отговори на искането на премиера Бойко Борисов България също да има право на по-нисък процент съфинансиране, което беше разрешено на държави с дългови проблеми. 

Канцлерът Ангела Меркел обясни, че и Германия е финансово стабилна и дисциплинирана държава, но също не ползва по-нисък процент на съфинансиране от еврофондовете, така че има логика да се действа по-гъвкаво и за добрите стопани също да има преференции. Това е възможно да стане със санкция на ЕК. Темата ще бъде предложена за обсъждане и консултации, каза Меркел.

Премиерът Борисов поясни българската позиция по тази тема: Ние още нямаме магистрала от столицата до крайна точка на България. Докато ги изграждаме, да вървим в този процес. Или в най-лошия за нас случай – в тези инфраструктурни проекти, които не ни достигне кофинансиране, ЕК по-гъвкаво да се отзове. За мен е достатъчно, че ще се работи по случая. Аз съм убеден, че ще има добър резултат за България и продължавайки тя да бъде дисциплинирана в спазване на бюджетния дефицит.

Що се касае за влаковете, обяснихме ситуацията – как преди години, когато е имало над 3,5 млрд. излишък в хазната, вместо да се плати, този кредит идва да се плати сега. От миналия месец започнахме да го плащаме. Ще го платим и това във времето на финансово-икономическа криза. Няма как да не го платим, защото в противен случай гаранциите, които има България, и безграничното доверие на Германия в случая, и да не иска подобни гаранции, ще бъде нарушено. Ние не бихме могли да позволим това не само заради нас, а заради бъдещите поколения и отношения между двете страни.

Министърът на транспорта Ивайло Московски съобщи, че сме предложили схема, чрез която погасяването на кредита да е по 1 млн евро всеки месец до края на годината, а при продажбата на "Товарни превози", което също трябва да се случи до края на годината, да се погаси и останалата част от заема, която възлиза на 156 млн. евро, тъй като материалните активи на дружеството се оценяват поне за 300 млн. евро.

За темата "Шенген" Меркел смята, че скоро ще сме член на пространството. Премиерът Борисов беше категоричен, че и сега перфектно се справяме с охраната на границата и българо-турската е най-добре охраняваната граница в Шенгенското пространство, въпреки че не сме член. Той откри още една прилика между България и Германия – че и двете страни получават добри кредитни рейтинги от международните агенции.

Запитана Ангела Меркел дали Германия не смята да отдели повече средства за новия финансов европейски пакт, по скоро премиерът Бойко Борисов се намеси и посъветва своите европейски колеги: По-малко да съветват Германия, повече да се стегнат и да си оправят бюджетните дефицити и външните дългове. Тогава няма да се налага непрекъснато да идват пред Бундестага и пред канцлера и да искат пари.

След срещата на Борисов и Меркел стана ясно още, че Германия ще подкрепи предложението земеделските субсидии за България да бъдат изравнени с тези за старите членки на ЕС още през 2014 г., вместо през 2016 г. Меркел се е ангажирала Германия да подкрепи българското искане в Европейската комисия.

Още по темата:

Борисов се обяви против инвестициите в "зелена" енергия

Информация на специалния пратеник на БНР в Берлин Цветелина Стоянова.

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени