Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Михалевски: Да се прекратят договорите за зимно поддържане

АПИ ще опитва да свали цените
Снимка: БГНЕС
Сметната палата и Държавната финансова инспекция да се самосезират и да проверят Агенция "Пътна инфраструктура" и МРРБ дали ефективно са защитили интереса на българските данъкоплатци при възлагането на поръчките на държавата за зимно почистване и пътно поддържане. Към това двете институции бяха призовани от депутата от Коалиция за България и бивш заместник регионален министър Димчо Михалевски.

В предаването "Нещо повече" той обясни: В периода 2005 – 2009 г. България е харчила средно по 25 млн. лв. за зимно снегопочистване. През последните зими – 2009, 2010, 2011 г., са похарчени по 50 млн. лв. Предстои да видим тази зима колко ще бъдат. Последните 2 зими почти нямаше сняг. Поискахме от АПИ да ни информира за новите 4-годишни договори, които бяха много широко рекламирани от правителството като модерни, даващи гаранции за инвестициите, за сигурността на гражданите. 45 дни бавиха информацията да я направят публична. Там нещата лъснаха по начин, по който усилиха много нашето безпокойство. Видя се, че е нямало конкуренция, което е довело до драстично разминаване на цените в различните региони на страната. За различните степени на почистване, те варират от 2-3 пъти до 7 пъти разлика. Това е причината ние да настояваме да се прекратят тези договори, защото те няма как, съчетавайки в себе си дълбоки пороци, да продължат да изпълняват своята функция.

Михалевски подчерта, че в 11 области в страната е нямало никаква конкуренция. Той подозира, че това може да е направено и умишлено.

Директорът на АПИ инж. Лазар Лазаров обясни: Методиката не е нова. Тя е влезнала в сила със споразумение още през 2005 г., специално за зимното поддържане. Още от тогава зимното поддържане се плаща и отчита на база на ниво на поддържане, а не на вложени количества сол и човешки труд.

По разчетите на АПИ за миналата и настоящата година сумите за зимно поддържане ще са около 40 млн. лв. Сумата от 58 млн. лв. е била по разчети при най-тежките условия, това е максимална стойност, подчерта Лазаров.

Той заяви категорично: Ще искаме намаляване на тези цени. Възложил съм на нашия институт и на експерти от дирекцията, която се занимава с поддържане, да направят анализи и цени за съответните региони. Когато имаме тези анализи и цени, тогава ще ги викаме на преговори, за да можем да свалим цената. Ни ще се съобразим с финансовия ресурс, който имаме, т.е. ние ще възлагаме същия обем финансова стойност, но за тези пари ще направим много по-голям обем работа по пътищата. /.../ До 23 март имат срок фирмите, института и дирекцията да дадат своите цени. От 26 март започваме поетапно преговорите, където цените са им значително над средните и с цел оптимизиране надолу.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна