БДЖ може да фалира като всяко друго предприятие. Не познавам цялата история на световните железници, но не си спомням в Европа скоро да е фалирала железница. В същото време съм сигурен, че в Европа, а може би и в по-голямата част от света, железниците се субсидират по някакъв начин от държавата.
Това каза депутатът от НДСВ и бивш министър на транспорта Николай Василев пред "Хоризонт" и предаването "Неделя 150". Той заяви, че, по време на мандата му като министър, повечето му европейски колеги са имали проблем с управлението на железниците и то е трудно при засилената конкуренция на автомобилен и автобусен транспорт.
БДЖ излезе на печалба през втората половина на 2004 г. – нещо, което не се случи нито преди това, нито след това и интересното е, че никой никога не ме попита как стана това и как едно управление може да изкара БДЖ на печалба, а другите да не могат,
Проблемът е икономически. Когато едно предприятие е на огромна загуба, която година след година се трупа, а преходите не се увеличават има два резултата: Или държавата подписва празен чек и до края на света дава безкрайно големи субсидии за сметка на всички останали, или в един момент се реже въжето.
Нищо лошо няма в думата "приватизация". Ако по-малко говорехме за приватизацията на „Товарни превози” и повече я бяхме направили, част от проблема щеше да изчезне. Другият вариант е да се създаде ново предприятие. Много кредитори ще изпият студена вода с 9 цифрени размери, но би могло да се започне наново.
По думите му, закупените през 2004 г. 50 мотриси „Сименс” са били доказателство за нивото на доверие на чуждестранните кредитори в българските железници. Василев изтъкна, че сделката е била сключена без финансовата помощ на държавата или Министерството на финансите. Специалистите са изчислили, че с дизеловите мотриси от ново поколение и електрическите локомотиви се пести много.
Само да ви припомня че 2005-2008 последваха най-златните години за българската икономика изобщо. Това бяха фантастични години, когато добро управление би изкарало железниците на още по-голяма печалба.
За актуалното състояние на железниците своя коментар даде и Петър Бунев, председател на синдиката на железничарите към КНСБ. В понеделник от Железниците трябва да представят допълнителни реформи и инициативи пред министър Симеон Дянков. Създава се и кризисен щаб. Бунев обяви, че не варианта изключва нова вълна от недоволство, защото най-уязвимата част от обществото ползва влаковете.
Едва ли трябва да се създаде кризисен щаб. Мисля, че по-скоро трябва да създадем антикризисен щаб. Такива мерки вече преживяхме в края на миналата година с обещанието, че ще бъде стабилизирано БДЖ и до края на годината ще излезе на печалба. И тогава говорихме, че тези мерки няма да доведат до това а ще влошат още повече състоянието. Вицепремиерът спря субсидията, миналата година спря и заема от Световната банка - инструмента, с който БДЖ може да излезе от състоянието, в което се намира. Съжалявам, че нямаше последователна политика в БДЖ, защото 2009 г, през 2010 година, се тръгна по един начертан план със заем, със структурни промени, защото тогава тези драми нямаше да ги има. Тогава се мина през драстични мерки, драстични съкращения, намаляване на разходите.
Дянков трябва да даде обяснение каква е причината за спирането на субсидията. Трябва да каже. Това обяснение, че е заради неплащането ... Първо трябва да се потърси отговорност и да се види дали наистина БДЖ не е могло да го плати, защото аз имам съмнение.
Това каза Знаем отношението на господин Недев към синдикатите. Синдикати е имало и ще има. Лошото ръководство на БДЖ доведе до това. Логичното развитие на нещата оттук, е да си подадат оставката, да дойде нов мениджмънт, да има нов кредит на доверие, както от работещите, така и от министъра на финансите. Със сигурност утре ще знаем повече.
Василев коментира и замразените цени на основните стоки като неефективна мярка:
Ако някой смята, че е по-добро обществото, в което замразяваме цените на всичко, това означава че иска да има комунизъм. Хубавото на пазарната икономика е, че при нея има търсене и предлагане. Има потребители, но има и производители. Ако фиксираме цената на 10 ст./кг. всички ще ядем евтин хляб, но няма да има хляб в магазините, защото никой не иска да продава на загуба.
Истината е че откакто в България има валутен борд инфлацията не е най-големият проблем на България.